مرگ روزانه ۳۷۸ ایرانی به دلیل بیماری‌های قلبی

جامعه

همچنین پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ حدود ۶۴ میلیون مرگ رخ دهد که ۲۰ میلیون آنها به علت بیماری‌های قلبی – عروقی و عمدتا ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی خواهد بود.

بیماری های قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا هستند و پیش بینی می‌شود همچنان در این رتبه باقی بمانند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۵، بیماری‌های قلبی – عروقی ۱۷٫۵ میلیون نفر قربانی داشته است که ۳۰ درصد کل مرگ‌های دنیا را شامل می‌شود و پیش بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۲۳ میلیون نفر افزایش یابد.

بررسی‌های انجام شده در سال ۸۳ و در ۲۹ استان ایران نشان می‌دهد که بیماری‌های قلبی – عروقی ۱۳۸هزار قربانی گرفته است؛ یعنی حدود ۳۷۸ نفر در روز که البته متوسط سن مرگ ناشی از این بیماری‌ها حدود ۶۹ سال بوده است. بر این اساس بررسی‌ها حاکی از آن است که اولین علت مرگ در کشور در سال ۸۳، بیماری‌های قلبی – عروقی بوده است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین علت مرگ و بار بیماری در جهان هستند و تخمین زده می‌شود ۸۰ درصد از ۳۵ میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن در سال ۲۰۰۵ در کشورهای با درآمد پایین یا متوسط رخ داده است.

پیش بینی علل عمده مرگ در سراسر جهان در تمام سنین در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد که ۶۱ درصد مرگ‌ها از بیماری‌های مزمن ناشی می‌شود که سهم بیماری‌های قلبی عروقی در این میان، ۳۰ درصد است. همچنین ۴۸ درصد بار بیماری‌ها ناشی از بیماری‌های مزمن است که ۱۰ درصد آنها به علت بیماری‌های قلبی – عروقی است.

همچنین پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ حدود ۶۴ میلیون مرگ رخ دهد که ۲۰ میلیون آنها به علت بیماری‌های قلبی – عروقی و عمدتا ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی خواهد بود.

همچنین در کشور ما نسبت سال‌های از دست رفته عمر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی حدود یک چهارم مجموع سال‌های از دست رفته عمر است و این بیماری‌ها پس از حوادث و سرطان‌ها، سومین علت از دست رفتن سال‌های عمر هستند. در مجموع بیش از دو سوم سال‌های از دست رفته عمر به علت بیماری‌های قلبی عروقی و ناشی از بروز سکته‌های قلبی و مغزی است.

شهرنشینی و شیوع بالای عوامل خطر بیماری‌های قلبی – عروقی درایران

علیه حجت‌زاده، کارشناس مسوول پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت پیشگیری از عوامل خطر بروز این بیماری‌ها، می‌گوید: مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۴ ، ۱۷ درصد یعنی از ۳۵ میلیون مرگ به ۴۱ میلیون افزایش خواهد یافت و لازم است اقدام اساسی برای این بیماری‌ها صورت گیرد.

وی معتقد است: شیوع عوامل خطر بیماری‌های قلبی – عروقی در ایران زیاد است، به طوری که در پنجمین دور بررسی نظام مراقبت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر درایران در سال ۱۳۸۸، در هر دو جنس و در گروه سنی ۱۵ تا ۴۴ سال تنها ۴ درصد و در گروه سنی ۴۵ تا ۶۴ سال فقط یک درصد بدون عامل خطر بودند.

حجت‌زاده می‌گوید: افزایش امید به زندگی و شیوع بالای عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی که ناشی از شیوه زندگی شهرنشینی و تغییرات اقتصادی اجتماعی است، سبب افزایش بروز بیماری‌های قلبی عروقی و به تبع آن افزایش مرگ شده است؛ بطوری که بررسی‌های انجام شده در سال ۸۸ نشان می‌دهد که حدود ۵۵ درصد افراد ۱۵ تا ۶۵ سال کشور دارای حداقل سه عامل خطرزای قلبی عروقی هستند.

اجرای برنامه ثبت سکته‌های قلبی در بیمارستان‌های کشور

وی بر اهمیت خدمات پیش بیمارستانی و بیمارستانی فوریت‌های قلبی – عروقی در کاهش مرگ ناشی از این بیماری‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: به همین منظور بر تهیه و اجرای برنامه ثبت سکته‌های قلبی در بیمارستان‌های کشور تاکید شده است تا از اطلاعات آن در ارتقای ارائه خدمات استفاده شود.

حجت‌زاده، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، قند خون بالا، مصرف سیگار، مصرف کم میوه و سبزی، اضافه وزن، چاقی و کم تحرکی را از مهم‌ترین عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی عنوان می‌کند و می‌افزاید: نکته مهم آن است که با کنترل عوامل خطر اصلی که شامل مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی هستند، می توان از ۸۰ درصد این مرگ‌های زودرس جلوگیری کرد.

قلبی سالم، خانه‌ای سالم، دنیایی سالم

برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی و مرگ ناشی از آن راهبردها و راهکارهای زیادی اندیشیده شده است؛ از جمله روز جهانی قلب (آخرین یک شنبه سپتامبر هر سال) که توسط بنیاد جهانی قلب در سال ۲۰۰۰ پیشنهاد شد و هدف از بزرگداشت این روز اطلاع رسانی افراد در مورد بیماری‌های قلبی – عروقی به عنوان بزرگ‌ترین علت مرگ در دنیاست.

