مرجان‌ها عامل کنترل آلودگی خلیج‌فارس/ ریزگردها کشند قرمز را کاهش داد!

۱۹خردادماه،

مرجان‌ها عامل کنترل آلودگی خلیج‌فارس/ ریزگردها کشند قرمز را کاهش داد!

مرجان‌ها عامل کنترل آلودگی خلیج‌فارس/ ریزگردها کشند قرمز را کاهش داد!

 معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود عوامل آلاینده بسیار بررسی‌ها و میزان اندازه‌گیری آنها در آب، رسوب و آبزیان نشان داده که میزان آلودگی خلیج‌فارس در سطح عادی است که سبب آن وجود مرجان‌ها و جذب آلایندگی خلیج‌فارس توسط آنهاست.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، عبدالرضا کرباسی با بیان اینکه ۸ درصد کل مرجان‌های جهان در خلیج‌فارس قرار دارند افزود: متاسفانه در اثر جذب آلاینده‌های خلیج‌فارس حدود دو سوم این مرجان‌ها در معرض نابودی قرار دارند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های جدی سازمان حفاظت محیط زیست تاثیر جنسی و غیر جنسی آبسنگ‌ها یا مرجان‌های خلیج‌فارس است.

نفتکش‌ها، استخراج نفت، جنگ و ریزگردها عوامل آلاینده خلیج‌فارس می باشند

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست خلیج فارس با چالش‌های متعددی روبروست افزود:‌ در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار کشتی در خلیج فارس و تنگه هرمز تردد می‌کنند که ۱۸ هزار تا از این ترددها مربوط به کشتی‌های نفتکش است و بخش بسیاری از آلودگی نفتی این محدوده به همین سبب است.

وی افزود: تجمع صنایع نفت و گاز در سواحل هشت کشور همسایه خلیج‌فارس و استخراج نفت از بستر این پهنه آبی نیز از دیگر عوامل آلوده کننده آن است.

به گفته وی سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت از چاه‌های خلیج فارس نشت می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست آلودگی‌های ناشی از حوادث جنگی را یکی دیگر از چالش‌های محیط زیست خلیج فارس دانست و گفت: در زمان جنگ عراق و کویت هفت میلیون بشکه نفت وارد آبهای خلیج فارس شد.

وی با بیان اینکه مساله ریزگردها یکی دیگر از پدیده‌های نوظهوری است که سبب آلودگی این منطقه شده است، افزود: حدود هزار تن ریزگرد به ازای یک کیلومتر مربع در خلیج فارس رسوب می‌کند که سبب کم شدن عمق آن می‌شود.

ریزگردها سبب کاهش کشند قرمز شده است

کرباسی با بیان اینکه ریزگردها علاوه بر اثرات منفی جنبه‌های خوبی هم داشته افزود: این پدیده سبب شده که میزان کشند قرمز در خلیج‌فارس کاهش یابد زیرا عامل جذب نیترات و فسفاتی است که از فاضلاب‌های انسانی وارد آب‌ها شده و کشند قرمز را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن از آنجا که وزارت نیرو بر روی رودخانه‌های جنوبی سد زده و آورده‌های طبیعی و گل و لای جلوی آن را گرفته پدیده کشند قرمز ظهور کرده است.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.