مراقب سبب شادی هایتان باشید/ شادی ژنها را تغییر می‌دهد

فروردین ۱۴۰۳

نتایج تازهترین تحقیقات نشان می دهد شادی می تواند بسته به سببی که سبب احساس لذت و خوشی می گردد، به شیوه ای سالم یا ناسالم ژنهای انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در حالی که پیش از این دانشمندان داشتن شادی را برای سلامتی پیشنهاد می کردند اما به تازگی پژوهشگران دریافته اند عامل ایجاد شادی می تواند تاثیرات مثبت یا منفی در سلامتی فرد ایجاد کند.

محققان آمریکایی کشف کرده اند که بدن انسان در سطح مولکولی می داند که همه شادی ها به طور برابر ایجاد نمی شوند و بر همین اساس به شیوه ای که می تواند به سلامت جسمی کمک کرده یا مانع آن شود به چنین شادی هایی واکنش نشان می دهد.

افرادی که سطوح بالایی از آنچه که شادی eudaimonic خوانده می گردد یعنی نوعی شادی که ناشی از داشتن یک حس عمیق هدف و معنا در زندگی است، سبب بیان ژن های مطلوب در سلول های ایمنی بدن می گردد.

چنین شادی سبب می گردد بدن فرد سطوح کمی از ژنی التهاب و از سوی دیگر سطوح بالایی از ژنهای ضد ویروسی و آنتی بادی را بیان کند.

با این حال اشخاصی که از شادی ناشی از خوش گذرانی های جسمانی لذت می برند نتیجه ای درست برخلاف مورد بالا دریافت می کنند. در این شادی ژنهایی بیان می شوند که در التهاب نقش داشته و ژنهای ضد ویروسی و آنتی بادی کمتر بیان می شوند.

“استیون کول” استاد پزشکی دانشگاه کالیفرنیا لوس آنجلس و همکارانش از دانشگاه کارولینای شمالی با بررسی چگونگی واکنش نشان دادن ژنوم انسان به استرس، ناراحتی، ترس و تمامی احساسات روانشناختی منفی به این یافته ها دست یافتند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.