مراودات ۲۳ میلیارد دلاری ایران با ۳۹ بانک

۲۰م آذر ،

بینا- بانک تسویه حساب های بین المللی با اشاره به مراودات ۲۳٫۷۳۷ میلیارد دلاری ایران با بانک های ۳۹ کشور دنیا در نیمه اول ۲۰۱۲ میزان سپرده های ایران نزد این بانک ها را ۱۴٫۹۵۵ میلیارد دلار اعلام کرد.
به گزارش بینا از تسنیم، بانک تسویه حسابهای بین المللی در تازهترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده های ایران نزد بانک های خارجی در پایان نیمه اول ۲۰۱۲ ، خرداد ۹۱، با ۴۸۶ میلیون دلار کاهش نسبت به سه ماه قبل از آن به ۱۴٫۹۵۵ میلیارد دلار رسید. میزان سپرده های ایران نزد بانک های خارجی در پایان سه ماهه اول ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۵٫۴۴۱ میلیارد دلار اعلام شده بود.
سپرده های ایران نزد بانک های خارجی از پایان سال ۲۰۰۸ به طور کلی روندی کاهشی را طی کرده است. سپرده های ایران نزد بانک های خارجی در دسامبر ۲۰۰۸ بالغ بر ۴۱٫۵ میلیارد دلار بوده است که بدین ترتیب طی ۳ سال این رقم تقریبا به یک سوم کاهش داشته است.
بانک هایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند عمدتا در کشورهای اروپایی یا کشورهای متحد آمریکا قرار دارند و همواره باید سعی شود فاصله نزدیکی میان تعهدات و سپرده های ایران نزد این بانک ها وجود داشته باشد تا دارایی های ایران در این بانک ها آسیب پذیری کمتری در برابر سیاست تحریم غرب داشته باشد.
اختلاف میان سپرده ها و تعهدات ایران در برابر ۳۹ بانک بررسی شده در این گزارش از ۲۰ میلیارد دلار در دسامبر ۲۰۰۸ به ۳٫۶ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۱۱ کاهش یافته بود اما این رقم در سال ۲۰۱۲ با افزایش مواجه شده و در پایان نیمه اول این سال به ۶٫۱۷۳ میلیارد دلار رسیده است.
بر اساس این گزارش تعهدات ایران نسبت به این بانک ها در پایان نیمه اول ۲۰۱۲ با ۱٫۳۰۶ میلیارد دلار کاهش نسبت به سه ماه قبل از آن مواجه شده است. تعهدات ایران نسبت به این بانک ها در سه ماهه اول ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۰٫۰۸۸ میلیارد دلار بود که در پایان نیمه اول ۲۰۱۲ به ۸٫۷۸۲ میلیارد دلار رسید. تعهدات ایران نزد بانک های خارجی در دسامبر ۲۰۰۸ بالغ بر ۲۰٫۴ میلیارد دلار گزارش شده بود.
بدین ترتیب حجم کل مراودات بانکی ایران با بانک های ۳۹ کشور خارجی در پایان نیمه اول ۲۰۱۲ بالغ بر۲۳٫۷۳۷ میلیارد دلار بوده است. این رقم در پایان سه ماهه اول ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۵٫۵۲۹ میلیارد دلار گزارش شده بود.
مقر اصلی بانک تسویه حسابهای بین المللی در شهر (بازل) در سوییس می باشد و گزارشهای آن تحت عنوان «بانکداری بین المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می گردد.
در این گزارش ها سپرده ها و تعهدهای مجموعه ای از بانکها و موسسه های مالی غیر بانکی متعلق به ۳۹ کشور دنیا که عمدتا اروپایی می باشند عرضه می گردد.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.