مردان ایرانی دو و نیم برابر زنان درآمد دارند+آمار

۲۱م اسفند ،

افزایش فعالیت اجتماعی زنان امروز به عنوان یکی از شاخص های مثبت جامعه ایران شناخته می گردد، اما وضعیت فعالیت اقتصادی آنان هم اکنون چگونه است.

ممتازنیوز: شغل و انجام فعالیت اقتصادی، امروز به یکی از دغدغه های زنان ایرانی تبدیل شده است. زنان در جامعه ایران از خانه داری صرف به سوی مشارکت در انجام فعالیت های اجتماعی و اقتصادی در حرکت اند. اما انگار زنان هنوز اول راه می باشند و حضور زنان ایرانی در فعالیت های اقتصادی و مدیریت موسسه های اقتصادی در سطح نا مطلوبی قرار دارد. گرچه ساختار های فرهنگی و اجتماعی تا حدی برای افزایش حضور زنان ایرانی فراهم شده است اما آمار های رضایت بخشی در این زمینه وجود ندارد.

به طوریکه بر اساس پژوهش صورت گرفته از سوی دکتر فاطمه مقیمی استاد دانشگاه الزهرا تهران و مشاور اتاق ایران در امور زنان کار آفرین در سال ۱۳۹۰،  هم اکنون ۴ و ۵۰۰ نفر از بانوان بازرگان در سراسر کشور کارت بازرگانی دارند اما تنها ۳ نفر از آنها عضو هیات نمایندگان ایران می باشند که در نوع خود نشان دهنده سطح نا مطلب حضور زنان در عرصه های اقتصادی است.

مردان ۲ و نیم برابر زنان درآمد دارند

از سوی دیگر میزان کم حضورزنان در فعالیت های اقتصادی به تایید سازمان های بین المللی همچون مجمع جهانی اقتصاد نیز رسیده است. به طوریکه بر اساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد میزان حضور بانوان ایرانی به عنوان نیروی کار در ایران در سال ۲۰۱۱ چهل و دو درصد بوده است. همچنین بر پایه این گزارش درآمد سالانه زنان شاغل در حدود ۴ هزار و ۴۷۵ دلار و درآمد سالانه مردان ۱۱ هزار و ۳۶۳ دلار( با توجه به پایین بودن نرخ ارز در مقطع بررسی شده) برآورد شده است که نشان می دهد مردان دو برابر زنان درامد دارند.

از سوی دیگر بنا به گزارش سازمان بین المللی کار تنها ۱۳ درصد از زنان ایرانی در زمان تحصیل مشغول یه کار بوده اند و مهم ترین چالش موجود پایین بودن میزان حضور زنان است.

تنها یک صدم ثروت جهان در اختیار زنان است

اگرچه کشور های توسعه یافته جهان سهم بالاتری از فعالیت های اجتماعی و اقتصادی زنان دارند اما با توجه به آمار های بین المللی می توان عنوان کرد، که آنها از نظر درآمد و ثروت سهم بسیار پایین تری نسبت به مردان دارند. به طوریکه برآورد های جهانی نشان دهد درامد زنان تنها یک دهم از کل درآمد جهان را تشکیل می دهد.

منبع:خبرآنلاین


..
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.