مسموم کردن طعمه ، شیوه دیگری از سرقت – اخبار اجتماعی

آنقدر که مردم نسبت به فعالیت سارقان منزل خودرو و کیف قاپ شناخت دارند آگاهی نسبت به سارقان که با مسموم کردن طعمه مرتکب سرقت می شوند بسیار کم و اعتمادشان نسبت آنها زیاد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران:‌

وقتی یه نگاهی به روزنامه های کثیر الانتشار بندازیم و یه گذری تو سایت های خبر گزاری ها داشته باشیم هر از گاهی اخباری می بینیم که سارق یا سارقان باشیوه مسموم کردن اموال مالباخته را به سرقت می برند و حتی باعث آسیب رسوندن به او هم می شوند، شیوه ای که مجرم به بهانه های مختلف به راحتی اعتماد طعمه را جلب کرده و با خوراندن خوراکی های مسموم وی را بیهوش و اموالشان را به سرقت می برد.

علی صادق نژاد جرم شناس با اشاره به این موضوع می گوید:‌ شیوه ی سرقت با خوراکی مسموم روشی است با ریسک زیاد چرا که در صورت بروز کوچکترین اشتباه از سوی سارق در خصوص مصرف میزان مواد بیهوش کننده در خوراکی می تواند منجربه مرگ مالباخته شود و برخی مواقع نیز شاهد هستیم، طعمه فردی سالخورده بابیماری قلبی بوده که بعد از مصرف مواد بیهوش کننده راهی بیمارستان شده است.

وی افزود: سارقانی که بدین شیوه دست به ارتکاب جرم می زنند برخلاف بسیاری از سارقان معمولا در اماکن عمومی سوژه های خود را انتخاب می کنند ، اماکنی مانند ترمینال های اتوبوسرانی و مسافربری، پارک ها و … که افراد بیشتری تردد داشته و توجهی به عملکرد و ارتباطی که اطرافیان خود با یکدیگر دارند نمی کنند و این کار مجرمان را راحت تر می کند.

این شیوه از سرقت در غالب مسافرکشی نیز زیاد می افتد چراکه دراین حالت بازهم متهم می تواند به راحتی طعمه را سوار خودرو کرده و پس از جلب اعتماد وی و خوراندن خوراکی مسموم و اورا به هر کجا که می خواهد برده و رها کند.

البته در این شیوه علاوه برمسموم کردن و سرقت اموال مالباخته در برخی مواقع پیش می آید که طعمه که یک زن بوده مورد آزار و اذیت  متهم قرارگرفته و سپس در اطراف شهر رها شده است.

به نوعی دراین نوع شیوه از سرقت دست متهم در ارتکاب جرم باز است و تنها سختی کار وی جلب اعتماد طعمه برای خوراندن خوراکی مسموم است و پس از آن ادامه جرم راحت است چرا که طعمه بیهوش شده و نمی تواند از خود دفاع کند.

این جرم شناس اذعان داشت:‌در برخی از سرقت ها شاهد دخالت زنان در وقوع جرم یا ارتکاب آن توسط یک یا چند زن هستیم. اما در این شیوه از سرقت کمتر زنان مجرم مشاهده شده اند که شاید آن هم به این دلیل باشد که برخی مواقع نیاز به جابجایی فرد بیهوش شدهاست که موضوع نیازمند قدرت بدنی است که مردان از آن بهره بیشتری برده اند.

وی اضافه کرد:از طرفی اکثر طعمه هایی که از سوی سارق انتخاب می شوند زنان و مردان سالخورده هستند آن هم به این دلیل است که این افراد به راحتی به اطرافیان که جوانتر هستند اطمینان کرده و از آنجایی که به دلیل داشتن توان بدنی کمتر زودتر نیز خسته می شوند راحت تر تعارف خوراکی را که غالبا نوشیدنی هستند قبول کرده و در  دام سارق می افتند.

عبدالرضا عباسپور آسیب شناس در این رابطه می گوید:‌ فعالیت این سارقان در بین مردم باعث سلب اعتماد افراد نسبت به یکدیگر می شود و با وجود تعدد جرایم این گونه جرایم با این شیوه خیلی در بین مردم شناخته شده آنقدر که مردم سارقان منزل، خودرو ، کیف قاپ را شناخته و آگاهی آنها نسبت به مجرمانی که به این شیوه عمل میکنند و یا حتی خیلی از شیوه های دیگر جرایم کم است به همین دلیل برای آنکه شناخت مردم در برخورد با این افراد بیشتر شود باید فرهنگ سازی واطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد تا مردم در برخورد با مجرمان و افرادی که قصد سوء استفاده از آنها را دارند با آگاهی کامل عمل کنند. /ف


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.