مردم را نگران نکنید؛شیرها وایتکس ندارند

زهرا تالانی:وزارت بهداشت هم نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داد و در همین زمینه بهروز جنت، معاون غذای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به خبرآنلاین اعلام کردمتاسفانه این موضوع خبر جدیدی نیست و هر چند وقت یکبار افرادی برای تشویش اذهان عمومی خبرهایی مبنی بر آلودگی مواد غذایی یا آب به مواد مختلف را عنوان می کنند.
وی با بیان اینکه اینجا مگر جنوب کشور افغانستان است که جنگ باشد وهرکسی هرکاری بخواهد انجام دهد می گوید: بازرسان کنترل کیفی کارخانه های تولید شیر و لبنیات را به دقت بررسی می کنند و تمام مقدار شیر های خامی که توسط تانکرهای شیر از دامداری وارد کارخانه می شوند را طبق چک لیست های مصوب سازمان غذا و دارو از لحاظ پروتئین، اسیدیته، چربی، آلودگی میکروبی و وجود آنتی اکسیدان چک می کنند.
وی ادامه می دهد:وزارت بهداشت هم هر چند وقت یکبار به طور تصادفی از کارخانه ها نمونه شیر گرفته و آن را در آزمایشگاههای مرجع غذا و دارو سازمان غذا و دارو مورد بررسی و آنالیز قرار می دهند که در صورت بروز هر گونه مشکل کارخانه را مورد بازخواست قرار می دهند.
جنت می گوید: نباید مردم را بیهوده نگران کرد و تمام شیر های موجود در بازار که دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت هستند از وجود هر گونه آلودگی به مواد مختلف به خصوص وایتکس مبرا هستند و مردم با خیال راحت می توانند از این نوع شیر ها استفاده کنند.
وی ادامه می دهد: در شرایط فعلی سرانه مصرف شیر در کشور ما بسیار پایین و در حدود یک سوم حد لازم است و اگر مردم نسبت با اعلام این مسائل نگران شوند، ممکن است، میزان سرانه مصرف شیر در کشور از این هم پایین‌تر بیاید.

مردم شکایت خود را اعلام کنند
 مجید حاجی فرجی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در مورد دلیل این کار به  فارس می گوید: یک دلیل این کار این است که ممکن است برخی شیرها آلودگی میکروبی بیش از حد مجاز داشته باشند و با اضافه کردن وایتکس می توانند این آلودگی‌ها را از دید آزمایشگاه غذا و دارو پنهان کنند که البته در آزمایشگاه غذا و دارو راههای کشف این مسئله وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که اخیراً شاهد طعم تلخ برخی شیرهای موجود در بازار هستیم می افزاید: تغییر طعم شیر دلیل وجود وایتکس یا آب ژاول در شیر نیست به هر حال تغییر طعم شیر به علوفه و تغذیه دام، روش نگهداری و حمل شیر توسط دامدار، نگهداری شیر بعد از فرآیند تولید در کارخانه و مغازه بستگی دارد و الزاماً به کارخانه تولید کننده مربوط نمی‌شود.
مشاور معاون سازمان غذا و دارو می گوید: مردم می‌توانند شکایتهای خود را در مورد مواد غذایی به شماره ۰۹۶۴۶ اطلاع دهند یا با مراجعه به معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی به همراه مستندات و کالای مورد نظر شکایت کنند.
۴۵۲۳۲

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.