مروری بر دنیای بازی‌های ویدئویی در ژوئن ۲۰۱۲

۳۰م دیماه ،

 

در دنیای بازی‌های ویدئویی ماه ششم سال میلادی تنها یادآور یک اتفاق بزرگ می‌تواند باشد و آن Electronic Entertainment Expo یا به عبارتی E3 است.
 
به گزارش گروه بازی‌های ویدئویی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، هنوز مانده بود تا ۳ کنفرانس مهم سال در نمایشگاه E3 برگذار شود اما شایعات همه جا پیچیده بود و در صدر همه این موارد رگه‌ای امید از معرفی کنسول‌های نسل بعد سونی و مایکروسافت بود. خبرهای پیرامون Prince of Persia تازه شنیده می‌شد و لوگوی شن گرفته یوبی‌سافت با چند تصویر دیگر نیز انتشار یافت که بیش از هر چیزی یادآور شاهزاده پارسی بود. در همین هنگام، الکترونیک آرتز اسما Dead Space 3 را تائید کرد اما تصاویری از آن به نمایش در نیاورد و طرفداران را منتظر نمایش خود در کنفرانس E3 گذاشت. از بازی‌هایی همچون FIFA 13 و DisHonored چندین ویدئوی پیش نمایش انتشار یافت و قول تصاویر بیشتر در نمایشگاه داده شد.
 
کونامی کنفرانس از پیش ضبط شده خود را ارائه داد و در آن از بازی تازه خود یعنی Castlevania: Lord of Shadow 2 رونمایی کرد و همچنین ویدئویی از گیم‌پلی نهایی بازی MGR: Revengeance را به نمایش گذاشت و قول داد که ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۴ این بازی را منتشر کند.
 
اسکوئر انیکس، شرکت سازنده توم رایدر تازه تائید کرد که بازی در ۵ مارس ۲۰۲۴ (۱۵ اسفند ۹۱) برای پلتفرم‌های اکس باکس ۳۶۰، پلی‌استیشن ۳ و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد اما هنوز خبری از بخش مالتی‌پلیر یا چند نفره در این بازی نبود و نمایش بازی در کنفرانس مایکروسافت بسیار موفق عمل کرد.
 
شایعاتی پیرامون پروژه تازه مایکروسافت که شباهت بسیاری به کنسول تازه نینتندو داشت انتشار یافت که در نهایت در کنفرانس شرکت با نام اسمارت‌گلس معرفی شد. اسمارت گلس توانایی بازی میان چند پلتفرم را راحت‌تر می‌کند اما به نظر می‌رسد معرفی این تکنولوژی فقط یک تقلید کورکورانه از نینتندو بود و بعد از چند ماه به فراموشی سپرده شد. در این میان سونی هم بی‌کار ننشسته بود و اعلام کرد که آینده پلی‌استیشن پلاس را در کنفرانس خود در E3 نمایش خواهد داد.
 
بالاخره E3 با مایکروسافت آغاز شد. در کنفرانس مایکروسافت بازی‌هایی همچون CoD: Black Ops II ،Halo 4 ،Tomb Raider و Splinter Cell تازه نمایش داده شدند و بخش بزرگی از نمایش ۹۰ دقیقه‌ای مایکروسافت به معرفی اسمارت‌گلس و ویژگی‌های تازه اکس‌باکس لایو گذشت و رسما هیچ خبر از سورپرایزهای معروف در کنفرانس مایکروسافت نبود. بازی‌های انحصاری کنسول مایکروسافت یعنی Gears of War تازه و همچنین Forza: Horizon بیشتر نشان داده شد و اندک زمان باقی مانده به معرفی بازی‌های آرکید برای کینکت گذشت. اگرچه کنفرانس مایکروسافت اصلا راضی کننده نبود، اما روئسای این کمپانی از عملکرد خود در E3 بسیار راضی بودند.
 
