مذاکرات ۱+۵ و ایران ۹ و ۱۰ بهمن برگزار می‌شود

۲۷م دیماه ،

مذاکرات ایران و ۱+۵، پس از شش ماه تاخیر ۹ و ۱۰ بهمن (۲۸ و ۲۹ ژانویه) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایران و ۱+۵ توافق کرده‌اند پس از رسیدن به نتیجه قطعی بر سر مکان انجام مذاکرات، زمان و مکان گفت‌وگوها را به طور همزمان در بیانیه رسمی اعلام کنند.

آخرین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ (۲۹ و۳۰ خرداد) در مسکو برگزار شد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی‌ با خبرنگاران در‌باره زمان و مکان مذاکرات ایران و ۱+۵ اعلام کرد: هفته قبل ایران پیشنهادهایش دربارهٔ زمان و مکان مذاکرات را اعلام کرد و دوشنبه شب خانم اشمید تماسی با آقای باقری داشت و در این گفت‌وگوی تلفنی دو طرف دربارهٔ زمان مذاکرات بعدی توافق کردند، البته قرار شد که معاون اشتون در اسرع وقت پاسخ کشورهای ۱+۵ دربارهٔ محل مذاکرات را هم اعلام کند تا بتوانیم مذاکرات را از سر بگیریم و دنبال کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد این‌که آیا زمان توافق شده اواخر ژنوایه خواهد بود؟ گفت: موقعی که مکان مذاکرات مشخص شد زمان و مکان را با هم اعلام می‌کنیم.

دراین‌باره خبرنگار ایسنا‌ اطلاع یافت، بر اساس آخرین توافق‌ها میان دو طرف مذاکرات ۹ و ۱۰ بهمن (۲۹ و ۳۰ ژانویه) انجام می‌شود.

با وجود توافق بر سر زمان مذاکرات، اما هم‌چنان مکان آن نامعلوم است. استانبول، ژنو و چند شهر دیگر برای میزبانی دور تازه مذاکرات پیشنهاد شده است. البته گفته می‌شود که احتمال دارد با قطعی شدن مکان مذاکرات، تغییری در زمان مذاکرات صورت گیرد.

سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه دربارهٔ زمان و مکان مذاکرات به ایسنا گفت که مشورت‌ها دربارهٔ‌ زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ۱+۵ و ایران ادامه دارد.

سخنگوی اشتون با بیان این‌که «مشورت‌ها برای آماده کردن دور بعدی گفت‌وگوها در جریان است» افزود: هم‌چنان دربارهٔ‌ زمان و مکان در حال مشورت هستیم،‌ ما پیشنهادی را ارایه کرده و امیدوار به دریافت پاسخ‌ هستیم.

جدای از این‌که زمان ومکان مذاکرات کی و کجا خواهد بود، دو طرف هنوز دربارهٔ دستور کار مذاکرات بعدی سخنی نگفته‌اند.

در این‌ رابطه رامین مهمان‌پرست روز سه‌شنبه گفت: ما در مذاکرات مسکو همه پیشنهادات‌مان را به ۱+۵ اعلام کردیم آن‌ها فرصت خواستند تا به این پیشنهادات پاسخ دهند و پیشنهادات را مثبت و سازنده عنوان کردند. حدود شش ماه از آن تاریخ می‌گذرد و تاکنون ظاهرا آمادگی برای ادامه گفت‌وگوها و پاسخ به پیشنهادات ما را نداشتند امیدواریم هر چه سریع‌تر به توافق نهایی برسند.

با این وجود سخنگوی اشتون در این رابطه به ایسنا گفت: ۳+۳ به نکات مطرح شده توسط ایران به دفعات پاسخ داده و از ایران خواسته است به طور جدی به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی دربارهٔ‌ی ماهیت صلح آمیز برنامه‌ی هسته‌یی ایران پاسخ دهد.

جمهوری اسلامی ایران بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی خود تاکید و اعلام کرده است که انرژی هسته‌یی را صرفا برای اهداف صلح آمیز و برآوردن نیازهای صلح آمیز خود به این انرژی دنبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، رایزنی‌ها دربارهٔ مذاکرات ایران و ۱+۵ در حالی ادامه دارد که هیات‌های فنی و کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران از صبح روز چهارشنبه در محل سازمان انرژی اتمی گفت‌وگو دربارهٔ رسیدن به چارچوبی برای پاسخ به ابهامات و سوالات آژانس را از سرگرفته‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.