مردی که ۲۱ بار نامزد اسکار شد و شش بار برد + عکس

به گزارش خبرآنلاین، بیلی وایلدر سال ۱۹۰۶ در شهر سوخا در اتریش-مجارستان (اکنون لهستان) به دنیا آمد.
 

او ابتدا قصد داشت وکیل شود، اما قید این حرفه را زد و به عنوان گزارشگر در روزنامه‌ای در وین مشغول کار شد. او سپس به برلین رفت و در بزرگ‌ترین روزنامه قطع کوچک شهر کار پیدا کرد.
 

وایلدر سال ۱۹۲۹ به عنوان فیلمنامه‌نویس وارد دنیای سینما شد و تا سال ۱۹۳۳ که هیتلر در آلمان به قدرت رسید، برای بسیاری از فیلم‌های آلمانی فیلمنامه نوشت. او که می‌دانست اصل و نسبش می‌تواند برایش دردسرساز باشد به پاریس و از آنجا به آمریکا رفت.
 

وقتی وایلدر به هالیوود رسید، زبان انگلیسی بلد نبود، اما خیلی زود توانست زبان یاد بگیرد و به لطف دوستان خود مانند پیتر لوری بازیگر مجارستانی فیلم‌هایی چون «ام» و «مردی که زیاد می‌دانست»، وارد صنعت فیلمسازی آمریکا شد.


بیلی وایلدر و شرلی مک‌لین در پشت صحنه فیلم «آپارتمان»
 

همکاری او با چارلز بکت از سال ۱۹۳۸ آغاز شد و این گروه مسئول نوشتن فیلمنامه‌ تعدادی از کمدی‌های کلاسیک هالیوود مانند «نینوچکا» (۱۹۳۹) و «آتشپاره» (۱۹۴۱) بود.
 

این همکاری در ۱۹۴۲ گسترش پیدا کرد و شکل تهیه‌کننده-کارگردان به خود گرفت؛ بکت تهیه‌کننده شد و وایلدر، کارگردان. حاصل کار کلاسیک‌هایی مانند «پنج قبر تا قاهره» (۱۹۴۳)، «تعطیلی از دست رفته» (۱۹۴۵) و «سانست بولوارد» (۱۹۵۰) بود.
 

وایلدر در سال‌های بعد تعدادی از بهترین کمدی‌های تاریخ سینما مانند «بعضی‌ها داغش را دوست دارند» (۱۹۵۹) و «آپارتمان» (۱۹۶۰) را ساخت.
 

او برای «تعطیلی از دست رفته» برنده جوایز اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه شد و برای «سانست بولوارد» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را برد. وایلدر برای «آپارتمان» نیز جوایز اسکار بهترین کارگردان، فیلم و فیلمنامه را برد تا تعداد جوایز اسکار خود را به شش برساند.
 

وایلدر در دوران کاری خود در مجموع ۲۱ بار نامزد دریافت جایزه شد و سال ۱۹۸۸ هم جایزه اروینگ جی. تالبرگ را از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دریافت کرد. 
 

«غرامت مضاعف» (۱۹۴۴)، «تک‌خال در حفره» (۱۹۵۱)، «بازداشتگاه ۱۷» (۱۹۵۳)، «سابرینا» (۱۹۵۴)، «خارش هفت ساله» (۱۹۵۵)، «شاهد برای تعقیب کیفری» (۱۹۵۷)، «عشق در بعد‌از‌ظهر» (۱۹۵۷)، «ایرما خوشگله» (۱۹۶۳)، «آوانتی» (۱۹۷۲)، «صفحه اول» (۱۹۷۴) و «فدورا» (۱۹۷۸) از دیگر فیلم‌های وایلدر است. او سال ۱۹۸۱ با فیلم « Buddy Buddy» با دنیای فیلمسازی خداحافظی کرد.
 

وایلدر ۲۷ مارس ۲۰۰۲ در ۹۵ سالگی در لس آنجلس درگذشت.

۵۸۵۸
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.