مسئولیت در نظام اسلامی یک تکلیف و امانت محسوب می‌شود

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره):

انواری: مسئولیت در نظام اسلامی یک تکلیف و امانت محسوب می‌شود که با پاسخگویی همراه است و برای محفوظ ماندن امانت،راهی جز نظارت و کنترل وجود ندارد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد امام(ره)، حسین انواری، سرپرست این نهاد در همایش دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد امام خمینی(ره) به ویژگی‌های ناظرین اشاره کرد و گفت: صداقت، وفای به عهد، اعتماد، تواضع و خشیت از حداقل صفاتی است که باید ناظرین در انجام امور به تقویت آن در خود بکوشند.

عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر واگذاری مسئولیت‌ها به شایسته ترین افراد، افزود: میزان مورد نیاز تعهد، اعتقادات قوی، تجربه، توانمندی و دانش از ویژگی‌هایی است که با توجه به آن باید امانت به افراد سپرده شود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه با بیان اینکه نظارت یکی از ارکان اصلی مدیریت در نظام اسلامی و اثر گذار در تعاملات اجتماعی است، تاکید کرد: چنانچه امر نظارت نباشد، امانت داری و پاسخگویی مخدوش می شود و زشتی و زیبایی از یکدیگر تمییز داده نمی شود.

حسین انواری نظارت را یکی از راه‌های سلامت اداری دانست و خاطر نشان کرد: برای سلامت مجموعه، نیازمند همگانی شدن و توسعه امر نظارت با فریضه امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ خود کنترلی هستیم تا انگیزه ها، محبت‌ها و خوبی‌ها بین افراد توسعه یابد.

وی با بیان اینکه تمامی واجبات و مستحبات جز معروفات و تمامی محرمات و مکروهات دینی از منکرات است، یادآورشد: این دو فریضه به عنوان شاخص‌های عملکرد ما محسوب می شوند که به مقتضیات مکان و زمان و مخاطب متفاوت است. در برابر منکرات و معروفات لازم است قلبا متاثر باشیم و این تاثیر در رفتارمان نمود داشته باشد و در مرحله تذکر زبانی متناسب با وضعیت مخاطب اقدام نماییم.

وی به مرحله عمل نسبت به منکر اشاره کردو اظهارداشت: مرحله عمل در حوزه قوه اجرایی قراردارد و برخورد با منکر برعهده دستگاه حکومتی است، اما نیاز است همه ناظر همدیگر باشیم و به تشویق معروف و تقبیح منکر بپردازیم تا سلامت در مجموعه به‌وجود آید.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره)به منکرات اداری اشاره کرد و افزود: عهد شکنی و عدم تعهد کاری، بی انضباطی، عدم وجدان کاری، اسراف، تجاوز به حقوق دیگران، ایجاد اختلاف، تهمت و افترا، خلاف گویی، خیانت در امانت، بد رفتاری، قانون گریزی، مقاومت در برابر نظارت و یاس و ناامیدی را از جمله منکرات اداری است که بیمار شدن وجدان اخلاقی، خودشیفتگی، خودنمایی از علت‌های مبتلا شدن به منکرات است که نیاز به درمان دارد.

حسین انواری در پایان یادآور شد: باید در کمیته امداد به تقویت بنیادهای دینی بپردازیم و نظارت را جز تکالیف مدیریتی برشماریم تا برای احقاق حقوق محرومین موثر باشیم.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.