با توجه به اهمیت و نقش خانواده در سلامت قلب و عروق، شعار سال ۲۰۱۲ روز جهانی قلب همان موضوع سال گذشته یعنی « قلبی سالم، خانه‌ای سالم، دنیایی سالم» است و البته برسلامت قلب زنان و کودکان تاکید دارد.

بیماری‌های قلبی در زنان به اندازه مردان خطرآفرین است

به گفته حجت‌زاده، برخی تصور می‌کنند بیماری قلبی و سکته مغزی بیماری سالمندان و همچنین بیماری مردان است، اما این یک تصور اشتباه است. بیماری‌های قلبی – عروقی در زنان به اندازه مردان خطر ایجاد می کند؛ اما این خطر بطور جدی کمترتخمین زده شده است. تقریبا نیمی از ۱۷٫۵ میلیون مرگ سالانه ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی دنیا در زنان رخ می دهد. در حقیقت این بیماری اولین عامل مرگ در زنان است که یک مرگ از هر سه مرگ را شامل می‌شود؛ یعنی حدود یک مرگ در هر دقیقه است. بنابراین لازم است که زنان در مورد خطر بیماری‌های قلبی – عروقی و اقدامات حفاظتی برای خود و افراد خانواده آگاهی داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت بیماری‌های قلبی درکودکان می‌گوید: کودکان هم به طور خاص در معرض خطر هستند؛ چرا که در مورد کنترل محیط خود و انتخاب شیوه‌های زندگی برای قلب سالم تصمیم گیرنده نیستند و والدین آن‌ها این مسئولیت را بر عهده دارند. خطر بیماری قلبی قبل از تولد و از دوره جنینی شروع می‌شود و در دوران کودکی با مواجهه با رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و مصرف دخانیات افزایش می‌یابد. به این ترتیب کودکان با خطر مضاعف ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی روبرو می‌شوند. آن‌ها از یک طرف ممکن است با عواقب احساسی مشاهده بیماری کسانی که دوستشان دارند روبرو شوند و از طرف دیگر در معرض خطر ابتلا و عواقب جسمی بیماری قلبی و سکته مغزی قرار گیرند.

ذکر این نکته مهم است که زندگی مدرن، کودکان را در معرض خطر عوامل خطری مانند رژیم غذایی کم کالری و غنی از چربی‌های مضر غذایی و قند، بازی‌های کامپیوتری که خود مشوق کم تحرکی هستند و همچنین تبلیغات مشوق مصرف دخانیات در برخی کشورها، قرار می‌دهد. بر این اساس با نگاهی به دوران زندگی، کودکان در آینده در معرض افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

پیشگیری از عوامل خطر بیماری‌های قلبی و کاهش ۳۰ درصدی بروز این بیماری‌ها

کارشناس مسوول پیشگیری از بیماری‌های قلبی وزارت بهداشت در ادامه به مقوله پیشگیری از این بیماری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی در سطوح مختلف اعمال می‌شود. انجام مداخلات و فعالیت‌های پیشگیرانه منجر به ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش در وقوع بیماری‌های قلبی – عروقی، سکته مغزی و مرگ و میر و نیز افزایش کیفیت زندگی می‌شود.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای « تغییر رفتارهای خطر ساز» و«اصلاح شیوه‌های زندگی »

وی با بیان اینکه برای پیشگیری ازعوامل خطر بیماری‌های قلبی – عروقی، ارتقای سلامت جامعه و کاهش بار بیماری‌ها باید راهبردهای مؤثر و قابل قبول به کارگرفته شود تا بتوان عوامل خطر اصلی و اساسی را کنترل کرد، ادامه می‌دهد: مناسب‌ترین اقدامات نظام‌های سلامت برنامه‌هایی هستند که درکنار تمهید و تأمین خدمات بهداشتی درمانی سطح دوم و سوم با تمام توان مـــوجــود در راستای « تغییر رفتارهای خطر ساز» و«اصلاح شیوه‌های زندگی » گام بر‌دارند که در این زمینه نیز اداره قلب و عروق وزارت بهداشت به طور جد فعالیت داشته و برنامه‌هایی برای افزایش اطلاعات و آگاهی مردم اجرا کرده و این برنامه‌ها ادامه دارد.

در پایان باید گفت‌ که بنا بر اعلام کارشناسان طی دو دهه اخیر توزیع جغرافیایی بیماری‌های قلبی – عروقی تغییر کرده است بر همین اساس است که سازمان جهانی بهداشت پیشگیری از این بیماری‌ها را در کشورهای در حال توسعه جزو اولویت‌های بهداشتی قرار داده است. به همین دلیل لزوم اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب برای مقابله با این مشکل بهداشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طرف دیگر همانطور که از شعار روز جهانی امسال برمی‌آید، اقدامات مربوط به سلامت قلب، همه افراد یک خانواده، جامعه و بویژه سیاستگزاران و برنامه‌ریزان کشورها را در برمی‌گیرد تا به این ترتیب افراد برای انجام شیوه‌های برخورداری از قلب سالم توانمند شوند. بنابراین شایسته است که بیش از پیش به سلامت قلب و عروق به عنوان مهم‌ترین علت مرگ کشور در برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی توجه شود؛ چرا که با توجه و تمرکز بر این بیماری، علاوه بر آنکه گامی جدی در بهره‌مندی از جامعه‌ای سالم برداشته می‌شود، از هزینه‌های سنگین درمان بیماری‌های قلبی – عروقی نیز جلوگیری می‌شود.


اخبار جامعه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.