مسئولان نسبت به این فیلم دچار سوء تفاهم شدند

۲۷م دیماه ،

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست نقد و بررسی فیلم “زندگی خصوصی آقا و خانم میم” شب قبل با حضور روح الله حجاری کارگردان، مهتاب کرامتی بازیگر، علی طالب آبادی نویسنده، محمد باغبانی منتقد سینما در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
در ابتدای نشست روح الله حجازی کارگردان، در خصوص سانسوری و یا ممیزی فیلم “زندگی خصوصی آقا و خانم میم” گفت: با توجه به زمان ۸۲ دقیقه ای فیلم هیچ گونه اصلاحیه ای به فیلم وارد نشده است و با اینکه قبل از جشنواره خواستار اصلاحیه هایی از بعضی از بخش ها شدند و ما نپذیرفتیم اما ما با صلاحدید خودمان سکانس هایی را  کوتاه کردیم.
وی در ادامه در خصوص کارگردانی و هدایت عوامل عنوان کرد: کارگردانی بسیار دشوار است و کسی هم دو پرسوناژ بصری ندارد و به همین منظور بازیگری بخش مربوط به کارگردان می گردد.
در ادامه مهتاب کرامتی، بازیگر در خصوص تمرین و دورخوانی های فیلم نامه عنوان کرد: با توجه به فیلم نامه خوب دورخوانی های بسیاری حتی در زمان تمرین دیالوگ ها داشتیم همکاری بازیگر مقابل حمید فرخ نژاد و تداوم تمرینات صحنه های فیلمبرداری به لحاظ حرفه ای کامل می کرد.
وی در ادامه در خصوص سوء تفاهم میان آوا و محسن تاکید کرد: تمام سوء تفاهم ها به خاطر همذات پنداری مخاطبان با زوج بوده است جزییات کوچکی که برای هر دو نفر اهمیت پیدا رده تا سبب شکل گیری سوء تفاهم ها شود.
کرامتی در پایان صحبت هایش اظهار داشت: به اعتقاد من علاوه بر سوء تفاهم میان زوج فیلم نامه، مسئولان هم نسبت به فیلم “زندگی خصوصی آقا و خانم میم” دچار سوء تفاهم شدند جای سوال است که آیا حتی ما این موضوع را نمی‌توانیم در فیلم هایمان بیان کنیم.
در ادامه نشست علی طالب آبادی نویسنده، در خصوص فیلم نامه عنوان کرد: حس رقابت محسن به گوهریان موقعیت منطقی را در فیلم نامه شکل داده است و شکل زندگی گوهریان در این فیلم نامه الگو محسن شده است.
وی ادامه داد: فیلم نامه پی رنگ مشخصی دارد و با نبود ساختار کلاسیک، بحث خود را در مورد موضوعی که وجود ندارد گذاشته است.
محمد باغبانی منتقد سینما در خصوص موضوع و محتوای فیلم نامه گفت: “زندگی خصوصی آ‌قا و خانم میم” با هوشمندی در فیلم نامه فراتر از تصور بود به طوری که داستان با مطرح کردن بحران ها مانع محدودیت های بیانی نشده است.
وی ادامه داد: فیلم نامه مدل روایی زمان بند است و نباید با مدل کلاسیک آن را بررسی کنیم.
باغبانی تصریح کرد: در صورت بررسی به مدل کلاسیک باید بعضی از صحنه ها همچون صحنه آب، عکس هتل را حذف کنیم اما در این فیلم حذف این صحنه کارکردی در بیان زندگی این زن و شوهر نخواهد داشت.
باغبانی ضمن اشاره به ۳ لایه بودن تفسیر فیلم نامه عنوان کرد: لایه ابتدایی فیلم نامه دلالت آشکار یعنی هویدا بودن زندگی زوج، لایه دوم تغییر متن و لایه سوم بارت اسطوره است که تفسیر سوم در جشنواره سبب موضع گیری مخالفان و نسبت دادن موضوع خیانت به فیلم بود.
وی در خصوص بهانه های فیلم نامه تاکید کرد: حال خراب آوا از جمله بهانه های فیلم است که به منظور همذات پنداری شکل گرفت و دیگر نیازی به داستان روایی کامل نبود./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.