مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، مرگ یا معلولیت‌های ذهنی و روانی

دوشنبه ۱۵آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

با رعایت نمودن مسایل ایمنی مثل چک نمودن لوله های بخاری و آبگرمکن می توان از بروز مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جلوگیری نمود.

به گزارش تفسیری گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر بابک پزشکی، متخصص داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا ضمن بیان این مطلب  گفت: متاسفانه هر ساله با فرارسیدن فصل سرما  تعداد بسیاری از هموطنان ما در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داده و یا دچار معلولیت‌های ذهنی و روانی ناشی از آن می‌گردند.

دکتر بابک پزشکی افزود: نتیجه مطالعات آماری متأسفانه بیانگر آنند که امروزه با روند رو به رشد این مسمومیت روبرو هستیم و در اکثر موارد هم سبب  آن عدم آگاهی مردم نسبت به این مسمومیت خطرناک است.

این متخصص گفت : گاز مونواکسید کربن ، گازی است بی رنگ و بی بو که  از مهم ترین دلایل تولید آن، مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌ های بخاری گازی، سوختن ناقص نفت بخاری‌ های نفت‌ سوز، سوختن ناقص زغال در منقل ‌های کرسی،  سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن و کارکردن خودرو در پارکینگ های در بسته است.

دکترپزشکی با بیان اینکه این گاز  هم سبک ‌تر از هواست و هم قابلیت انتشار یافتنش در محیط بسیار بسیار است، اظهار داشت:  به همین سبب در همهی نقاط به طور مثال یک اتاق اعم از بالا و پایین به سرعت پخش می‌شود وچون هموگلوبین خون میل ترکیبی فوق‌العاده‌ای با این گاز دارد  لذا وقتی این ترکیب صورت می گیرد اکسیژن دیگر به بافت‌ها نرسیده در نهایت  سریعا سبب مسمومیت شده و سلسله عصبی فلج می‌شود و قدرت هرگونه اقدامی از مسموم سلب می‌شود و مسموم به نوعی به یک  خواب و مرگ آرام تن در می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا در خصوص علایم مسمومیت گفت: نشانه‌ های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در وهله اول، سردرد همراه با احساس سنگینی و در صورت عدم اکسیژن رسانی مناسب گیجی، تهوع، استفراغ، سوزش شدید درناحیه چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه، تشنج و احساس آشفتگی، تحریک ‌پذیری، کاهش هوشیاری و اغما و  در نهایت مرگ آرام است.

وی افزود: در مسمومیت با این گاز رنگ قرمز روشن گیلاسی که مربوط به ترکیب گاز منواکسید کربن و هموگلوبین است در پوست و مخاط و زیر ناخن فرد مصدوم مشخص می‌باشد.

این متخصص اظهار داشت: باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود.

 دکتر پزشکی در پایان پیشنهاد نمود: در هنگام برخورد با فردی که دچار مسمومیت شده است اولین اقدام دور نمودن فرد از محیط آلوده و انتقال فرد به هوای آزاد است در مسمومیتهای شدید باید فرد سریعا به بیمارستان منتقل شود و تحت تنفس با اکسیژن قرار گیرد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.