مسلمان پیش از هر تخصصی نیاز به معرفت درست از اسلام دارد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

یک عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: مبنای فکری هر مکتب در دنیا را می‌توان از طریق معرفت‌شناسی بررسی نمود و معرفت‌شناسی نیز بر اساس سه مبنای خداشناسی، انسان‌شناسی و هستی‌شناسی است و مسلمان پیش از هر تخصصی نیاز به معرفت درست از اسلام دارد.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، دکتر مرتضی قائمی در کارگاه‌ “آشنایی با منابع اسلامی‌، محتوا‌شناسی نهج‌البلاغه” افزود: نهج‌البلاغه مملو از عقلانیت، استدلال، عقل نورانی و پرتوافکن در زندگی است که می‌توان از آن در همه ابعاد زندگانی اجتماعی، سیاسی و فردی استفاده نمود و در سخنان و جملات حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌توان شجاعت را در کنار رأفت با یک فرد ستمدیده، ملاحظه نمود، چرا که نهج‌البلاغه گنجینه بسیار ارزشمندی است که در اختیار مسلمانان و شیعیان قرار دارد.‌

این عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا عنوان نمود: اگر ادعای توحید داریم نمی‌توانیم گرایش سکولاریستی نیز داشته باشیم، با دید معرفت‌شناسی مکتب‌های لیبرال، فاشیسم و کمونیست در ریشه هر سه یکی و با یک هدف می باشند و آن مادی‌گرایی است، اما صورت‌های آن‌ها و عملکردشان در ظاهر متفاوت است.

قائمی تصریح نمود: بنابراین با این تفاسیر آیا می‌توان آزادی از نظر امام علی(ع) را در کنار تفسیر این مکاتب از آزادی قرار داد و همه را یکی دانست؟ پایه فکری لیبرالیسم آزادی از اخلاق، دین و هرگونه قید و بندی است که لذت فرد را محدود می‌کند و تنها به قانون به عنوان یک قرار‌داد اجتماعی که اکثریت قبول نموده‌اند پایبند می باشند. در این جوامع و مکاتب رسیدن به اهداف سه‌گانه سود، لذت و امنیت ملاک اصلی است و اگر این سه تأمین شود همه مشکلات آنان حل می‌گردد، که این با آن هدف متعالی اسلام فاصله دارد.

این مدرس دانشگاه اضافه نمود: اومانیسم یعنی انسان مداری در مقابل خدامداری که انسان در مقابل عظمت خداوند کوچک است، قرار می‌گیرد اما در این دیدگاه دیانت و اخلاق را نسبی می‌دانند و معتقدند انسان مالک خلقت است.

وی در ادامه گفت: از دیدگاه این مکتب انسان هیچ تکلیفی بر گردنش نمی باشد و جز قانون بایدی برای آن وجود ندارد، اما در اسلام هدف، عبودیت و تقرب به خداوند است و مفهوم آزادی در اسلام یعنی رهایی از بند هوای نفس و شیطان، پس بنابراین بین مفهوم آزادی لیبرال و اسلام فرق است. در مکتب لیبرال ضرورتی ندارد انسان غرائز خود را کنترل کند.

قائمی بیان نمود: حکومت اسلامی یک حکومت دموکراتیک است و از دموکراسی فقط به عنوان یک روش استفاده می‌کند نه به عنوان یک منش. ایدئولوژی حکومت اسلامی برگرفته از اسلام است و حتی علم نیز جهت ایدئولوژیک پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: امام علی(ع) می‌فرماید: چه بسا عالمی جهل او را می‌کشد و علمی که به همراه دارد برایش نفعی ندارد و امام در نهج‌البلاغه همه جا سفارش به کسب علم، حکومت و سیاست دارد و از اخلاق و در رأس آن از تقوا یاد می‌کند و سوالات اساسی ما را در حوزه معرفت جواب داده، راه را به ما نشان می‌دهد و انتخاب را به عهده ما می‌گذارد.

وی خاطر‌نشان نمود: اخلاق و دیانت همیشه با دانش و حتی سیاست آمیخته‌اند و بزرگترین تأکید اسلام و امام در نهج‌البلاغه بر اخلاق و تقوا است. هر علمی که برای انسانیت و هر دانشی که رویکرد آن اخلاقی و انسانی باشد علمی دینی محسوب می‌گردد و از دیدگاه امام علی(ع) سیاست هیچگاه نمی‌تواند از دین جدا باشد چرا که پیامبر ابتدا حکومت اسلامی تشکیل داد و سپس به دنبال پیگیری سایر امور دین رفت. نهج‌البلاغه برای کسانی که به دنبال سبب می باشند بهترین کتاب و امام علی(ع) متخصص استدلال است چرا که در نهج‌البلاغه برای هر سخن سببی آورده شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.