مزاحمت تلفنی از سوی شرکت مخابرات و در قالب شکایات کیفری قابل پیگیری است

فروردین ۱۴۰۳

علاوه بر مجازات زندان که در قانون مجازات اسلامی‌ برای مزاحمان تلفنی در نظر گرفته شده است، مجازات‌های دیگری هم در قوانین شرکت مخابرات برای آنان وجود دارد.

 به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ممتاز نیوز، وسایل ارتباطی همچون تلفن همراه، جای خود را چنان در زندگی روزمره ما باز کرده‌اند که برای بسیاری از اشخاص سپری کردن یک شبانه‌روز بدون استفاده از این وسیله ارتباطی غیر قابل تصور است؛ با وجود چنین وابستگی‌ شدید و البته نیازی که به ارتباط غیر حضوری با دیگران داریم، نمی‌توان دردسرهای آن مانند مزاحمت‌های تلفنی را نادیده گرفت.

طریقه پیگیری مزاحمت‌های تلفنی

مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است.

به منظور پیگیری این مهم، به دادسرای محل سکونت یا کار خود یعنی جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده مراجعه کنید. داشتن نامه‌ای از مخابرات می‌تواند سبب سرعت در کار شود. چنانچه مزاحمت از طریق پیامک برای شما ایجاد شده است، در این مرحله روی یک برگه کاغذ شکایت خود را مطرح می‌کنید.

عنوان مجرمانه این شکایت این چنین است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک» در صورتیکه  توهین شدیدی هم صورت گرفته باشد، شاکی می‌تواند تقاضای «اعاده حیثیت» را هم مطرح کند. ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد. در چنین حالتی در بخش مربوط به متشاکی نوشته می‌شود: «نامشخص.»

برای مجازات مزاحمت‌های پیامکی و تلفنی، مجرمان به مجازات تعزیری محکوم می‌شوند. این مجازات ممکن است شامل شلاق، جریمه مالی و حبس باشد. نوع مجازات به شخصیت متهم، دفعات و نوع مزاحمت بستگی دارد.

قانونی که اجازه زندانی کردن مزاحم را می‌دهد، قانون مجازات اسلامی ‌است، طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی: «هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص مزاحمت ایجاد کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد».

اداره حقوقی وزارت دادگستری نیز  در سال ۱۳۷۳ در این خصوص نظریه‌ای داده است که تکلیف موضوع را بهتر مشخص می‌کند. در این نظریه گفته شده است: در مورد مزاحمت تلفنی چنانچه عمل مشتکی‌عنه (کسی که از او شکایت شده) فقط مزاحمت تلفنی باشد و همراه با جرم دیگری مانند فحاشی و استعمال الفاظ رکیک نباشد، در صورت احراز مزاحمت، تلفن مزاحم قطع می‌شود؛ اما چنانچه مزاحمت تلفنی همراه با جرایم دیگر از قبیل فحاشی یا تهدید باشد، رسیدگی به بزه ارتکابی با دادگاه‌های عمومی محل خواهد بود.

بنابراین علاوه بر مجازات زندان که در قانون مجازات اسلامی‌ برای مزاحمان در نظر گرفته شده است، مجازات‌های دیگری هم در قوانین شرکت مخابرات برای آنان وجود دارد. به این ترتیب کسانی که مورد مزاحمت تلفنی قرار می‌گیرند از دو طریق می‌توانند به پیگیری این مهم بپردازند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. حمید:

    باتشکرقراربراین شدتمام سیم کارتهای بی نام ونشان سوزانده شودامامتاسفانه به این وعده عمل نشدومزاحمین پرروترازقبل مشغول مزاحمت هستندوکلی ناهنجاریهای اجتماعی وخانوادگی بوجودآورده اند

  2. عباس منصوری:

    با مطالعه مطلب چنان آرامشی را تجربه می کنی،و در خیال تصویر پریشان احوال مزاحم که با رای قانون محکوم گردیده را می بینی.
    زهی به خوش باوری،چرا که گویی در اجرای این قانون اکراهی وجود دارد،که اسباب زحمتی را برایت فراهم می کند.ناچار و مستاصل از اینکه مانعی نیست در مسیر مزاحم محترم که مزاحمتش ۷ سال قدمت دارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.