مرگ دوازده هزار کیلو ماهی «گاریز» در بندرعباس+عکس

مرگ دوازده هزار کیلو ماهی «گاریز» در بندرعباس+عکس

به گزارش شبکه ایران «گاریز- زیبایی شناسی درد»، نام نمایشگاهی است که «احسان میرحسینی»، هنرمند جوان هرمزگانی با تلفیق عکس، ویدئوآرت و چیدمان در گالری بهار خانه هنرمندان ایران بر پا کرده است. موضوع ارائه شده در این نمایشگاه به مرگ بیش از ۱۲ هزار کیلو ماهی «گاریز» در سال ۸۹ اشاره دارد که در ساحل بندرعباس به دلایل مختلف زیست محیطی از بین رفته اند.
میرحسینی مرگ ماهی ها را به موازات یکی از سنت های قدیمی هرمزگان – سپردن لباس مردگان به آب – روایت کرده است. عناصر اصلی عکس ها شامل پارچه های رنگارنگ، سکه، خاک های رنگی و ماهی های مرده هستند. نوشته هایی در کنار عکس ها وجود دارد که همگی مرتبط با ذهنیت هنرمند و در راستای تعریفی برای عکس ها هستند.
این نمایشگاه علاوه بر تلفیق چند رسانه ای آثار، با ارائه المان های بومی هرمزگان، تلفیق سنت و مدرنیته و در عین حال نگاهی جدید به آسیب های زیست محیطی همراه است. در عکاسی، این آسیب ها معمولا در قالبی مستند بیان می شوند و بی پرده بیانگر ضررهای وارد شده بر طبیعت هستند. اما عکاس در این نمایشگاه به روایتی جدید از آنچه بر طبیعت گذشته می پردازد .

اگر بخواهیم نمایشگاه را از بعد بصری بررسی کنیم در نگاه اول چیزی که می بینیم مجموعه ای از نقاشی است. کنتراست شدید خاک های رنگی بر زمینه ای خنثی(قسمتی از ساحل)، و حرکت پر جسارت لکه های رنگ، آثار اکسپرسیونیست انتزاعی را تداعی می کند. همچنین سادگی و اختصار در ترکیب بندی، گرایش مینی مالیستی هنرمند را نمایان کرده و این نوع نگرش نقاشی گونه به عکس، نشانه ای از الفت این هنرمند با نقاشی است.
در کنار عکس ها به ویدئو آرتی می رسیم که دو فیلم را به موازات هم نشان می دهد، فیلم اول پوست کندن و قطعه قطعه کردن ماهی و پاک کردن خون آن و فیلم دوم تزاحم فیتو پلانکتون ها در یک نقطه را نشان می دهد که با رنگ های روشن و شفاف در تضاد با فضای کدر و قرمز رنگ فیلم مجاورش، نظر بیننده را جلب می کند.
در چیدمان نیز، تنگ های خالی از ماهی و قلاب های تیز آویخته از سقف، تضاد شیشه و فلز و تصویر غم انگیزی از تنگ های خالی را می بینیم، و اندوه دریایی را حس می کنیم که ماهی هایش آن را ترک کرده اند.

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.