مرادخانی: توجه به سنت‌ها و آیین‌ها ما را به نگاه صلح‌طلبانه می‌رساند

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

در افتتحیه سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی عنوان شد

معاون هنری وزیر فرهنگ گفت: موضوع اصل و ریشه ها یکی از مباحث مهم در زندگی بشر بوده و آیین‌ها نیز برگرفته از اصل و ریشه و بخشی از آرزوهای انسان می باشند.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه چهارمین سمینار بین المللی آیین های نمایشی صبح امروز جمعه ۲۲ شهریور در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در این مراسم علی مرادخانی معان هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمان های خارجی، بعضی از پیشکسوتان نمایش کشور و اهالی رسانه حضور داشتند.

مرادخانی در این مراسم در سخنانی به بیان دیدگاه های خود دربارهٔ نمایش های آیینی سنتی پرداخت. وی گفت: مولوی در شعر به خوبی لزوم بازگشت به اصل و ریشه را بیان کرده است. هر کسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش.

وی ادامه داد: موضوع اصل و ریشه ها یکی از مباحث مهم در زندگی بشر است. آیین ها نیز برگرفته از اصل و ریشه و بخشی از آرزوهای انسان می باشند. آیین، بازتابی از آرزو و چیزی است که انسان به آن می اندیشد.

مرادخانی با اشاره به تنوع اقوام در ایران، اظهار کرد: در ایران اقوام مختلف با دیدگاه های آیینی متفاوت وجود دارند و چگونگی این آیین ها را در اقوام و نگرش های مختلف می توان دید.

وی افزود: من فکر می کنم با یک نگاه توحیدی به این موضوع، می توانیم به یک نوع بازنگری از خودمان برسیم. اگر ما به این سنت ها و آیین ها توجه کنیم در نهایت به یک نگاه صلح طلبانه و دوستانه می رسیم. انسان همواره از اصل خود دور می گردد و پس از دوری ها است که بار دیگر تلاش می کند و در واقع نیاز دارد که به اصل خود بازگردد. ما این برگشت به اصل خود را در آیین ها می توانیم تجربه کنیم.

مرادخانی تصریح کرد: من فکر می کنم اگر به ایران خودمان مراجعه کنیم، به سبب وجود اقوام و نشانه های مختلف از قبل، اگر بتوانیم این رمز و رازها را کشف کنیم به نتیجه های بسیاری می رسیم. گاهی ما اصول خود را فراموش می کنیم، در حالی که با احیای همین اصول می توانیم در دنیا تاثیرگذار باشیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ با اشاره به لزوم احیای اصول فرهنگی در هر جامعه ای، گفت: غربی ها از اصول قبل به خوبی بهره برده اند و توانسته اند خود را مطرح کنند، اما ما نتوانسته ایم به اصول قبل بپردازیم و این اصول را احیا کنیم.

همچنین مرادخانی در بخش دیگری از صحبت هایش به بین المللی بودن چهارمین سمینار نمایش های آیینی و سنتی اشاره کرد و گفت: من به بین المللی بودن جشنواره ها چندان اعتقادی ندارم. تنها با دعوت کردن از چند مهمان خارجی نمی تواند یک جشنواره را بین المللی کند. بلکه این تبادل افکار است که جشنواره را بین المللی می کند.

وی ادامه داد: با تبادل افکار و با حضور متداوم و مستمر اشخاص و با گفت و گوهای فرهنگی است که ما می توانیم جشنواره ای بین المللی داشته باشیم و به اینگونه هم می توانیم خود را در جامعه جهانی هم مطرح کنیم.

مرادخانی در پایان خطاب به هنرمندان تئاتر گفت: ما در جایگاهی هستیم که فضای لازم برای برگزاری چنین سمینارهایی را برای شما فراهم کنیم و آمد و شد بین اهالی تحقیق و معرفت را راحت تر کنیم تا هر چه بیشتر به سمت صلح و دوستی و برادری برویم.
چهارمین سمینار نمایش های آیینی و سنتی از امروز جمعه ۲۲ شهریور در تهران آغاز شده است و تا ۲۴ شهریور ادامه دارد.

انتهای پیام / ۴۲
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.