مردان در برابر استرس پرخاشگر می شوند و زنان غیبت می کنند

یک روانپزشک با بیان اینکه واکنش مردان و زنان در مقابله با استرس متفاوت است گفت: مردان در صورتی که نتوانند بر استرس خود فائق آیند به رفتارهای از قبیل اختلال سوء مصرف مواد مخدر و الکل،رفتار جنسی و پرخاشگری گرایش پیدا می کنند و زنان غیبت می کنند.

مردان در برابر استرس پرخاشگر می شوند و زنان غیبت می کنند

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر)، افشین طیبی روانپزشک به فارس گفت: تمام اختلالات روانی باید از ۳ منظر زیستی، روانی و اجتماعی بررسی شوند. عامل زیستی شاملناهنجاری‌های مغزی، ناقل دهنده های عصب-رسانه، هورمون‌ها و ژنتیک است.

وی گفت: عامل روانی؛ به عوامل مختلفی اشاره دارد که عوامل شناختی، رفتاری و تحلیلی مهمترین آنها هستند و در نهایت عامل اجتماعی به محیط اجتماعی که فرد در آن زندگی می‌کند اشاره دارد.

طیبی افزود: در برخی اختلالات ممکن است یکی از این ۳ عامل اصلی ومهمتر باشد. مثلا در اختلال دوقطبی که افسردگی-شیدایی است، عامل زیستی مهمتر است، بنابراین درمان اصلی دارویی است.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: واکنش مردان و زنان در مقابله با استرس متفاوت است. مردان در صورتی که نتوانند بر استرس خود فائق آیند به رفتارهای خاصی گرایش پیدا می‌کنند که اختلال سوء مصرف مواد مخدر و الکل،رفتار جنسی و پرخاشگری این ۳ رفتار را تشکیل می‌دهند.

این روانپزشک غیبت کردن را یکی از واکنش های زنان در مواجهه با استرس‌هایی دانست که فرد از مدیریت آن ناتوان است.

وی افزود: زنان وقتی نتوانند استرس‌های خود را حل کنند غیبت می‌کنند.صحبت کردن درباره مسایل مختلف یکی از رفتارهایی است که زنان در استرس مدیریت نشده به آن می پردازند.

وی ادامه داد: خرید کردن افراطی نیز به استرس‌های حل نشده مربوط است که در زنان دیده می شود. نکته قابل توجه این است که خریدها باید غیرضروری باشند.در این حالت فرد چیزهایی می‌خرد که به آنها احتیاج نداشته باشد.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: اشتغال ذهنی درباره خوردن و اندازه گیری کالری‌های غذاهای مختلف نیز که در زنان بیشتر دیده می‌شود به همین استرس‌های مدیریت نشده مربوط می‌شود. همچنین اشتغال ذهنی برای انجام عمل‌های زیبایی متعدد نشان می‌دهد که فرد نتوانسته استرس‌های خودرا مدیریت کند.

وی با اشاره به طبیعی بودن حس زیبایی در انسان و رفتارهایی که این مهم را ایجاد می کند گفت: البته انسان زیبایی را دوست دارد و رفتارهایی که انجام میدهد در این رابطه است. این به لحاظ روانی اشکالی ندارد، اما اشتغال ذهنی برای عمل ‌های متعدد زیبایی در افراد به ویژه زنان به دلیل وجود استرس‌هایی است که باید مدیریت می‌شده اما از توان فرد خارج بوده است.

این روانپزشک با بیان تفکیک جنسیتی در رفتارهای مذکور اظهار کرد: هر چند این رفتارها برای افراد غیر طبیعی و نشانه وجود نوعی اختلال روانی است اما اگرزنان در مواجهه با استرس‌ به مواد مخدر یا الکل پناه ببرند وضعیتی به مراتب شدیدتر از مردان دارند.

وی ادامه داد: عکس این موضوع نیز صادق است و اگر مردان در برخورد با استرس به جای حل آن به خرید افراطی بپردازند اوضاع بدتری نسبت به زنانی که همین رفتار را انجام می‌دهند دارند.

وی با اشاره به انواع استرس گفت: استرس ۲ نوع درونی و بیرونی دارد. در استرس‌های درونی، انتظار فرد از خودش موجب ایجاد فشار روانی در او می‌شود. در نوع بیرونی این محیط است که به وی فشار وارد می‌کند.

این روانپزشک افزود: گاهی اوقات استرس واقعی و گاهی نیز غیر واقعی است. استرس واقعی می‌تواند ناشی از برخی آسیب‌ها و مشکلات باشد. بیماری فرد می‌تواند برای والدین تولید استرس واقعی کند.ترس والدین از ابتلا فرزندشان به سرطان از نوع استرس‌های غیر واقعی است.

این متخصص حوزه بهداشت روان یادگیری مهارت های دهگانه زندگی را در پیشگیری و درمان استرس‌های زندگی موثر عنوان کرد و اظهار داشت: ۱۰ مهارتزندگی وجود دارد که یادگیری آنها می‌تواند فرد را در برابر استرس ها مقاومتر سازد.

وی گفت: مهارت های خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی،ارتباط موثر، مقابله با استرس، مدیریت بر هیجان، حل مساله، تصمیم گیری، تفکر خلاق و تفکر نقادانه این مهارت‌ها را تشکیل می‌دهند.

طیبی افزود: استرس‌های روانی با فشاری که ایجاد می کنند موجب بیماری‌های روان-تنی می‌شوند که مهمترین آنهااختلالات دستگاه گوارش است.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.