مروری بر همه رفت و آمدهای علی پروین در پرسپولیس

۰۱ تیرماه ۱۳،

ورزش > لیگ برتر – علی پروین نامی است که با پرسپولیس گره خورده است. او خواه یا ناخواه، همیشه در تقسیم قدرت پرسپولیس جایگاه مشخصی دارد.

سعید اکبری: پروین، ظاهرا حالا در تقسیم قدرت سهم بیشتری خواهد گرفت. دولت قصد دارد پیش از سپردن صندلی قدرت، شماره ۷ تاریخی پرسپولیس را به پستی تاریخی تر برساند؛ مدیریت پرسپولیس. البته اگرچه نشستن پروین روی صندلی مدیریت چالش های بسیاری را برای این تیم می آفریند. اما قصد این مطلب بررسی تمام رفت و برگشت های پروین به پرسپولیس بوده است.

۱

اوایل انقلاب علی پروین بود و پرسپولیس. همه کاره باشگاه به حساب می آید. او هم مدیرعامل بود، هم سرمربی. ولی بعد از حضور بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ، مرحوم عباس وکیل مدیر عامل پرسپولیس شد و همان جا، پروسه کنار زدن پروین، کلید خورد. سال ۶۷، سرانجام تلاش ها جواب داد و پروین از پرسپولیس رفت تا دو دستگی شدیدی در این تیم ایجاد شود. سکوها نیز، با تصمیم گیری ها همخوانی نداشت. آغاز مسابقات جام باشگاههای تهران و فریادهای طرفداران. هفته اول برد پرسپولیس مقابل بانک ملی با گلزنی مدافع حریف. سپس سفر به بنگلادش و بازی با محمدان؛ مسابقه ای که در عین ناباوری با شکست قرمزها همراه شد. وکیل، مدیرعامل سابق پرسپولیس، آن روزها اعتقاد داشت، اتفاقات مشکوکی در بنگلادش رخ داده است. مردم، پروین را می خواهند. او را صدا می زنند و سرانجام فشارها، در تیرماه ۶۷، مسئولان بنیاد مستضعفان را به زانو در می آورد. آنها در بازی پاس، پروین را روی نیمکت می نشانند. سلطان با آن دور افتخار فراموش نشدنی در آزادی، برمی گردد. بیش از ۶۰ هزار نفر، برای او گل پرت می کنند.

۲

پائین پدرسالار زود رسید. آبان ۷۲، ایران برای مقدماتی جام جهانی به دوحه رفت و بین ۶ تیم، پنجم شد! پروین در آن ایام سرمربی ایران بود و البته همچنان، همه کاره پرسپولیس. پروین دوست داشت در بازگشت، سرمربی پرسپولیس بماند ولی نسخه اش را پیچیده بودند. پروین باید می رفت و رفت. ۵ سال خانه نشینی حاصل این شکست بود و یک تصمیم که بسیار ها آن را «سیاسی و غیر فوتبالی» خواندند. پروین در این ۵ سال دور از فوتبال بود. گه گاه نامش شنیده می شد، با این حال در ذهن همه بود. سرانجام پس از گذر این ایام، با تلاش  های عابدینی مدیرعامل وقت تهران، مجوز بازگشت پروین صادر شد. بازگشت پروین، در شهریورماه ۷۷، بسیار باشکوه بود. سلطان به قلمرو خود بازگشت و طرفداران که او را قلمدوش کرده بودند. حدود ۸ نفر برای استقبال از پروین  به این ورزشگاه رفته بودند و انواع گاو و گوسفند زیر پای سلطان، قربانی شد! پروین اما مدیر فنی بود و در کنار نیمکت. این فاصله نیز وقتی از بین رفت که متکوویچ با پرسپولیس خوب نتیجه نگرفت. پس از تساوی با فجر در ورزشگاه آزادی بود که او برکنار شد و روزهای سرمربیگری پروین دوباره از راه رسید.

۳

سال ۷۹، دعوای بر سر مالکلیت پرسپولیس. دو جهبه مقابل هم. محلوجی سر دسته طرفی و عابدینی سردسته طرفی دیگر. سازمان تربیت بدنی نیز مدعی اصلی. پایان این جنگ اما برای پروین شیرین است. سعید فائقی، معاون سازمان تربیت بدنی، غلفتی به پروین می دهد، از مدیریت تا سرمربیگری. ایام پرخبری است برای رسانه ها. حساب و کتاب های باشگاه در رسانه ها اعلام می گردد و لیست خرید گل و شیرینی، بخش کلانی از بودجه باشگاه را شامل می گردد. سال اول لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس پایان می یابد ولی ایام به کام پروین نمی ماند. غمخوار سال دوم به پرسپولیس می آید و اواخر لیگ، اختلاف های پروین و او علنی می گردد. در لیگ سوم، غمخوار پروین را روی نیمکت بازی نمی دهد و پست مدیر فنی را به او می سپارد. پروین می گوید مدیر فنی یعنی کشک و نمی پذیرد. فصل ها به تندی می گذرد و تابستان از راه می رسد. فصل برکناری غمخوار و حضور حجت ا.. خطیب. تیرماه ۸۳، خطیب می آید و اولین تعارف را به پروین می زند. سلطان که در دوران غمخوار به پست مدیر فنی نه گفت بود، این بار پذیرفت. در اواسط مردادماه تمرینات آغاز شد و پروین به کارگران رفت. استقبال از او با قربانی کردن گوسفند، همراه شد و پروین کمی بعد، راینر سوبل را به عنوان سرمربی پرسپولیس برگزید. پروین، که دلتنگ نیمکت بود، در فصل پنجم لیگ، سرمربی پرسپولیس شد و کیست که آن شب به یادماندنی دی ماه ۸۴ را به خاطر نیاورد. کیست که این جملات پروین یادش نباشد: «خداحافظ فوتبال، خداحافظ پرسپولیس.» معروفترین دیالوگ عمر سلطان پس از شکست مقابل فجر سپاسی. پروین البته اسفندماه از پرسپولیس رفت، پرسپولیسی که مدیریتش بر عهده محمد حسن انصاری فرد بود.

۴

«خداحافظ پرسپولیس» در دوران حیب کاشانی به سر آمد. پروین همراه با حسین هدایتی به هیات مدیره پرسپولیس آمد. پروین اما در آن ایام هم بسیار نماند. مدتی بود و سپس رفت. سپس، در دوران حضور رویانیان دوباره به پرسپولیس بازگشت. ابتدا، مدیرعامل به او بازی می داد اما رفته رفته از بازی خارج شد. پروین سال قبل، بیشتر منزوی بود تا تصمیم گیرنده. با این حال رویانیان گاه پروین را شدید وارد بازی کرد، به ویژه زمانیکه او را یکی از گزینه های سرمربیگری پرسپولیس دانست. با اینهمه در دو سال قبل، نقش پروین در پرسپولیس کمرنگ بوده است.

۲۵۲ ۴۱


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.