مروری بر اهم خبرهای علمی ایرنا در هفته ای که گذشت

** نخستین فرآورده نانوداروی تزریقی ضدسرطان در ایران هفته گذشته به مرحله تولید رسید

این دارو با نام ˈدوکسورویسیس هیدروهکراید لیوزومیˈ تزریقی است و در درمان سرطان های سینه و تخمدان کاربرد دارد.

نمونه غیر نانویی این دارو در دنیا تولید می شود که از عوارض آن حمله قلبی شدید است و این درحالی است که این دارو به صورت هدفنمد و غیرفعال در سلولهای بدن فعالیت می کند و دارای عوارض خطرناکی نیست.

** قرارگرفتن ایران در جایگاه پنجم علم ارتوپدی جهان

ایران در جایگاه پنجم علم اورتوپدی جهان قرار دارد و جزو کشورهای برتر دنیا در این زمینه به شمار می آید.

کشورمان در زمینه علم ارتوپدی بسیار پیشرفته است و پس از انگلیس، کانادا و آمریکا در جراحی های ارتوپدی در رده پنجم جهان قرار دارد.

** صدور ۳۸ محصول دانش بنیان ایرانی به ۳۹ کشور جهان

۳۸ محصول دانش بنیان ایران به ارزش ۶۰ میلیون دلار در حوزه تجهیزات پزشکی، الکترونیک، دارویی، مخابرات و مکاترونیک به ۳۹ کشور جهان صادر می شود.

بزرگترین بازار هدف این محصولات کشورهای آسیایی و اروپایی هستند.

طرح شناسایی محصولات دانش بنیان در پارک فناوری پردیس با همکاری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری آغاز شده است که براین اساس کالاهای دانش بنیان تولید داخل که دارای کیفیت مرغوب هستند، از تسهیلات کارگروه حمایت از تولید داخل برخوردار می شوند.

** شناسنامه دار شدن آبزیان کشور

از آنجایی که آبزیان آبهای ایران بکر و دست نخورده هستند، مقرر شده است برای برای ثبت و شناسایی آنها شناسنامه ژنتیک صادر شود.

تاکنون بیش از ۷۰۰ گونه آبزی در خلیج فارس و دریای عمان شناسایی شده اما بدون شک تعداد بیشتری از آبزیان در آبهای ایران وجود دارد که هنوز شناسایی نشده اند.

شناسنامه ژنتیک برای ژنوم آبزیان به منظور ثبت و ضبط آنها در بانک های ژن کشور و منابع معتبر علمی بین المللی صادر می شود تا درآینده هیچ مدعی برای آبزیان کشور پیدا نشود.

علمی **۱۸۳۴

انتهای پیام /*

info@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.