مستند «سفر در زمان» در سینمای جوان لاهیجان نمایش داده می شود

مستند «سفر در زمان» در سینمای جوان لاهیجان نمایش داده می شود
خبر – ۲۴ اردیبهشت – منبع : سینمافردا

مستند “سفر در زمان” از آندره تارکوفسکی به مناسبت هشتاد سالگی اش در سینمای جوان لاهیجان نمایش داده می شود.


مستند «سفر در زمان» در سینمای جوان لاهیجان نمایش داده می شود

به گزارش سینمافردا ، کانون فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان لاهیجان در ادامه نمایش فیلم های مطرح اقدام به نمایش مستند شصت و دو دقیقه ای سفر درزمان اثر کارگردان فقید و صاحب سبک سینمای روسیه آندره تارکوفسکی به مناسبت هشتادمین سال تولد او نموده است.

این کارگردان نامی سینمای روسیه و جهان به تازگی عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای روسیه را در نشریه سینمایی «اسکرین» دریافت کرد. این فیلم مستند قرار است روزسه شنبه  بیست و ششم اردیبهشت در ساعت پنج عصر درسالن طبقه دوم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان به نمایش گذاشته شود که حضور علاقمندان به سینمای مستند در این جلسه آزاد می باشد.

آندری آرسینوچ تارکوفسکی متولد ۱۹۳۲در روسیه یکی از ۱۰۰ کارگردان بزرگ تاریخ سینما است که در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی و اپرا نیز فعال بود. اینگمار برگمن، کارگردان نامی سوئد زمانی در توصیف تارکوفسکی گفت: او برای من بزرگ‌ترین کارگردان سینماست که زبان جدیدی اختراع کرد و به ماهیت فیلم وفادار است. تارکوفسکی به‌غیر از دو فیلم آخرش، تمامی آثارش را در روسیه ساخت که اکثراً مضامین متافیزیک و در رابطه با مسیحیت هستند. او از پدری شاعر و مترجم متولد شد و پس از پایان دوران دبیرستان، دانشجوی رشته فیلم‌سازی شد. تارکوفسکی نخستین فیلم بلندش را در سال ۱۹۶۲ باعنوان کودکی ایوان ساخت. تارکوفسکی با این فیلم به شهرت جهانی رسید و پانزده جایزه از جمله شیر طلای ونیز را کسب کرد.

در سال ۱۹۶۵، او با ساخت فیلم آندری روبلف که درباره‌ی زندگی نقاش بزرگ قرن پانزدهم روسیه بود، موفقیت‌هایش را ادامه داد، تارکوفسکی توانست با این فیلم، جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم را در سال ۱۹۶۹ از جشنواره کن کسب کند. در سال ۱۹۷۲ تارکوفسکی ساخت فیلم جدیدش با نام سولاریس را به پایان رساند. این فیلم در سال ۱۹۶۸ به جشنواره کن راه یافت و توانست جایزه بزرگ هیأت‌داوران و جایزه فیپرشی را به خود اختصاص دهد. تارکوفسکی در سال ۱۹۷۴ فیلم آینه را که شرح‌حال خودش از دوران کودکی و تجسم برخی سروده‌های پدرش بود ساخت . وی در سال ۱۹۷۶ نمایش‌نامه‌ هملت را در مسکو کارگردانی کرد و پس از آن آماده‌ی ساخت فیلم استاکر شد که آخرین فیلمی بود که او در داخل شوروی کارگردانی می‌کرد. ساخت این فیلم به علت حمله قلبی تارکوفسکی تا سال ۱۹۷۹ انجام نشد. پس از ارایه‌ی این فیلم به جشنواره کن، تارکوفسکی جایزه بهترین فیلم معنوی را از این رویداد سینمایی کسب کرد.

تارکوفسکی در سفری که در سال ۱۹۷۹ به ایتالیا داشت، مستند سفر در زمان را ساخت و در سفر بعدی‌اش که سال بعد به ایتالیا داشت، نگارش فیلم‌نامه نوستالگیا را به پایان رساند و با وجود برخی مشکلات مالی، ساخت این فیلم را در سال ۱۹۸۳ به پایان رساند و در جشنواره کن توانست جایزه بزرگ هیأت‌داوران، جایزه فیپرشی و جایزه بهترین فیلم معنوی را به‌دست آورد تا افتخارات سینمایی خود را کامل کند. وی در سال ۱۹۸۵ با وجود ابتلا به سرطان، ساخت فیلم جدیدش با نام ایثار را در سوئد به پایان رساند و در حضوری دوباره در جشنواره‌ی کن، جایزه بهترین فیلم معنوی و جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم را کسب کرد. اما تارکوفسکی به‌علت بیماری قادر به حضور در مراسم اعطای جوایز نبود. آندری تارکوفسکی روز بیست‌وهشتم دسامبر ۱۹۸۶ در سن ۵۴ سالگی در پاریس درگذشت و روز سوم ژانویه ۱۹۸۷ در آرامگاهی در پاریس به خاک سپرده شد. .

: برای به اشتراک گذاشتن این مطلب با دوستان خود از لینک روبرو استفاده کنید


خبرنامه سینما فردا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.