مراکز تهیه غذا فراوان اما بدون نظارت

جام جم آنلاین: یک دوره‌ای می‌گفتند هر کس از پدرش قهر می‌کند، می‌رود سیگار می‌فروشد، خواننده می‌شود یا مثلا مسافرکشی می‌کند و حالا نوبت به تهیه غذا رسیده است. ظاهرا نیاز به قهر کردن هم ندارد، یک برگه تبلیغات یا شماره تماسی در اینترنت کافی است تا زیرزمین یا اتاقکی را به آشپزخانه تبدیل کنید و کاسبی راه بیندازید، آن هم یک کاسبی سودآور و پرپول.

این روزها این مراکز مانند قارچ رشد کرده‌ است، تا جایی که معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد و هشدار نسبت به رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی بسیاری از مراکز تهیه غذا (کترینگ‌ها) می‌گوید: متاسفانه تعداد کترینگ‌های غذایی غیرمجاز بیشتر از کترینگ‌های مجاز است.

هر چند که احمدرضا فرسار در گفت‌وگو با فارس گفته‌است که ما از اداره‌ها، شرکت‌ها و حتی خانواده‌ها درخواست داریم قبل از ارائه سفارش برای تهیه غذا از مراکز تهیه غذا حتما پروانه کسب آنان را رویت و بررسی کنند، اما بیشتر متقاضیان این مراکز به قیمت غذا بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی بر همین اساس ادامه می‌دهد: متاسفانه به دلیل این که در برخی مواقع قیمت‌های غذایی کترینگ ‌ها پایین‌تر از حد قیمت معمول بازار است، مردم نیز برای خرید از این کترینگ‌ها گمراه می‌شوند و ظاهر به اصطلاح مناسب غذایی این کترینگ‌ها که روی مواد غذایی سلفون پلاستیکی خاصی می‌کشند، در چشم مردم جلب‌توجه می‌کند.

نیازی به مجوز ندارم

به یکی از شماره تماس‌های مراکز تهیه غذا زنگ‌می‌زنم. خانمی پشت خط منتظر سفارش است. از آدرس‌شان که سوال می‌کنم، فوری جواب می‌دهد ما برای شما غذا را می‌فرستیم و نیازی به آدرس ندارید.

همه‌جور غذایی دارند، اما وقتی از مجوز وزارت بهداشت یا صنف مربوط سوال می‌کنم، پاسخش جالب است: من خودم غذاها را می‌پزم و غذای خانگی نیاز به مجوز ندارد، شما خیالتان راحت باشد.تعداد این آشپزخانه‌ها و مراکز زیاد است و به تعدادشان اضافه هم می‌شود، اما نه آنها در پی گیر‌و‌دار مجوز گرفتن هستند و نه کسانی که باید این مکان‌ها را کنترل کنند، نظارتی بر کار آنها دارند.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ کترینگ غذایی در زیرمجموعه جغرافیایی این دانشگاه فعالیت می‌کنند(دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی سراسر تهران را تحت‌پوشش دارند).

بر این اساس، برای نیمی از تهران حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ مرکز تهیه غذا مجوز دارند، در حالی که شواهد نشان می‌دهد در هر محله و خیابان بیش از ده مرکز تهیه غذا در حال فعالیت است.

با این تفاسیر به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این معاونت فقط وظیفه رسیدگی به امور بهداشتی این مراکز تهیه غذا را برعهده دارد و از نظر بررسی صدور جواز این مراکز که بر عهده اتحادیه‌های مربوط است، طبق قانون نمی‌تواند ورود کند.

هر ۳۰۰ مکان، یک بازرس

براساس آمار وزارت بهداشت، به طور متوسط هر رستوران یا مرکز تهیه، طبخ و توزیع غذا که از نظر بهداشتی از حساسیت زیادی برخوردار است، در طول دو ماه حتما و دست‌کم یک بار مورد بازدید قرار می‌گیرد، البته این آمار مربوط به متوسط آمار کل کشور است، رستورانی باشد که ماهانه ۱۰ بار بازدید شود و در مناطق دیگری از کشور رستورانی فقط یک بار در سال بازدید شود.

این آمارها مربوط به رستوران‌ها و مراکز تهیه غذای دارای مجوز است، اما وقتی صحبت از مراکز غیرمجاز تهیه غذا به میان می‌آید، همه چیز به کمبود نیروهای نظارتی ختم می‌شود.

معاون بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: به ازای هر۳۰۰ مکان (دارای مجوز) باید یک بازرس بهداشتی وجود داشته باشد.

به گفته سیدرضا غلامی باید براساس آمار، حدود ۴۰۰۰ بازرس بهداشتی داشته ‌باشیم که به دلیل کمبود اعتبار هنوز نتوانسته‌ایم به تعداد دلخواه برسیم و در حال حاضر فقط ۲۲۰۰ بازرس در این خصوص فعال هستند.

زمانی برای بازرس شدن مردم

حالا که تعداد بازرسان بهداشتی مراکز تهیه و توزیع غذا محدود است، وزارت بهداشت دست به دامن مردم شده است.

معاون بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: با تشکیل ستاد فوریت سلامت محیط و کار و سامانه ۰۹۶۷۸ از مردم می‌خواهیم مانند بازرسان بهداشتی عمل کنند و به ما گزارش بدهند.

ناگفته نماند که در برنامه پنجم توسعه با واگذاری بخشی از خدمات نظارتی به بخش خصوصی درصدد هستیم که با محور رتبه‌بندی و خود کنترلی این مراکز، شاخص‌های بهداشتی آنها را بهبود بخشیم.

بر این اساس شما به ۰۹۶۷۸ زنگ می‌زنید و مشخصات دقیق رستورانی را که نسبت به عملکرد بهداشتی آن اعتراض دارید، اعلام و کد پیگیری دریافت می‌کنید.

همزمان با این اعلام، به دانشگاه علوم پزشکی منطقه مربوط اطلاع داده‌می‌شود. معاونت بهداشت هر دانشگاه هم به مرکز بهداشت و درمان همان شهر یا شهرستان خبر می‌دهد و از آنجا که بازرسان ما در مرکز بهداشت و درمان فعال هستند، مساله را بررسی می‌کنند و شما می‌توانید پیگیری کنید یا این که بعد از بررسی با توجه به شماره تماس شما، به شما خبر می‌‌دهند.

بنابراین حالا که مراکز غیر مجاز تهیه غذا به یکی از مشاغل روز تبدیل شده، بهتر است شهروندان مانند یک ناظر عمل کرده و گول قیمت غذاها را نخورند، بلکه برای سلامت خود و جامعه، از این مراکز، غذا تهیه نکنند و در صورت نیاز به سامانه ۰۹۶۷۸ خبر دهند.

مستوره برادران‌نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.