مرغ و بازی قیمت در سالی که گذشت…

۲۹م اسفند ،

15-390.jpg

“مرغ” فرآورده پروتئینی که امسال تحت تاثیر عوامل بسیاری، نوسانات قیمت را تجربه کرد اما مرغداران معتقدند” علیرغم بی‌مهری‌های فراوان، وعده خود برای تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گوشت مرغ را عملی کردند”.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ظرفیت مرغداری‌های موجود بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ در سال بوده که به نقل از مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی امسال حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید شده است اما اگر شرایط تولید مهیا بود، نهاده کافی و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مرغداران قرار می‌گرفت، بازار چنین نوساناتی را تجربه نمی‌کرد.

حسین مقدم‌نیا در این باره به ایسنا گفت: در سالی که گذشت به‌طور متوسط ماهانه ۹۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شد که در هر ماه بیش از ۱۵۵ هزار تن گوشت مرغ تولید شد.

وی افزود: در پی افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال، میزان تولید گوشت مرغ نیز در بهمن و اسفند افزایش یافته و به ۱۸۰ هزار تن در هر ماه رسید. همچنین در حالی که امسال تولید‌کنندگان با مشکلات متعددی روبه‌رو بودند، وعده خود را برای تامین گوشت مورد نیاز مردم عملی کردند.

نوسانات قیمت همگام با هزینه‌های تولید

مقدم‌نیا دربارهٔ‌ی نوسانات قیمت مرغ در امسال، اظهار کرد: در سال که گذشت قیمت خرید مرغ از ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ تومان تجاوز نکرد و در بازار در حدود ۵۱۰۰ تومان فروخته شد اما نوسانات قیمت مرغ در بازار مصرف در حالی بود که تولید‌کنندگان کمبود‌هایی در تامین نهاده‌ها داشته و در بعضی مواقع نیز افزایش تقاضا در ماه‌های رمضان و ماههای پر مصرف سبب افزایش قیمت این فرآورده پروتئینی شد.

وی ادامه داد: مرغداران امسال شرایط نسبتا مطلوبی را پشت سر گذاشته و با مشکلاتی مانند شیوع بیماری چندان دست و پنجه نرم نکردند.

صادرات محدود گوشت مرغ در سال تولید ملی

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی با بیان این‌که توانایی افزایش ۲۰ درصدی تولید گوشت مرغ در سال آینده وجود دارد، عنوان کرد: برای افزایش تولید باید برای صادرات مازاد آن برنامه‌ریزی کرد که در این زمینه کارگروهی از نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه سراسری مرغداران و چند شرکت توانمند در صادرات تشکیل شد تا بازار‌های هدف صادراتی شناسایی شود و علی‌رغم مشکلات موجود صادرات محدودی (نزدیک به ۱۵۰۰تن) نیز در چند ماهه پایانی سال صورت گرفت.

مقدم‌نیا گفت: علی‌رغم این‌که پیش‌بینی شده بود امسال ۲۰ هزار تن مرغ صادر شود محدودیت‌ در زمان، یافتن بازار‌های صادراتی هدف و تامین شرایط و استاندارد‌های کشور‌های مقصد سبب شد تا این میزان صادرات محقق نشود اما برای سال آینده پیش‌بینی شده تا با برنامه‌ریزی دقیق ماهیانه هفت هزار تن گوشت مازاد بر مصرف به کشور‌های متقاضی صادر شده و میزان صادرات در سال ۹۲ به ۱۰۰ هزار تن برسد.

در سالی که گذشت بازار مرغ نیز با حواشی متعددی از قیمت‌های متفاوت بالا و پایین شهر و چند نرخی شدن آن، تا سوء استفاده دلالان از نظارت کم و محدود بر بازار و تصمیم گیری برای صادرات مازاد تولید گوشت مرغ همراه شد اما بر اساس آخرین اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کیلو گرم مرغ منجمد در بازار مصرف ۴۴۰۰ تومان و هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.