مروری بر تاریخ ایران در دوران امپراتوری «خشایارشا»

به گزارش خبرنگار مهر، در سال ۴۸۶ قبل از میلاد مسیح، خشایارشای اول پس از مرگ پدرش داریوش بزرگ بر تخت پادشاهی امپراتوری هخامنشی نشست.

قلمرو او از افغانستان امروزی و پاکستان در شرق تا مصر و لیبی در غرب امتداد داشت و بزرگ‌ترین امپراتوری عصر باستان محسوب می‌شد. اما همه چیز درون امپراتوری به خوبی پیش نمی‌رفت. امکان شورش در ایالات مصر و بابل وجود داشت و دولتشهرهای کوچک یونانی زیر بار حاکمیت خشایارشا نمی‌رفتند.

تقریبا ۲۵۰۰ سال پیش سپاه هخامنشی که یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان تا آن هنگام بود درگیر جنگ با قوای دولتشهرهای بسیار کوچک تر یونانی شد.

این کتاب ماجرای پرهیجان یکی از شورانگیزترین جنگ‌ها در تاریخ باستان را بازگو می‌کند و نشان می‌دهد چگونه تبعات جنگ‌های یونانیان و ایرانیان مسیر تمدن غرب را تغییر داد.

یکی از ویژگی‌های مهم کتاب این است که از سوی یک نویسنده غیرایرانی که درباره ایران باستان کارهای پژوهشی انجام داده، به رشته تحریر درآمده است.

خشایارشا و تاریخ باستان، شاهنشاهی هخامنشی، یونانیان، خشایارشای جوان، تصمیم‌گیری‌ها، آماده نبرد، نبرد ترموپیل، پیشروی خشایارشا، عقب‌نشینی، زوال و مرگ بخش‌های اصلی این کتاب را به خود اختصاص داده است.

این کتاب مصور ۱۳۶ صفحه‌ای در شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۳۵۰۰ تومان و از مجموعه «رهبران جهان باستان» توسط ققنوس منتشر شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.