مرکز مبادله ارزی هنوز کارش را شروع نکرده است/تبادل ارز فقط برای کالاهای اولویت ۳تا۱۰

296-13.jpg

سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت درباره‌ افتتاح مرکز مبادله ارزی دارندگان و متقاضیان ارز، توضیحات مبسوطی ارایه کرد.

علیرضا شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که این مرکز امروز افتتاح نشد، گفت: علت حضور وزیر صنعت معدن تجارت، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها و رییس کل بانک مرکزی در محل این مرکز فقط بررسی وضعیت کنونی و دریافت اطلاعات اولیه از آن بود.

وی با بیان این‌که به احتمال زیاد این مرکز طی دو سه روز آینده افتتاح می‌شود، درباره‌ ساز و کار عرضه و دریافت ارز در این مرکز توضیح داد.

شجاعی با بیان این‌که قرار است کسانی که دارای ارز هستند – مانند صادرکنندگان و دارندگان ارز حاصل از فروش خارجی، صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی – در این محل ارز عرضه کنند، گفت: در این مرکز خریداران و دارندگان ارز می‌توانند ارز مورد نیاز خود را مبادله کنند.

او در پاسخ به این سوال که چرا این مرکز در ساختمان وزارت صنعت معدن تجارت برپا شده است؟ گفت: به هر حال مراجعه برای واردکنندگان و صادرکنندگان به این وزارتخانه آسان‌تر از مراجعه به بانک مرکزی است.

وی با اشاره به این‌که امکانات مناسب از نظر فنی و آی‌.تی در این مرکز تدارک دیده شده است، گفت: این مرکز به خوبی می‌تواند نیازمندی‌های متقاضیان و دارندگان ارز را برای مبادله برطرف کند.

سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت درباره‌ی نحوه‌ دریافت ارز در این مرکز اظهار کرد: تنها کسانی که برگه ثبت سفارش تایید شده مربوط به کالاهای اولویت سوم تا دهم را داشته باشند، می‌توانند به این مرکز مراجعه و به مبادله‌ ارز بپردازند. بنابراین امکان هیچ‌گونه دلالی و حضور صرافان در این مرکز وجود نخواهد داشت.

او درباره‌ی تعیین قیمت ارز در این مرکز نیز گفت: بانک مرکزی به صورت روزانه قیمت ارز را دو درصد زیر نرخ بازار به این مرکز ابلاغ خواهد کرد؛ بنابراین امکان شکل گرفتن نرخ‌های متفاوت در آن وجود ندارد.

شجاعی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی نرخ دو درصد زیر بازار را چگونه تعیین می‌کند؟ گفت: متوسطی که از بازار روز قبل دریافت می‌شود، ملاک تعیین قیمت خواهد بود. پیش‌بینی ما این است که تعیین قیمت ارز دو درصد زیر نرخ بازار هر روز بتواند نرخ نهایی را کاهش دهد.

او در پاسخ به این سوال که اگر صرافان دست به دست هم دهند تا قیمت ارز را بالا ببرند، چگونه ممکن است تعیین قیمت دو درصد زیر بازار به کاهش قیمت ارز بینجامد؟ گفت: بانک مرکزی در این زمینه تمهیداتی اندیشیده و وزارت صنعت معدن و تجارت فقط بسترسازی مبادله ارز به صورت قانونی را بر عهده گرفته است.

وی تاکید کرد که مبادله‌ ارز در مرکز مبادله‌ ارزی دارندگان و متقاضیان ارز، فیزیکی نیست و افزود: معاملات در این مرکز کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ ضمن این‌که نماینده‌ی بانک عامل نیز در این مرکز حضور دارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.