مرسی: فلسطین مسئله اول مصر است

حمایت از عضویت فلسطین در سازمان ملل

جهان > آفریقا
رئیس جمهوری مصر با بیان اینکه حمایت کشورهای عربی برای حل مسئله فلسطین ضروری است، آن را مسئله اول اعراب خواند و تاکید کرد که مصر از عضویت فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند.

به گزارش فارس، محمد مرسی رئیس جمهور مصر در سخنرانی افتتاحیه نشست ۱۳۸ وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره در مقر اتحادیه عرب بر توجه ویژه به مسئله فلسطین تاکید کرد و خواستار حل نهایی بحران سوریه شد.

محمد مرسی در این نشست پایبندی کشورش به همه تعهدات خود در رویارویی با چالش‌های جهان عرب را پاپیندی تاریخی خواند و تاکید کرد که زمان تکمیل فعالیت «گروه عربی مشترک» که در سال ۲۰۰۴ در نشست سران در تونس تصویب شد فرا رسیده است.

مرسی: فلسطین مسئله اول اعراب است

محمد مرسی در بخشی از سخنان خود به فلسطین پرداخت و اعلام کرد: بر خلاف همه چالش‌ها و تحولاتی که سرعت زیادی دارد فلسطین مسئله اعراب است و شرط برخاستن امت ما حل عادلانه مسئله فلسطین است.

مرسی بدون اشاره به رژیم صهیونیستی افزود که خاک فلسطین غصب شده است و همیشه با شیوه‌ای از قبل تعیین شده از همه تلاش‌ها برای حل مسئله طفره می‌روند و تمایل جدی از طرف مقابل [رژیم صهیونیستی] برای حل مسئله وجود ندارد برای همین ضروری است که از مسئله فلسطین حمایت کنیم تا راه حلی عادلانه و فراگیر حاصل شود تا حقوق مشروع مردم که غیرقابل تصرف باشد، محقق شود و کشور مستقل فلسطین شکل بگیرد.

مرسی تاکید کرد که کشورش از هر تحرک و اقدامی که رهبران فلسطین در پیش بگیرند حمایت می‌کند تا این کشور به عضویت کامل در سازمان ملل برسد. مصر از هر تلاشی یا کار مشترکی که برای بسیج جامعه جهانی لازم باشد حمایت می‌کند تا این پیام ارسال شود که وضعیت فلسطین نمی‌تواند به شکل کنونی ادامه یابد.

رئیس جمهوری مصر اعلام کرد که فلسطین نیازمند تحرکی واقعی است که به تحرکی دیپلماتیک و همچنین تحرکی مردمی منجر شود تا نتیجه‌ای حقیقی کسب شود.

مرسی همچنین اعلام کرد که اعراب نباید اجازه بدهند که روند صلح جاری به همین منوال بدون محتوا ادامه یابد.

مرسی: وزرای خارجه عرب برای سوریه کاری کنند

مرسی در ادامه به مسئله سوریه اشاره کرد و در حالی که قبل از این تاکید کرد که مصر در امور داخلی هیچ کشور عربی دخالت نمی‌کند و تهدید علیه هیچ کشور عربی را نمی‌پذیرد، خطاب به نظام سوریه اعلام کرد که زمان اصلاحات گذشته و زمان تغییر فرا رسیده است.

مرسی گفت: سخنی را که در نشست مکه و اجلاس عدم تعهد در تهران گفتم، تکرار می‌کنم و می‌گویم که مسئولیت ریخته شدن خون مردم بر ماست. باید برای حل نهایی بحران سوریه تحرکی بکنیم.

وی به مبارزات سوریه و مصر در یک جبهه با رژیم صهیونیستی اشاره کرد اما هیچ نامی از این رژیم به میان نیاورد و افزود: خون مردم سوریه و مصر در دفاع از منافع امت که اولین منفعت هم مسئله فلسطین است به هم آمیخته شده است. بر همین اساس ما به سوریه اهتمام داریم.

مرسی گفت: از همه وزرای خارجه عرب می‌خواهم که تلاش‌هایشان را فشرده کنند تا راهکاری برای حل مسئله سوریه در چارچوب عربی و با حمایت بین‌المللی حاصل شود.

مرسی که تاکید کرده بود کشورش در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کند خطاب به نظام سوریه اعلام کرد که زمان اصلاحات گذشته و دیر شده است و اکنون زمان تغییر است زیرا به گفته مرسی، مردم سوریه حرف خود را زده‌اند و جای تاخیر دیگر وجود ندارد و اگر نظام سوریه توجه نکند، اراده مردم و در بالاتر از آن اراده خدا وجود خواهد داشت.

وی تصمیم سران سوریه برای اصلاحات را تصمیمی درست خواند اما مدعی شد که در زمانی اشتباه اتخاذ شده است.

مرسی در ادامه به طور خلاصه به تحولات یمن، عراق و حتی سودان و سودان جنوبی اشاره کرد اما هیچ سخنی از بحرین و اعتراضات مردم این کشور به نظام سلطنتی آل خلیفه به میان نیاورد.

وی در پایان سخنرانی خود زمانی که از صندلی برخاست، بار دیگر به وزرای خارجه عرب تاکید کرد هر چه زودتر برای سوریه کاری کنند و مصر از آنان حمایت خواهد کرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.