مردم در پی یافتن کسی هستند که خود و همکارانش پاکدست باشند

افق(momtaznews.com) وی ادامه داد: مردم انتظار دارند که کشور در ترازوی واقعی خود قرار بگیرد؛ مردم در پی یافتن کسی هستند که درد آنها را بشناسد، کسی که  اختیار قوه مجریه را به دست می‌گیرد صادق باشد،‌ همکاران وی پاک و پاکدست باشند و عدالت را در جامعه گسترش دهند و من با چنین درکی وارد صحنه شده‌ام.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شعار دولت خود را تقوا و تدبیر عنوان کرد و اظهار داشت: من نجات کشور را در این دو کلمه می‌دانم و این شعار را از معارف دینی گرفته‌ام و فکر می‌کنم که سیره حضرت علی (ع)،‌ امام خمینی و مقام معظم رهبری تقوا و تدبیر است چرا که مسائلی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده و دل‌ها را چرکین کرده است مانند فساد سه‌ هزار میلیاردی از نبود تقوا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:‌اگر گندم درست قیمت‌گذاری نشود، کشاورز گندم را نفروشد و خوراک دام شود و میلیون‌ها گندم با این مشکلات ارزی از خارج وارد کشور شود همه از بی تقوایی و بی‌تدبیری مسئولان است.

وی با اشاره به سخنی از پیامبر که فرمودند که آنقدر که از بی‌تدبیری نگرانم از فقر نگران نیستم، اظهار داشت: بنده برنامه‌ای را برای اداره کشور در نظر گرفته‌ام تا بتوانم مشکلات ناشی از بی‌تدبیری را در جامعه حل کنم.

حداد عادل ثبات مدیریت را مهمترین برنامه خود برای اداره کشور دانست و تصریح کرد:‌ هنگامی که یک مدیر لایق به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود چه معنایی دارد که یک مدیر یا یک وزیر انتخاب نشده عزل شود، وزیری که سه ماه به پایان دولت مانده عوض شود در نتیجه برای این امر باید با یک تصمیم عقلانی ثبات را به کشور بازگردانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بنده در دولتم هیچ طرح عمرانی را موقوف به حضور خود نخواهم کرد و طرحی اگر تکمیل شد لازم نیست بنده برای افتتاح به آنجا بروم چرا که وقت رئیس‌جمهور گرانبها است.

نماینده مردم تهران افزود: هیچ پروژه ناتمامی را برای تبلیغات اعلام نمی‌کنم و تنها پس از اتمام کار آنرا معرفی خواهم کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مسئولان باید پاسخگوی رفتار و کردار خود در مناصب دولتی باشند، اظهار داشت: بنده تعجب می‌کنم که جشنواره‌ها و همایش‌های بسیاری برگزار می‌شود و دولتمردان از یکدیگر تقدیر می‌کنند، اما شاید مردم این سوال را بپرسند که این مسئولان چه زمانی فکر می‌کنند و پاسخ‌های مردم هستند.

وی بیان داشت: مهمترین دغدغه امروز مردم گرانی، تورم و بیکاری است و دولت آینده باید به این امر توجه کرده و بنده نیز برای مهار تورم یک برنامه کوتاه‌مدت و یک برنامه بلند مدت تدوین کرده‌ام که باید برای بازگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد کشور تلاش کرد.

حداد عادل افزود: برای ثبات مدیریت کشور باید به سراغ تثبیت قیمت‌ها برویم و این یک علامت از سوی دولت بوده که می‌خواهد از التهاب جلوگیری کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دولت در سال ۸۴ برنامه‌ای را تحت عنوان ثبات قیمت‌ها در خلال برنامه چهارم توسعه به تصویب رساند اظهار داشت: در این برنامه تصویب شد که قیمت‌های حامل انرژی به قیمت‌های بین‌المللی برسد اما متاسفانه در قانون برنامه توسعه ساز و کاری برای جبران فشاری که به مردم وارد می‌شد، راه حلی اندیشیده نشده بود و هنگامی که مجلس هفتم تشکیل شد ما قانون برنامه را به مجلس بازگردانده و قیمت‌ها را ثابت کردیم.

