مردی که کاخ دادگستری تهران را به شیخ عرب فروخت!/ باشخصیت اصلی «خائن کشی» مسعود کیمیایی بیشتر آشنا شوید +تصویر و بریده روزنامه‌/ همچنان امیدوار نماینده است!

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از کافه سینما در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

چهارشنبه, ۱۷ آبان ساعت ۰۴:۲۸ کافه سینما

(۹۱+)(۸-)(۱۸ نظر مردم در ساعات اخیر) کافه سینما- خائن‌کشی که هفته گذشته موفق به دریافت پروانه ساخت از اداره نظارت و ارزشیابی شد، به زندگی مهدی بلیغ، خلافکار معروف دهه‌های ۳۰ و ۴۰ می‌پردازد که به آرسن‌لوپن ایران معروف بود. بلیغ در کلاهبرداری چنان متبحر بود که یک‌بار کاخ دادگستری تهران را نیز فروخت! او را یکی از باهوش‌ترین کلاهبرداران ایران خوانده‌اند که به چند زبان مسلط بود و در کلاهبرداری سراغ روش‌های پیچیده‌ای می‌رفت.

به گزارش تفسیری همشهری آن‌لاین، کیمیایی در حالی قصد دارد زندگی بلیغ را به تصویر بکشد که گویا در اوایل دهه۴۰ با آرسن‌لوپن ایران آشنایی داشته است. باتوجه به موضوع فیلم، ماجرای خائن‌کشی قاعدتا باید در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب بگذرد. کافه سینما اطلاعاتی از زندگی این سارق معروف را به نقل از ویکی‌پدیای فارسی منتشر می‌کند.

“وی یکی از باهوش ترین و زبده ترین و در عین حال جسور ترین، سارقین و کلاهبرداران ایرانی بود که در مورد دزدی‌ها و کلاهبرداری‌های عجیب و حساب شدهٔ او، روایات و داستان‌های بسیار نقل می‌شود. از جمله گفته می‌شود که وی یکبار ضمن کلاهبرداری از یک شیخ ثروتمند عرب، ساختمان کاخ دادگستری تهران را به وی فروخت! همچنین ماجراهای مربوط به کلاهبرداری او از اعضای خانواده شاه و دربار، ماجرای سرقت او از یک جواهر فروشی در خیابان فردوسی تهران در سال ۱۳۳۳ خورشیدی، یا ماجرای ختنه نمودن یک مرد میانسال ارمنی توسط او، و ماجراهای متعدد دیگر مربوط به کلاهبرداری‌ها و دزدی‌های او بسیار قابل توجه و خواندنی می‌باشند.

سید مهدی بلیغ به زبان‌های عربی و انگلیسی کاملا مسلط بود. او که از نبوغ و هوش سرشاری برخوردار بود در اعمال کلاهبرداری و دزدی از ترفندهای بسیار زیرکانه و ابتکاری استفاده می‌کرد و خودش می‌گفت از انجام دزدی‌ها و کلاهبرداری‌های پیچیده و برنامه ریزی شده لذت می‌برد. در واقع بیشتر این کارها را برای ارضای روحی و روانی خود انجام می‌داد.

وی حتی یکبار موقعی که در کویت دستگیر و به ایران منتقل می‌شد در وسط خلیج فارس خود را به دریا انداخت و موفق شد از دست شرطه‌های کویتی و کوسه‌های هولناک و خونخوار آب‌های خلیج فارس بگریزد. با این وجود سید مهدی بلیغ بارها دستگیر شد و سالهای بسیاری از عمر خود را در نوبتهای مختلف در زندان بسر برد.

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.