مسکن و ارز حکم کالاهای جایگزین را پیدا کرده‌اند

نوشته شده در تاریخ ۲۳/آذر/ – ۰۹:۴۱ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

یک اقتصاددان مدعی شد؛

خبرگزاری : یک اقتصاددان در اظهارنظری تازه اعلام کرده که مسکن و ارز در اقتصاد کشور حکم کالاهای جایگزین پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ بر اساس مقاله‌ای که دکتر خدیجه نصرالهی با عنوان “تحلیل تأثیر تسهیلات بانکی بر قیمت مسکن در کلان شهرهای ایران” در نشریه “روند” بانک مرکزی منتشر کرده، تولید ناخالص منطقه‌ای، وام مسکن، اجاره بهای مسکن، نرخ ارز، نرخ تورم و نرخ سود تسهیلات بانکی، به ترتیب متغیرهای مؤثر بر قیمت مسکن هستند.

در این مقاله گفته شده، از آنجا که وام مسکن مهمترین نقش را در نوسانات قیمت مسکن در کلان شهرهای ایران داشته است، پیشنهاد می‌شود مسئولان اعتباری این بخش در سیاست‌گذاری‌های خود جانب احتیاط را رعایت کنند.

بر اساس این نوشته، متغیر درآمد یا تولید ناخالص منطقه‌ای نشان می‌دهد مسکن برای متقاضیان آن یک کالای طبیعی است و با افزایش درآمد، تقاضا برای این کالا افزایش می‌یابد، بنابراین عرضه این محصول باید با تغییرات درآمدی در کشور هماهنگ باشد.

آن طور که نویسنده این مقاله اشاره کرده، بررسی متغیر نرخ ارز نشان‌دهنده جایگزینی این دو دارایی (ارز و مسکن) در بازارهای مالی یا به عبارتی مؤید وجود بیماری هلندی در اقتصاد ایران است که باید اقدامات مقتضی برای جلوگیری از عواقب منفی آن به عمل آید.

کالاهایی جایگزین (جانشین) کالاهایی هستند که به دلیل تغییر شرایط، ممکن است در استفاده یا مصرف، جایگزین یکدیگر شوند. همچنین هنگامی که پول یک کشور با افزایش قابل توجه ارزش روبه‌رو شود، صادرات این کشور به پول کشورهای دیگر گران‌تر شده ولی واردات به آن کشور به نسبت ارزان‌تر می‌شود. به طور کلی، این وضعیت را بیماری هلندی می‌نامند.

در این مقاله همچنین آمده که نرخ سود تسهیلات بانکی می‌تواند از بُعد هزینه بر قیمت مسکن مؤثر باشد، بنابراین در بازار مسکن باید همزمان مراقب عوامل طرف عرضه و تقاضا بود.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.