نماینده مردم تهران ادامه داد: برای یک مدت موقت قیمت‌ها تثبیت شده و این ثبات قیمت‌ها باعث شد پایین‌ترین نرخ تورم را در سال ۸۴ که ۱۰٫۴ درصد بوده را داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تثبیت قیمت‌ها مانع تورم شد، گفت:‌ برای کنترل نقدینگی و جلوگیری از تورم و همچنین عدم تولید پول جدید برای رفع کسری بودجه را انجام داده تا نقدینگی افزایش نیابد و با مشکل تورم روبرو نشویم.

وی با اشاره به اینکه  حماسه اقتصادی در کوتاه مدت با ایجاد ثبات اقتصادی و بازگشت آرامش به بازار محقق می‌‌شود،‌ تصریح کرد: برای اینکه تقاضا و عرضه ارز را در کشور کنترل کنیم دولت باید یک انضباط مالی داشته باشد تا بتواند به یک ثبات اقتصادی برسد.

حداد عادل با اشاره به اینکه دولت آمریکا تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را علیه ایران اعمال کرده است، گفت: دولت باید در مقابل چنین برنامه‌هایی، انضباطی در خروج و ورود ارز داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:‌ ما در مجلس هشتم سهمیه‌بندی بنزین را به تصویب رساندیم و دولت هم این قانون را اجرا کرد و ما توانستیم در آن زمان که مصرف بنزین ۷۰ لیتر بود را سهمیه‌بندی کنیم چرا که اگر با همان روند ادامه می‌دادیم با مصرف ۱۳۰ میلیون لیتری بنزین روبرو می‌شدیم که باید با وجود ذخایر نفتی از کشورهای خارجی بنزین وارد می‌کردیم.

نماینده مردم تهران اظهار داشت:‌در مجلس هفتم با نظارت دقیق تقاضا و عرضه ارز مدیریت شده و از قاچاق بنزین جلوگیری به عمل آمد، اکنون نیز ما باید از واردات کالاهای لوکس و تجملی جلوگیری کنیم چرا که اکنون ماشین‌های چندصد میلیونی در تهران دیده می‌شوند که اگر برای آنها سازوکاری اندیشیده نشود با مشکلات جدی‌تری روبرو می‌شویم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه کشور باید به تولید ملی و کالاهای داخلی با کیفیت بهتری برسد تصریح کرد: ما می‌توانیم برای کاهش وابستگی به نفت و  تامین ارز به تولید کالاهای داخلی پرداخته و در این صورت اقتصاد را در کشور مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: دغدغه دیپلماسی کشور به غیر از صادرات باید به دنبال کشف بازارهای جدید برای صادرات بود و برای گسترش مبادلات ایران با کشورهای دیگر هواپیمای خود را از بستگان و آشنایان پر نکرده، بلکه از صادرکنندگان و تولیدکنندگان دعوت به عمل آورده تا به گسترش مبادلات ایران با کشورهای  خارجی پرداخته و صادرات غیرنفتی را انجام داده و از خام‌فروشی‌ پرهیز کنند.

حداد عادل با بیان اینکه چندی پیش صادرات کشور ۴۷۰ دلار بوده و واردات ۱۳۵۰ دلار، خاطرنشان کرد:‌این امر به منزله آن است که ما تنها ذخایر نفتی را خام می‌فروختیم و تجهیزات ساخته شده را خریداری می‌کردیم بدون آنکه بر صادرات بیفزاییم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بنده به ملت قول می‌دهم که کشاورزی را رونق دهم و با توجه به کیفیت بالای محصولات باغی ایران بتوانیم بسیاری از محصولات کشاورزی را به دنیا صادر کنیم.

