مرحله جدید شبنم اغاز شد ، کاهش شدید قاچاق کالا

مجری طرح شبنم ( شبکه نظارت و بازرسی مردمی ) از آغاز مرحله جدید این طرح از اول مهر ماه خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیو اقتصاد محمود اعلایی در گفتگو از استقبال خوب اصناف در اجرای این طرح خبر د اد و گفت« با توجه به اینکه هر قلم کالا یک برچسب انحصاری دارد امکان جعل ان وجود ندارد و قاچاق کالاهای مشمول این طرح نیز به شدت کاهش یافته است.

وی اظهار داشت : این طرح چون در گستره ملی زمانی و مکانی اجرایی می شود به صورت گام به گام پیش می رویم تا برا مردم مشکلاتی پیش نمییادو در مرحله نخست حدود ۱۲۰ میلیون کالا مشمول دریافت برچسب شبنم شده است و در مرحله دوم نیز کالای بیشتری را شامل خواهد شد.

گام های اول برای برچسب کالاهای وارداتی است و گام دوم برای کالایی وارداتی اجرا می شود که قبلا انجام شده است و اما  در انبارها قرار دارد و با همکاری اصناف دارنده آن در بازار به اتحادیه معرفی و برای دریافت برچسب شبنم اقدام می شود.

اعلایی گفت : کالاهایی که قبل از اول اردیبهشت وارد چرخه عرضه شده‌ ست باید واحدهای صنفی برای دریافت کد و برچسب شبنم اظهار کنند.

مجری طرح شبنم با بیان این‌که در مرحله جدید دریافت برچسب شبنم برخی گروه‌های مجموعه اول ( ۵ گروه کالایی مانند رایانه ها و لوازم ارایشی و بهداشتی )توسعه پیدا کرده‌ است، گفت: همه لوازم خانگی، صوتی و تصویری، رایانه و قطعات، لوازم وتجهیزات پزشکی،‌ لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم ساختمانی، لوازم ورزشی،‌ شیرآلات، اسباب بازی، کیف و کفش، اقلام خوراکی، آشامیدنی و کنسرو باید در یک فرصت دو ماهه برای دریافت برچسب شبنم معرفی شود.

 وی گفت: با اجرای این طرح که از اول  ابان پارسال اغاز شده است واردات رسمی گوشی تلفن همراه  تا ۱۵ برابر افزایش یافته و واردات قاچاق رایانه هم تا ۵ درصد رسیده است که بازهم کمتر خواهد شد.

 اعلایی هر گونه امکان جعل بارکد و برچسب شبنم کالا ها را رد کرد و گفت : تاکنون حتی یک مورد هم از جعل گزارش نشده است و حرفهایی که مطرح می شود ، صحت ندارد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.