مرگ ومیر کودکان ایرانی در جراحی قلب ۲ برابر کشورهای غربی است

فوق تخصص جراحی قلب وعروق و مخترع دریچه قلب کودکان گفت : مرگ و میر کودکان ایرانی در جراحی قلب، دو برابر کشورهای غربی است.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(دانا خبر)، دکتر «حمید بیگدلیان» عدم موفقیت جراحی قلب کودکان در ایران را حدود ۳۴ درصد عنوان کرد و افزود: این در حالیست که عدم موفقیت این جراحی در کودکان کشورهای غربی ۱۳ تا ۱۷ درصد است.

به گزارش ایرنا، وی در عین حال به موفقیت ۹۸ درصدی جراحی های قلب در بزرگسالان کشور اشاره کرد و گفت: این میزان موفقیت جراحی قلب در بزرگسالان کشور به آمار بین المللی نزدیک شده و نظام سلامت در پی جبران عدم موفقیت یک تا دو درصد جراحی های قلب در بزرگسالان است.

عمل قلب نوزادان در ماه اول، پیچیده و دشوار

فوق تخصص جراحی قلب و عروق درمورد عمل قلب کودکان گفت : عمل قلب نوزادان در یک ماه اول تولد که عمل پیچیده ای نیز به شمار می آید، بیشترین مشکلات این جراحی در کودکان است.

وی با بیان اینکه این عمل در کشورهای پیشرفته ‏بین ۱۳ تا ۱۷ درصد منجر به مرگ می شود گفت: اما در ایران این رقم دو تا سه برابر افزایش پیدا می ‏کند و باید تلاش کرد تا این فاصله کمتر شود.

 وابستگی به غرب از نظر تجهیزات و داروهای بیماری های قلبی

وی با بیان اینکه از نظر تجهیزات و داروهای بیماری های قلبی تا حد زیادی وابسته ‏به غرب هستیم گفت: داروهای قلبی اکثراً وارداتی هستند و با افزایش قیمت ارز، قیمت آنها هم در ایران بسیار بالا ‏رفته است. از سوی دیگر بیمه ها هزینه آنها را تقبل نمی کنند.

بیگدلیان به شاخصی در پزشکی تحت عنوان شاخص «کمر ‏شکن» اشاره کرد و افزود : این شاخص در ایران بسیار بالا رفته و بیماران و خانواده های آنها فشار مالی زیادی را متحمل ‏می شوند.

وی در خصوص شاخص دیگری با عنوان شاخص «پرداخت از جیب» نیز گفت: آمار این شاخص هم بسیار بالا ‏است. حتی در مراکز دولتی، تجهیزات و داروهایی که قیمت بالایی دارند را خود بیمار باید تهیه کند.

 راهکار ها

وی درمورد راهکارهای مشکلات درمان بیماران قلبی تاکید کرد: بیمه ها باید وارد عمل شوند که این موضوع مستلزم ‏صرف بودجه بیشتر و همچنین مدیریت درست در زمینه پزشکی است.

بیگدلیان خاطرنشان کرد : اغلب بیماران بیمه تکمیلی ندارند و با ‏بیمه عادی هم نمی شود از پس مخارج سنگین بیماری قلبی برآمد. به همین علت دولت باید وارد این حوزه شود و برای ‏حمایت از بیماران، آنها را بیمه کند.

 مراکز در زمینه تجهیزات پزشکی ضعیف عمل می کنند

وی با بیان اینکه از نظر تجهیزات پزشکی، مصرف کننده صد در صد غرب هستیم افزود: مراکز ما در زمینه تجهیزات پزشکی ‏ضعیف عمل می کنند. این مساله ارتباطی به توانمندی علمی پزشکان ما ندارد و کاملا مربوط به مدیریت ‏بودجه و منابع است.

بیگدلیان گفت: اکنون دانشجویان و ‏افراد بسیار مستعدی در زمینه مهندسی پزشکی داریم اما از همه توانمندی آنها استفاده نمی شود. ‏همچنین در زمینه مهندسی پزشکی ایده های خیلی خوبی داریم اما امکانات نیست تا آنها را عملی کنیم.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.