حداد عادل گفت: شما مشاهده می‌کنید چه میزان ماشین‌های چند صد میلیونی وارد شده که اگر تدبیر می‌کردیم کار به این جا نمی‌رسید و با همین ارز و تحریم‌ها آن را درست می‌کردیم بنده در دولت خودم با تاکید بر این که مصرف ارز مدیریت شود با تاکید بر تولید ملی ملت را به خرید کالای داخلی و تولیدکننده داخلی را به کیفیت بهتر تشویق می‌کنم و این مدیریت تقاضای ارز است.

وی افزود: از سوی دیگر برای کاهش وابستگی به نفت تأمین امنیت را مدیریت می‌کنیم و راه آن این است که دیپلماسی و سفارت خانه های کشور در خارج از ایران باید دغدغه صادرات داشته باشند یعنی با شامه قوی و برنامه ریزی برای کشف بازارهای جدید، صادرات جدید برای کشور داشته باشند.

این کاندیدا تصریح کرد: بنده در صورت توفیق برای خدمت به ملت در سفرهای خارجی هواپیمای خود را نه از وابستگان خویش بلکه از صادرکنندگان و بازرگانان و صد نفر از آن‌ها پر خواهم کرد تا برای گسترش تولید کالا و صادرات اقدام کنند.

حداد عادل گفت: بنده خام فروشی را متوقف خواهم کرد، در سال ۹۱ متوسط کالای وارداتی ۱۳۵۰ دلار بوده و این یعنی اینکه کالاها را فروخته‌ایم که با وزن مساوی قیمت کمتر داشته است لذا به کشاورزان و روستاییان قول می‌دهم که در این زمینه به طور صحیح عمل کنیم.

وی افزود: همه کسانی که به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند، می‌دانند که کیفیت محصولات میوه و باغی آن‌ها پایین است و با میوه های ما فرق می‌کند لذا ما می‌توانیم صادرات بسیاری از محصولات خود و میوه های باکیفیت خود، چای، پسته، انگور، خشکبار و فرش را توسعه دهیم.

حداد عادل تصریح کرد: مثلاً در استان مهم گلستان در ۷ هزار میلی‌متر ۳ هزار چشمه آب داریم آیا نمی‌توانیم به جای این که شیخ نشین ها از فرانسه آب وارد کنند به کشورهای خلیج فارس آب صادر کنیم؟ و  این در حالیست که از این طریق برای ما ارز دو برابر آن چه که درآمد داریم به دست می‌آید.

حداد عادل اظهار داشت: گردشگری نیز منبع درآمد خوبی است خصوصاً گردشگری زیارتی و درمانی که  همه این کارها برای مدیریت تقاضا و تأمین ارز است.

وی افزود: بنده غلبه بر تورم و گرانی را با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که در مجلس هفتم به تصویب رسید پیگیری خواهم کرد همکار ما در مجلس نهم یعنی آقای نادران نیز این کمیسیون را اداره می‌کرد.

حداد عادل گفت: این هوای تازه است که با توجه به تفسیری که رهبری از اصل ۴۴ به عمل آوردند اقشار کم درآمد می‌توانند استفاده کنند و هم چنین با توزیع سهام عدالت این کار را ادامه خواهیم داد.

این کاندیدا تصریح کرد: با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به سراغ آزادسازی خواهیم رفت و وقتی مردم خواستند در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت کنند به آن‌ها اجازه خواهیم داد و اگر وقتی کسی رشوه ای خواست و چوب لای چرخ‌ها گذاشت جلوی این کارها را خواهیم گرفت.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که بانک‌ها یک مشکل در کشور هستند همه وزرای سابق بازرگانی، صنایع و معادن و غیره از دست بانک‌ها می‌نالند بانک‌ها به جای این که یک بنگاه پولی باشند یک بنگاه اقتصادی هستند و در شرکت‌هایی که ساخت و ساز و فعالیت اقتصادی می‌کنند، سهیم هستند بطوریکه سهم سود بانک‌ها از این فعالیت‌ها در سال گذشته ۱۰۰ درصد بود در حالی که ۲۰ درصد به مردم می‌دادند یعنی بانک‌ها بر موج تورم سوار شده و بر تورم می‌افزایند.

