«مساجد تاریخی کردستان» مستند می‌شود

«مساجد تاریخی کردستان» مستند می‌شود
خبر – ۱۶ خرداد – منبع : ایسنا

سری جدید مستند “مساجد تاریخی کردستان” به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهروز نورانی پور در شبکه جهانی سحر در حال تولید است.


«مساجد تاریخی کردستان» مستند می‌شود

به گزارش سینمافردا ، این مجموعه مستند در ۲۰ قسمت ۱۰ دقیقه ای تولید می شود و هم اکنون نیمی از تصویربرداری آن انجام شده و همزمان مراحل مربوط به امور گرافیکی آن نیز در حال انجام است.

بهروز نورانی پور با اشاره به اینکه تصویربرداری این برنامه در شهرهای پاوه، جوانرود، کامیاران، مریوان، بانه، سنندج، سقز و مهاباد انجام شده است، گفت: این مستند روایی در قالب تصاویر، موسیقی، گفتار متن و گفت و گو با کارشناسان به بررسی معماری مساجد و ابنیه تاریخی مناطق کردنشین ایران و تاریخچه ساخت مساجد عبداللهی که در زمان امام حسن مجتبی (ع) ساخته شده اند و با قدمتی هزار ساله، از مهمترین آثار فرهنگی و اسلامی مناطق کردنشین محسوب می شوند، می پردازد.

به گفته نورانی پور در هر قسمت از این مجموعه، یک مسجد عبداللهی از نظر معماری، تاریخچه ساخت و جغرافیای منطقه معرفی می شود و این بررسی شامل بنای مسجد به صورت نقاشی متحرک، بازسازی، نریشن و تصویر، موقعیت رئال منطقه جغرافیایی و گوشه ای از آیین و آداب و رسومی است که در مسجد برگزار می شود.

وی که پیش از این با ساخته مستقل” جنایت در سکوت”، جوایز متعددی را از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده و مستند” جنایت در سایه” وی نیز اولین ساخته او برای شبکه جهانی سحر و در موضوعی مشابه” جنایت در سکوت” است، در رابطه با این مساجد افزود: مساجد عبداللهی از نخستین عبادتگاه های ترویج فرهنگ و معارف اسلامی در کردستان بوده و غالباً در زیباترین و پاک ترین نقاط روستا ساخته شده و عموماً در قلب روستا واقع بوده و گاهی محل مساجد بر تپه ای بلندتر از سطح خانه های روستا جای گرفته و محراب و شبستان آنها مشرف بر چشم اندازهای طبیعت پیرامون روستا است.

عوامل تهیه سری دوم مجموعه “مساجد تاریخی کردستان” عبارتند از:

پژوهشگر، تهیه کننده و کارگردان: بهروز نورانی پور، نور و تصویر: عرفان عامی، صدابردار: بهنام شیخ احمدی، تدوین: یدا… فاتحی، گرافیک: سارا شفیع زاده، هانیه احمد زاده و مریم رزاقی، مدیر تولید و هماهنگ کننده: مهدی خلیلی.

سری اول مستند روایی “مساجد تاریخی کردستان” که اثر دیگری از نورانی پور برای شبکه سحر است، در ۱۰ قسمت ۱۵ دقیقه ای سال گذشته از سیمای کردی این شبکه بین المللی پخش شد.

: برای به اشتراک گذاشتن این مطلب با دوستان خود از لینک روبرو استفاده کنید


خبرنامه سینما فردا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.