مرضیه دباغ امروز میهمان کافه خبر است / شما چه سوالی از این زن چریک و انقلابی دارید؟

۲۶م دیماه ،

 این زن مبارز کسی جز مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ نیست که نه تنها در داخل مرزهای ایران مبارزه کرد بلکه رنج غربت را تحمل نمود و در آن سوی مرزها یعنی سوریه، لبنان و لندن نیز مبارزات خود را ادامه داد و در نهایت در آستانه انقلاب در کنار امام خمینی(ره) قرار داشت و خبر فرار شاه را به امام خمینی داد.
به گزارش خبرآنلاین ،مرضیه دباغ سی و چهار سال بعد از آن روزی که خبر فرار شاه را به امام داد میهمان خبرآنلاین شده است تا به شرح زندگی خود بپردازد.
مرور خاطرات مرضیه حدیدچی که با نام طاهره دباغ شناخته می گردد در سه دوره «مبارزه و زندان»، «هجرت» و «همراهی با امام خمینی» محور گفت و گوی کافه خبر است.

مرضیه حدید چی در سال ۱۳۱۸ در همدان بدنیا آ مد وی در سال ۱۳۳۳ با محمد حسین دباغ ازدواج کرد و به تهران نقل مکان نمود . دباغ در سال ۱۳۵۳ و پس از دو بار بازداشت توسط ساواک با کمک محمد منتظری و با پاسپورت جعلی از کشور خارج شد. وی و دخترش، رضوانه دباغ، شدیدترین شکنجه های ساواک را تجربه کردند.
او در فرانسه و انگلیس در اعتصاب غذاهایی برای آزادی زندانیان سیاسی ایرانی شرکت کرد. در عربستان سعودی به توزیع اعلامیه‌های امام خمینی در میان زائران می‌پرداخت بیشتر فعالیت‌های او در خارج از کشور به آموزش مبارزات چریکی در سوریه و لبنان زیر نظر محمد منتظری و با حمایت موسی صدر متمرکز شده بود.
دباغ در برپایی یک اردوگاه نظامی در سوریه برای آموزش چریک‌های ضد شاه ایرانی مشارکت داشت و توانست نسل جوانی از ایرانیان مبارز را با تاکتیک‌های شبه‌نظامی آشنا کند.در هنگام اقامت امام خمینی در پاریس وی محافظ شخصی ایشان شد. نزدیکی وی به بیت امام آنقدر بسیار بود که امام خمینی همواره وی را خواهر طاهره خطاب می کرد. 

 مرضیه دباغ علاوه بر تجربه چنددوره نمایندگی مجلس،فرماندهی سپاه همدان را نیز در دوره ای بر عهده داشته است. مرضیه دباغ به همراه آیت الله جوادی آملی و محمد جواد لاریجانی یکی از سه نماینده‌ای بود که در سال ۶۷ پیام امام خمینی(ره) را به گورباچف رساند.
این مبارز زن روز سه شنبه ۲۶ دیماه همزمان با سالگرد فرار محمدرضا پهلوی میهمان کافه خبر است. این نشست راس ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه برگزار می گردد. شما کاربر گرامی می توانید سوالات خود را در قالب کامنت از میهمان این نشست بپرسید و در این گفت و گو مشارکت فرمایید. 
 

/۲۷۲۱۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.