 
بلافاصله پس از کنفرانس اول، الکترونیک آرتز و یوبی‌سافت نیز از این اتفاق پیگیری کردند و در نهایت روز اول مراسم با آخرین کنفرانس که برای سونی بود به پایان رسید. الکترونیک آرتز، ویدئویی تازه از کرایسیس ۳ به نمایش گذاشت و البته برای اولین بار در این کنفرانس از Dead Space 3 تصاویری دیده شد که اگرچه خارق‌العاده بود اما گاها ناامید کننده نیز بود. یوبی‌سافت نیز با نمایش خیره کننده از Watch Dogs و Far Cry 3 توانست لقب بهترین کنفرانس سال ۲۰۱۲ را برای خود کند. البته نمایش جذاب و دلبرانه Rayman: Legends برای کنسول Wii U نیز قسمتی از ماجرا بود که سبب شد این کنفرانس نسبت به باقی نمایش‌ها کمی متمایز و بهتر باشد.
 
سونی آخرین کنفرانس شب اول E3 را با Beyond: Two Souls اثر تازه دیوید کیج آغاز کرد و با The Last of Us و بازی فانتزی تازه خود یعنی PlayStation All-Stars Battle Royale ادامه داد. ویتا کنسول تازه انتشار یافته سونی در این مراسم کلا کوچک‌ترین حضوری در این نمایش نداشت و البته باز هم خبری از The Last Guaridan نبود. نمایش سونی تماما دربارهٔ پلی‌استیشن ۳ بود و وعده داده شد که در آینده‌ای نزدیک خبرهای بیشتری در مورد بازی‌های کنسول دستی ویتا منتشر خواهد کرد.
 
روز دوم E3 و البته روز آخر کنفرانس‌ها تنها با حضور نینتندو پیگیری شد. نینتندو حالا دو کنسول تازه برای پشتیبانی داشت و کم‌کم باید DS و Wii را فراموش می‌کرد. بازی Nintendo Land و New Super Mario Bros. U معرفی شدند تا حداقل اندکی به شرایط نامساعد نینتندو کمک کنند و ثابت کنند که کنسولشان را بدون بازی خوب وارد بازار نمی‌کنند. در کنار آن، از عناوینی چون New Super Mario Bros. 2 و Lego City: Undercover برای ۳DS صحبت شد و اولین بار Paper Mario: Sticker Star در این کنفرانس نشان داده شد. گرچه انتظارات از نینتندو و کنسول تازه واردش بیشتر بود، اما نمایش نینتندو به اندازه کافی پر بود از بازی‌های جذاب و دوست داشتنی برای طرفداران این کمپانی.
 
پیتر مولینیو از فرصت این نمایش بزرگ استفاده کرد و بازی تازه خود که Cuoriosity نام داشت رونمایی کرد و گفت که یک چکش مجازی ۵۰ هزار دلاری برای این بازی به فروش خواهد گذاشت که به بهتر بازی کردن این عنوان کمک می‌کند. تنها خبرها از نسل بعد بازی‌ها دو دموی تکنیکی از سوی اپیک و اسکوئر انیکس بود. اپیک با رونمایی از موتور آنریل ۴ و اسکوئر انیکس با ویدئوی لومینوس تنها قطره‌های آبی بودند که عطش هواداران نسل بعد را برطرف می‌کرد.
 
به هر صورت اگرچه نمایش سال ۲۰۱۲ به اندازه‌های سال‌های پیش چندان دلچسب نبود، اما ۴۵ هزار بازدید کننده در ۳ روز نمایش خود داشت.
 
در کنار مراسم E3 خبرها بسیاری منتشر نشد و البته به جز Spec Ops: The Line اصلا هیچ بازی بزرگ دیگری در راه نبود. تنها خبر این ماه که بعدها به حقیقت پیوست مدل تازه PS3 با نام سوپر اسلیم بود که چند ماه بعد به صورت گسترده در مورد آن صحبت شد. کاز هیرای نیز از سمت خود کناره گیری کرد تا در مرتبه‌ای بالا‌تر در شرکت سونی مشغول به کار شود و البته رئیس نینتندو انگلستان بعد از ۲۰ سال فعالیت در این سمت از نینتندو کناره گیری کرد.

ایستنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.