مردم باید در زمان خرید لوازم خانگی، کد ملی را به فروشنده اعلام کنند

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت گفت: کد رهگیری برای قطعات یدکی و لوازم‌خانگی به گارانتی الکترونیکی وصل شده و مردم باید در زمان خرید کدملی خود را ارائه دهند.

مردم باید در زمان خرید لوازم خانگی، کد ملی را به فروشنده اعلام کنند

به گزارش ممتاز نیوز، حمید محله‌ای اظهار کرد: شناسه کالا را یک نخ تسبیح دانست که اعضای زنجیره تأمین را به هم وصل میکند و شامل تأمین‌کننده و خرده‌فروش است و به لحاظ تنوع عناوین مجبوریم کدی را به کالاها تخصیص دهیم.

وی ادامه داد: اگر شناسه را به دو مقطع زمانی قبل از ۱۴۰۰ و بعد از آن تقسیم‌بندی کنیم، شاهد تحولی در این حوزه هستیم. سرعت صدور شناسه و درخواست برای آن، بالا رفته است و روزانه حدود ۳هزار شناسه صادر می‌کنیم و ۱۳کالای دیگر در صف انتظار هستند که شناسه آن‌ها ظرف یک هفته دیگر صادر گردد.

وی از تأثیر این شناسه بر قیمت‌گذاری خبر داد و گفت: هم اینک با استفاده از زیرساخت سامانه شناسه کالا، با تک‌تک اقلام کالایی، روبه‌رو هستیم و میتوان روند افزایش قیمت را بررسی کرد.

محله‌ای معتقد است تورم به‌صورت کلی و عمومی و نیز در تک‌تک کالاها قابل تعیین است. بر این مبنا حدود ۱۴۰قلم کالا بدین صورت در سامانه درج و گزارش آن روزانه به مسئولان رسانده می‌شود.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در خصوص این رویه در شناسایی کالای قاچاق گفت: کالای قاچاق اطلاعات شفافی ندارد که یا شناسه‌ای دریافت نکرده و یا در صورت دریافت شدن، اسناد تجاری مربوطه، به‌درستی ثبت نشده است و لذا شناسه تأثیر صددرصدی بر قاچاق کالا دارد.

محله‌ای در رابطه با گارانتی و خدمات پس از فروش که به شناسه رهگیری وصل شده است، گفت: وقتی جنسی خریداری می‌شود، در صورت استعلام شناسه رهگیری، علاوه بر این که اعلام می‌شود تولیدکننده و تاریخ کدام است، تاریخ اعمال گارانتی نیز مشخص میگردد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.