مسئولان وعده ندهند،‌”مردم” باید احساس کنند کمبودهای دارویی رفع شده‌ است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در واکنش به وعده مسئولان امور دارویی کشور مبنی بر “بهبود اوضاع، ذخیره سازی دارو در انبارها و رفع کمبودهای دارویی تا دو ماه آینده”، عنوان کرد: وضعیت امروز دارو نسبت به چند ماه قبل بهتر است اما مسئولان نباید بگویند مشکلات حل شده ‌است، بلکه مردم باید آن را احساس کنند.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: متاسفانه این احساس هنوز در مردم وجود ندارد. بهتر است مسئولان به جای آن که وعده و وعید بدهند، همه تلاش خود را برای حل مشکلات به کار ببندند.

وی با بیان اینکه اطمینان دارم حل مشکلات دارویی امکان‌پذیر است، اظهار کرد: هنوز هم با داروهایی مواجهیم که کمیاب و یا نایاب می باشند. هنوز هم با داروهایی روبرو هستیم که گران قیمتند. به هر صورت حل مشکلات دارویی بیش از دو ماه طول می‌کشد و این وعده از سوی مسئولان درست نیست.

حتما شرکت‌های پخش، تولیدکنندگان و داروخانه‌ها در بروز کمبودهای دارویی دخیل بوده‌اند

دیناوند در پاسخ به اینکه آیا رفتار انحصاری شرکت‌های پخش و نگه داشتن دارو و فروش آن به محض افزایش قیمت‌ها در بروز کمبودها دخیل بود، گفت: بخشی از کمبودها به تحریم‌های بین‌المللی، بخشی به سیاست‌های داخلی و بخشی دیگر به ضعف مدیریتی بازمی‌گردد. واقعیت این است که نمی‌توانیم همه مشکلات را به گردن یکی از این عوامل بیندازیم. اما علی‌رغم اینکه فشارهای بین‌المللی وجود داشت، اگر مدیران قوی‌تری داشتیم می‌توانستند با پیش‌بینی تحریم‌ها، فشارها را کمتر کنند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در دولت نهم ادامه داد: بزرگترین هنر مدیریتی‌ این است که در شرایط فشار و سختی، با درک درست از اوضاع جهانی و اوضاع داخلی، خودمان را زودتر آماده و برای مقابله توانمند شویم. متاسفانه بروز مشکلات عدیده دارو از ضعف مدیریت خبر می‌دهد. گاهی در این شرایط سوء استفاده‌هایی هم اتفاق می‌افتد که طبیعی است. این تصور هم دور از ذهن نیست که بعضی دست‌اندرکاران امر تامین دارو منتظر باشند تا قیمت دارو تغییر کند و پس از افزایش‌های قیمتی آن را به بازار عرضه کنند.

وی با بیان اینکه حتما شرکت‌های توزیعی، شرکت‌های تولیدکننده دارو و داروخانه‌ها در بروز کمبودهای دارویی دخیل بوده‌اند، گفت: واقعیت این است که امکان بروز تخلف در این شرایط وجود دارد و وزارت بهداشت باید شرایط را به گونه‌ای فراهم و طوری بر امور نظارت کند که تخلف صورت نگیرد. متاسفانه چون نظارت ضعیف است، تخلف هم وجود دارد و علاوه بر این خدمات دارویی خوبی به مردم ارائه نمی‌دهیم.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.