مسأله زن را نباید از خانواده تفکیک کرد/طلاق توافقی باید اصلاح شود و به سهولت انجام نشود

رئیس جمهور گفت: تحصیل، ورزش و اشتغال زنان، تحکیم خانواده، زنان سرپرست خانواده برای دولت مهم هستند. مشاوره های ازدواج باید اصلاح شود، طلاق توافقی باید اصلاح شود و به سهولت انجام نشود. نباید مشاوره به سمت جدایی باشد بلکه مشاوران باید مشکل را حل کنند. مشاوران باید درست مشاوره دهند.

مسأله زن را نباید از خانواده تفکیک کرد/طلاق توافقی باید اصلاح شود و به سهولت انجام نشود

به گزارش ممتاز نیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم بزرگداشت روز زن در سالن اجلاس سران، اظهار کرد: باید شخصیت فاطمه زهرا (س) را شناخت. اگر فاطمه شناخته شود، لیله القدر درک شده است.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه یک جایگاه ملکوتی دارد که جز اولیای خدا دستیابی به معرفت این جایگاه امکان ندارد. ما حقیقت اسامی حضرت فاطمه را مثل ام ابیها نمی دانیم . خیلی مفاهیم بلندی دارد صفات و اسامی ملکوتی حضرت فاطمه، اما شخصیت فاطمه دست یافتنی است. باید به سیره و سلوک فاطمی توجه کنیم. خطبه جامع فاطمه اطهر روایت از قرآن، علی، عدالت و نجات انسان دارد. هر کسی این خطبه را درک کند، سیره زندگی را می آموزد.

رییس جمهور با اشاره به سیر مراحل زندگی حضرت فاطمه و دفاع از ولایت و جهاد روشنگری ایشان، خاطرنشان کرد: فاطمه دوست و دشمن را شناساند و نقاب از چهره نفاق برداشت. او نمونه زن کمال یافته است. فاطمه مقامی بسیار عالی دارد که باید شناخته شود. فاطمه اطهر یک هدیه ملکی از پیامبر به اذن خداوند دریافت کرد که فدک است و هدیه دیگر ملکوتی ایشان، تسبیحات حضرت زهراست که در اختیار ماست. تمام هستی و عالم در این تسبیحات قرار داده شده است. حضرت فاطمه منشأ همه خیرها است.

رئیسی افزود: امروز نمی خواهند فاطمه شناخته شود و الگوی جامعه شود و در عالم برای این هدف بسیار تلاش می کنند.  دنیا دنبال فهم گم گشتگی زن و جبران آن هستند. در تمدن اسلامی سخن از پیشگیری از گم گشتگی زنان و خشونت است تا زن و انسانی به گم گشتگی هویت مبتلا نشوند.

رییس جمهور افزود: تکریم واقعی زن مسأله امور زنان ماست. باید به هویت واقعی زن توجه کرد. خداوند هیچ تفاوتی بین زن و مرد برای رسیدن به کمال قائل نشده است. برای مقابله با آسیب های اجتماعی در مورد زنان که ما را رنج می دهد، توجه به هویت زن و ارتقای شخصیت زن در خانواده و اجتماعی ضروری است. از سویی عدم شناخت حقوق و مسئولیت زنان شاید از بزرگترین چالش های زنان باشد.

وی خاطرنشان کرد: رهبری فرمودند زنان مربیان جامعه تاریخ ساز و تمدن ساز هستند و این یک حقیقت است. زنان نقش مهمی در دفاع مقدس داشتند. پیروزی ها مرهون نقش زنان است.

رئیسی در ادامه گفت: نگاه اسلام به زن خیلی متفاوت از نگاه غرب است. حق مالکیت، ارث و رای چند سال است در غرب شکل گرفته است؟ ۱۴۰۰  سال پیش در اسلام سخن از شنیدن حرف و رای زنان است.

وی تاکید کرد: مسأله زن را از خانواده نباید تفکیک کرد. اسلام نگاه متوازن به مرد و زن دارد. اکنون باید از کلی گویی دست برداشت و راهکار اجرایی برای صیانت از نقش زن در مسایل شخصی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی ارایه شود. الان در اسناد کلی گویی شده است. جامعه باید بر اساس عقلانیت، اخلاق و معنویت بنا شود و زمان در ایجاد این جامعه نقش مهمی دارند.

رئیس جمهور اضافه کرد: آسیب های اجتماعی مورد توجه دولت است و سازمان امور اجتماعی وجود دارد که باید فعالیت خود را مضاعف کند و از نقش سازمان های مردم نهاد باید استفاده کند. این مسأله دولت است. تحصیل، ورزش و اشتغال زنان ، تحکیم خانواده، زنان سرپرست خانواده برای دولت مهم است. مشاوره های ازدواج باید اصلاح شود، طلاق توافقی باید اصلاح شود و به سهولت انجام نشود. نباید مشاوره به سمت جدایی باشد بلکه مشاوران باید مشکل را حل کنند. مشاوران باید درست مشاوره دهند. مراجعه به مشاوران را رایگان می کنیم. زنان سرپرست خانواده و بیمه کردن انها در دستور کار دولت است؛ این مسایل از دغدغه های دولت است.

وی تاکید کرد: مشکل اشتغال و مسکن باید حل شود و ما در دولت این مشکل را حتما حل می کنیم. کشور به بیش از یک میلیون مسکن در سال نیاز دارد و باید عقب ماندگی را جبران کنیم. حل مشکل اشتغال را دنبال می‌کنیم. در بودجه سال آینده این مسأله مورد توجه قرار گرفته است.

رئیسی در پایان گفت: دولت به دنبال حل مشکلات کشور است اما ما برای مشارکت مردم در حل مشکلات بسیار نقش قائلیم. دولت هم وظیفه  هدایت، حمایت و نظارت دارد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.