مسئولین در مسائل اقتصادی تک‌روی نکنند

جام جم آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در دهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین گفت: در جامعه مردم‌سالار تک‌روی جایز نیست از این رو انتظار می‌رود که مسئولین در مسائل اقتصادی تک‌روی نکنند.وی با اشاره به اینکه مقام مظم رهبری مسال را سال حمایت از تولید ملی‌‌ نامیدند تصریح کرد: باید از تک‌روی در مسائلی که به اداره کشور وابسته است پرهیز شود زیرا به هیچ وجه در شرایط فعلی تک‌روی قابل قبول نیست.

علی لاریجانی با اشاره به اینکه این تشکل از ابتدا به صورت مکتبی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند، گفت: گرچه حال و هوای کشور ما در خصوص وجود احزاب فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است اما برخی از احزاب و تشکل‌ها توانسته‌اند با یک ساختار مناسب مسیر خود را طی کنند.

وی با اشاره به اینکه هنوز سررشته تشکیلاتی که مردم‌سالاری را به یک ساختار مناسب تبدیل کند در کشور وجود ندارد، افزود: سازمان‌ها و تشکلات سیاسی باید از یک مسلک برخوردار باشند تا بتوانند در اداره کشور گام موثری بردارند.

لاریجانی اظهار داشت: شهید بهشتی به عنوان نماد یک فرد تشکیلاتی نقش مثمر‌ثمری را در زمان خود در قالب حزب جمهوری اسلامی ایفا کرد و نشان داد که به صورت مسلکی و در قالب یک چارچوب مناسب کار حزبی انجام می‌دهد.

علی لاریجانی با انتقاد از نبود ساختار تشکیلاتی در کشور اظهار داشت: در دوره‌های مختلفی در کشور ما شرایط سیاسی به وجود آمد که بیشتر به سمت منزوی کردن تشکیلات بود لذا قانون احزاب و تشکل‌های سیاسی احتیاج به یک بازنگری دقیق دارد. از این رو در مجلس هشتم پیش‌نویسی برای قانون احزاب به وجود آمد که به نتیجه نرسید لذا به طور حتم بازنگری در قانون احزاب در مجلس نهم از سوی نمایندگان باید پیگیری شود.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در مسیر سعادت قرار گیریم باید چشمهای بینا داشته باشیم و در پناه عقلانیت و تفکر دینی که دو عنصر اصلی در اداره جامعه است استفاده کنیم و به این اعتقاد داشته باشیم که اگر در مسیر اداره جامعه تنها از ساز و کار عقلانی استفاده نکنیم زیرا به طور حتم موفقیت نخواهیم داشت بلکه باید بستر را برای حضور نخبگان آماده کرد و هیچ فردی را با زدن برچسب نباید از میدان خارج کنیم زیرا این موضوع عقلانیت اجتماعی ندارد و باید به این نکته توجه کرد که استفاده از عقل جمعی در جامعه الزامی است.

لاریجانی اظهار داشت: در فضای جامعه باید از تخریب دیگران پرهیز کنیم زیرا بر اساس سنت اسلامی و با توجه به اینکه خداوند ستار‌العیوب است تخریب دیگران به دور از سنت الهی است چنانچه شهید مطهری بارها تاکید کردند علت سقوط دنبال کردن ارزش‌های باطل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عدالت زمانی محقق خواهد شد که همه عناصر و ارزش‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند تصریح کرد: در شرایط امروز کشور ما بیش از گذشته فشارهای بین‌المللی را تحمل می‌کند و مشکلات و معضلات موجود در منطقه نیز به سامان نرسیده‌اند به طوری که اوضاع منطقه هم امیدوارکننده است هم شرایط غیرقابل قبولی در آن اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند این نیستیم که دیگران از انقلاب ما یاد کنند اظهار داشت: ملت ایران و انقلاب اثرات خود را در منطقه گذاشته است از این رو نیازی نیست که مسئولین و چهره‌های شاخص کشور انقلاب‌های منطقه را ناشی از انقلاب ما بدانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه سیاست داخلی کشور وضعیت خوبی ندارد و ما از سرمایه‌های داخلی به صورت مطلوبی استفاده نکرده‌ایم گفت: از نظر بعد فرهنگی کشور در شرایط فعلی دارای چالش سنگینی نیست و ما از ظرفیت‌های دینی که در کشور وجود دارد به اندازه استفاده نکرده‌ایم.

لاریجانی اظهار داشت: در حوزه اقتصادی کشور مشکلات و ضعف بیشتری وجود دارد و متاسفانه از نظر نخبگان و چهره‌های شاخص به خوبی استفاده نشده است. از این رو انتظار می‌رود در مسائل اقتصادی تک‌روی روی ندهد.

وی تصریح کرد: بحث هدفمند‌ کردن یارانه‌ها و تصویب این قانون در مجلس هشتم یک سال و نیم طول کشید و نمایندگان مجلس بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که هدفمند‌ کردن یارانه‌ها به صورت مرحله‌ای باشد و یک دفعه صورت نگیرد و طی روند ۵ ساله این قانون اجرا شود از این رو مبنا بر این قرار گرفت که در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها ۳۰ درصد را به مسئله تولید اختصاص داده و ۲۰ درصد را به مسائل دیگر اما متاسفانه پس از اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه‌ها و بررسی این موضوع در کمیسیون‌های مجلس در بخش تولید ملی هیچگونه ابتکار عملی به کار گرفته نشد.

لاریجانی افزود: قابل پیش‌بینی بود که به دلیل لجبازی، امروز شاهد بروز مشکلات در بخش دامپروری، کشاورزی و صنعت باشیم از این رو انتظار می‌رفت مسئولین عملکرد سنجیده‌تری را داشته باشند و امروز ما شاهد این نباشیم که نقدینگی به جای اینکه به سمت تولید برود به طرف دلالی سوق پیدا کند.

لاریجانی افزود: استفاده از نخبگان و همراهی قوای سه‌گانه کشور با یکدیگر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در شرایط فعلی الزامی است و سه قوا باید با توجه به شرایط درونی و بیرونی در راستای وحدت ملی بدون هتاکی و تخریب و با اتخاذ انتقادات سازنده در راستای وحدت ملی گام بردارند.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.