مذاکرات پارلمانی ترکیه، ایران و عراق دربارهٔ سوریه

ایران > سیاست‌خارجی– در کنار تمام رایزنی‌هایی که ایران برای حل بحران سوریه به‌کار گرفته است این روزها مجلس شورای اسلامی هم از کانال دیپلماسی پارلمانی فعال شده تا گام‌هایی برای حل این بحران بردارد.

بعد از سفری که رئیس پارلمان عراق به ایران داشت، حالا حسین شیخ‌الاسلام مشاور علی لاریجانی در امور بین‌الملل از سفر رئیس پارلمان ترکیه و پس از آن سفر مقامات پارلمانی سوریه به ایران خبر داد است:

  • سفر این روزهای روسای مجالس منطقه به ایران با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

روابط پارلمانی و روابط دوجانبه یکی از این محورهاست اما الان و درحال حاضر موضوع متمرکز برای گفت‌وگوهای دوطرفه سوریه است، عده‌ای زورگو منطقه را به سمت جنگ برده‌اند و ممکن است منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم،‌به سمت جنگ برود. با وجود این مراودات پارلمانی می‌تواند تا حد قابل توجهی تفنگ جنگ را از سمت خاورمیانه دورکند.

  • گفت‌وگوهای پارلمانی مجلس ایران با همسایگان غربی کشورمان تا چه اندازه در سرد کردن آتش جنگ تأثیر‌گذار خواهد بود؟

خب به‌دلیل پیچیدگی اوضاع چشم‌انداز بسیار روشنی از نتایج گفت‌وگوها تصور نمی‌شود اما این اصل وجود دارد که همزمان با زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی نقش پارلمان‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

  • بر این اساس آیا هیأت پارلمانی سوری هم در این روزها به ایران می‌آید؟

ما با مقامات سوری به‌طور مرتب رفت‌وآمد داریم. دعوتی هم از آنها شده است، منتهی زمان دقیق سفر هیأت پارلمانی سوری به ایران مشخص نیست.

  • آیا مجلس ایران مشخصا برای حل و فصل موضوع سوریه طرح مشخصی دارد و قرار است این طرح را به گفت‌وگو بگذارد؟

خب ببینید اینکه آقای اوباما تهدید به زور می‌کند و این تهدید به زورمتأسفانه منتج به نتیجه می‌شود بسیار چیز غلطی است. در منشور ملل متحد گفته می‌شود استفاده از زورممنوع است و درهمان بند می‌گوید که تهدید به زورهم ممنوع است و آنقدر اصل جا افتاده‌ای است که به این اصل می‌گویند اصل عامره در حقوق بین‌الملل یعنی اصل عدم‌استفاده از زور و عدم‌تهدید به استفاده از زور. حالا اوباما تهدید کرده است و نتیجه‌ای را هم گرفته است.

نتیجه‌گیری آمریکا درحالی سوریه را از سلاح‌های شیمیایی‌اش محروم می‌سازد که اسرائیل به‌عنوان اشغال‌کننده و تهدید‌کننده خاک سوریه همه جور سلاح کشتار جمعی دارد و به هیچ‌چیز هم پایبند نیست. بنابراین، این نتیجه از نظر راهبردی حتما به ضرر سوریه است و ما این وضعیت را یک شکست برای سوریه می‌دانیم. پارلمان شاید بتواند با رایزنی این وضعیت را به نفع سوریه تغییر دهند.

  • در عقب نشینی آمریکا ازحمله به سوریه چه نقشی برای دولت ایران قائل میباشید؟

ایستادگی و مقاومت در سوریه یک مجموعه است. نخست ما آمدیم در میدان و گفتیم که دخالت نیروی خارجی را قبول نداریم، حکومت سوریه هم لیاقت خوبی در اداره امور از خود نشان داد، بعد روس‌ها و چینی‌ها آمدند و همه با هم مقاومت را پشتیبانی کردیم. هر جا هم لازم می‌شد حزب‌الله به میدان می‌آمد و اثر‌گذاری می‌کرد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.