مساجد شیعی استانبول در طول ۲۳ سال اخیر ۳۰ برابر شد

۲۰م آذر ،

با آغاز درگیری ها میان دو دولت عثمانی در ترکیه و صفویان در ایران، شیعیان شهر اناتول ترکیه با فشارهای بسیاری مواجه شدند و تعداد بسیاری از آنها کشته شدند، قبل از آن عصیانگری این گروه از مسلمانان در برابر شاه عثمانی آنها را در معرض خطرات بزرگی قرار می داد، شاه می ترسید شیعیان علیه وی قیام کنند، به همین سبب فتاوی و دستورات بسیاری در مورد کشتار شیعیان در این دوره صادر شد.
«علوی» نامی است که بر شیعیان ترکیه نهاده شده است، اغلب آنها ترکمن و گروهی دیگر عربی و کرد می باشند.
آمارهای غیررسمی گویای آن است که نزدیک به ۲۰ میلیون شیعی معادل یک چهارم کل جمعیت در ترکیه زندگی می کنند که از این میان ۷۰ درصد آنها علوی، ۲۵ درصد اثنا عشری و ۵ درصد باقی مانده گروه های دیگر شیعی می باشند که اغلب در شمال شرق ترکیه متمرکز شده اند. البته منابع خبری موثقی وجود دارند که اعلام می کنند شیعیان علوی ترکیه ۲۰ میلیون و شیعیان جعفری ۴ میلیون نفر می باشند که در مجموع ۲۴ میلیون نفر می شوند.
شیعیان در ترکیه نیز از وجود گروه های افراطی ترکی، جاهلان و فرقه گرایان در امان نبوده اند و بارها توسط گروه های افراطی با الفاظ زشت مورد خطاب قرار می گرفتند.
شیعیان ترک که در تمام ترکیه پخش شده اند دارای فعالیت های وسیعی می باشند، آنها تا قبل از این مجله ای به نام «عاشورا» منتشر می کردند که در اخیرا مجلات دیگری همچون «علمدار» به آن افزوده شد.
اطلاعات موجود نشان می دهد که با وجود تمام تلاش هایی که ریاست جمهوری سابق ترکیه «مصطفی آتاتورک» برای نشر تفکر کمونیستی انجام می داد، اما پیروزی انقلاب اسلامی ایران سبب افزایش پیروان اهل بیت(ع) در این کشور شد.
بر اساس گزارش پایگاه زینبیه، در سال ۱۹۸۹ در استانبول تنها یک مسجد مخصوص شیعیان وجود داشت که البته توسط ایرانیان ساکن ترکیه ساخته شده بود، اما امروز در استانبول ۳۰ مسجد شیعی و در تمام سطح ترکیه ۲۵۰ مسجد مختص شیعیان ساخته شده است که روزانه ندای «اشهد ان علی والله» آسمان کمونیست ترکیه را به لرزه در می آورد.
شیعیان ترکی در تلاش می باشند تا روز دهم محرم را به عنوان یک روز تعطیل در تقویم ترکیه ثبت کنند.
/۳۰۴۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.