حداد عادل اظهار داشت: در هر جای تهران هر مغازه ای که هست اعم از بقالی، نانوایی، فروشندگی کشف و غیره خریداری شده و تبدیل به یک بانک شده است.

وی افزود: نظام بانکی باید در کشور اجرا شود مسئله اصلی کشور و دولت من این است که در کنار سایر معاونت‌ها، معاونت تولید و اشتغال که در مسائل اقتصادی کشور اشراف داشته باشد را ایجاد می‌کنم تا از مدیریت جزیره ای جلوگیری کنم و این طور نباشد که یک روز معاون وزیر بگوید که روغن را با ارز مبادله ای وارد می‌کنیم اما فردای آن معاون اول رئیس جمهور بگوید که با ارز مرجع وارد می‌کنیم لذا باید تدبیری در ریاست جمهوری وجود داشته باشد.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که اگر رئیس دولت شدید نحوه تعامل قوا چگونه خواهد بود، گفت: در بین آقایان نامزدها بنده تنها فردی هستم که سابقه یک دوره اداره یکی از قوای سه گانه در کارنامه مدیریتی و اجرایی خود داشته‌ام و هم با دولت اصلاحات و هم با دولت آقای احمدی نژاد کار کرده‌ام؛ در طول سه سال که با دولت آقای احمدی نژاد در مقام رئیس قوه مقننه کار کردم روش من خیلی روشن بود یعنی آن جا که حقوق مردم، شان مجلس و اجرای قوانین مطرح بود ذره ای کوتاهی نمی‌کردم و آن جا که قانون زیر پا گذاشته می‌شد استقامت می‌کردم اما در آن جا که به خودم جفایی می‌شد صبر می‌کردم.

وی افزود: بنده توانستم که در این امر کارهای خوبی را جلو ببرم که یکی از آن‌ها درباره قانون اصل ۴۴ بود و با رئیس جمهوری که بعضی مواقع مایل نبود قانون را اجرا کند در چارچوب قانون و با صبر و حوصله تدبیر مواجه شدم.

وی اظهار داشت: بنده کارنامه قابل قبولی دارم که این کارنامه را رهبری امضا کرده است و رهبری در پیامی که بعد از مجلس هفتم و در ایام افتتاحیه مجلس هشتم داشتند اعلام کردند که “لازم است از عموم نمایندگان مجلس به ویژه از رئیس برنامه پرتلاش و هیئت رئیسه محترم آن تشکر کنم. مجلس هفتم با رویکرد دفاع از حقوق ملت و پرهیز از ایجاد اختلاف با دولت کارنامه تحسین برانگیزی به جای گذاشت.”

حداد عادل افزود: رهبری در جایی دیگر گفتند” از چیزهایی که حقاً تلاش زیادی در مجلس هفتم دیده می‌شد این بود که نگذارد بین مجلس و ملت اختلاف به وجود بیاید.”

وی تصریح کرد: بنده در مقام رئیس جمهور با تجربه ۱۳- ۱۴ ساله خود در مجلس می‌دانم که با مجلس چگونه رفتار کنم نه تنها قانونی رفتار می‌کنم بلکه با دل خوش با مجلس روبرو می‌شوم یعنی فقط با قانون حرکت نمی‌کنم زیرا حرکت قانون مانند حرکت آهن روی آهن است و باید حتماً روغن کاری شود لذا رکن کاری آن صمیمت و هم دلی است و همکاری خیلی آسان می‌شود و می‌توانیم رابطه بسیار خوبی از این طریق برقرار کنیم.

حداد عادل در پاسخ به سؤال دیگری که مبنی بر این که راهبرد دولت شما در سیاست خارجی و مسائل پرونده هسته ای و … چیست، گفت: اولین کلمه و شعار انقلاب اسلامی استقلال است و هر دولتی می‌خواهد با ما رابطه داشته باشد باید استقلال ما را محترم بشمارد و اگر در هر رابطه ای استقلال مخدوش شود آن رابطه فایده ای ندارد.

