مرد نقش‌های سخت

جام جم آنلاین: مهدی فخیم‌زاده را شاید بسیاری با دیالوگ معروفش در فیلم «مسافران مهتاب» به یاد آورند، هنگامی که با لحنی بچگانه و معصومانه می‌گفت: «می‌خوای اذیت کنی؟ کدخدا…».

فخیم زاده علاوه بر این‌که تبحر خاصی در بازیگری دارد، کارگردان خوبی هم هست و حضور خود او در آثارش، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کارهایش محسوب می‌شود؛ به‌طوری که بسیاری، فیلم‌هایش را به‌ واسطه نقش‌هایی که در آنها حضور داشته، به ‌یاد می‌آورند.

شاید وجه اشتراک عمومی این نقش‌ها در منفی یا مجنون بودنشان است؛ چون فخیم‌زاده تا به امروز کمتر نقشی بازی کرده که از این جنس نباشد.

 او به واسطه فرم چهره، لحن و ویژگی خاص بیانش عموما در نقش‌هایی ظاهر می‌شود که به اصطلاح به آن نقش منفی می‌گویند.

شخصیت «رضا حسن مطرب» که یک دزد و لمپن بود، نقش «شمر» در سریال «تنهاترین سردار»، نقش «اصغر کپک» در سریال «خواب و بیدار» و در نقش «عمر سعد» در سریال «مختارنامه» برخی از نقش‌های منفی و به‌یادماندنی فخیم‌زاده در زمینه بازیگری است.

او حالا در سریال «تکیه بر باد» که چندی است از شبکه پنج سیما در حال پخش است، باز هم یک نقش منفی را بازی می‌کند.

او در این سریال نقش مردی را بازی می‌کند که قرار است انتقام یک دشمنی قدیمی را از فرزند دوستش بگیرد؛ یک جور انتقام آیینی.

او در این سریال مقابل کسی بازی می‌کند که برعکس او کمتر می‌توان نقش منفی را در کارنامه‌اش پیدا کرد؛ فرامرز قریبیان که به واسطه چهره آرام و صدای محتاطش بیشتر نقش‌های مثبت را بازی کرده و حالا نیز ایفای نقش یک پدر فداکار را به‌عهده گرفته است.

«تکیه بر باد» به کارگردانی محمود معظمی، معجونی از نقش‌های مثبت و منفی با فراز و نشیب‌های داستانی متنوع است که دو بازیگر باتجربه در دو طیف داستان این سریال، به جذابیت آن کمک کرده‌اند؛ حتی بازی افسانه پاکرو به عنوان یک بازیگر جوان پذیرفتنی است.

در این میان اما بازی فخیم‌زاده فراز و نشیب‌های زیادی دارد، از سویی باید جراحت ناشی از زخم وارده بر روحش را پنهان کند و از سوی دیگر دائم با آن زندگی و برای انتقام برنامه‌ریزی می‌کند. فخیم‌زاده مرد بازی در نقش‌های سخت است، همان‌طور که در «تکیه بر باد» تلاطم درونی‌اش را خیلی خوب و ملموس نشان داده است.

مهراوه فردوسی – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.