وی افزود: ما نه ظلم می‌کنیم نه ظلم می‌پذیریم بلکه آمده‌ایم یک الگوی جدیدی خلق کنیم نوع رابطه ما از نوع رابطه استکباری نیست و قدرت دیپلماسی ما در سیاست خارجی در صداقت، منطق و عدالت خواهی ما است که قدرت نرم ما را نشان می‌دهد.

این کاندیدا تصریح کرد: ما آماده مذاکره با هر کشوری هستیم به شرطی که بخواهد احترام متقابل را رعایت کند و قبول کند که ما ملتی هستیم که انقلاب کرده‌ایم.

حداد عادل اظهار داشت: من باور دارم که آمریکایی روزی بر سر مذاکره با ایران خواهند نشست که مطمئن شوند ملت ایران در برابر آن‌ها عقب نشینی نخواهد کرد و ما در میز مذاکره به صورت منطقی حرف خود را بزنیم.

وی گفت: این سیاست ما است ملت ما یک ملت حسینی است و ملت هیهات من ذله است و ملتی نیست  که استقلال و عزت خود را برای فشار اقتصادی از دست بدهد؛ این ملتی که جنگ تحمیلی را اداره کرده مطئنا مقاومت می‌کند و قطعاً تاثیر مثبت خواهد داشت.

این کاندیدا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که اگر رئیس جمهور شدید برنامه شما برای دانش آموزان و حوزه آموزش و پرورش و علوم فناوری چه خواهد بود، گفت: من با این که در دانشگاه تدریس دکتری می‌کند اما معلم دبیرستان هم هستم و افتخار می‌کنم که معلم مدرسه‌ام من کلید حل مشکلات کشور را در آموزش و پرورش می‌بینم و هر گونه اصلاحی از آموزش و پرورش آغاز می‌شود.

وی افزود: در این زمینه فعالیت زیادی کرده‌ام و بودجه آموزش و پرورش هزینه ای نیست بلکه در این جا آدم نو با عالم نو ساخته می‌شود به قول حافظ عالمی از نو باید ساخت از نو آدمی.

حداد عادل تصریح کرد: بنده هم برای آموزش مدیران ارشد کشور و هم برای دانشجویان آموزش معطوف به کار و پژوهش معطوف به صنعت را پیگیری خواهم کرد و دولت من دولت دانش بنیان خواهد بود.

این کاندیدا اظهار داشت: بنده اصرار دارم که آموزش نوجوانان و جوانان ما در دوران راهنمایی و دبیرستان متناسب با عدالت، معیشت و بدون تبعیض صورت گیرد و این طور نمی‌شود که روستاها را در این زمینه به صورت آموزش مکیدن روستایی و آوردن به شهرها نگه داشت.

وی افزود: یک قولی به جوانان کشور می‌دهم و آن این است که نهضت ازدواج آسان را برپا می‌کنم تا این را از من مطالبه کنند.

حداد عادل در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که اگر دولت تقوا و تدبیر شکل بگیرد رئیس دولت چه مقدار انتقاد پذیر خواهد بود و نحوه تعامل شما با مخالفان چگونه است، گفت: گواه عاشق صادق در آستین می‌باشد بنابراین من این مسئله را به آینده حواله نمی‌دهم بلکه از خودم در این زمینه می‌گویم بنده وقتی رئیس قوه مقننه بودم هر دو هفته یک بار روزهای چهارشنبه ساعت ۱ بعد ازظهر نشست خبری داشتم و همه خبرنگاران به صورت منظم اعم از اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل به صورت آزادانه سؤال خود را می‌پرسیدند.

وی خاطر نشان کرد: آزادی سؤال را بهترین مصداق امر به معروف می‌دانم و مردم و رسانه‌ها در این زمینه آزاد خواهد بود و در دولت خودم ماهی یک بار با رسانه‌ها نشست خواهیم داشت و گزارشی را خواهیم داد.

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.