مسیر اعطای “تسهیلات بانکی” به معدنکاران کوتاه شد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر عامل “صندوق بیمه سرمایه گذاری” های معدنی خبر داد:

مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از کاهش بروکراسی و کوتاه شدن مسیر در جهت ارایه تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران بخش معدن خبر داد.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایمیدرو، محمد رضا شهاب الدین با اشاره به معرفی این صندوق به عنوان مجری طرح عاملیت اعطای تسهیلات به معدنکاران گفت: از این پس متقاضیان دریافت خدمات بیمه معادن و تسهیلات بانکی مرتبط با این بخش می توانند به طور مستقیم به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی مراجعه کنند این در حالیست که پیش از این فعالان معدنی باید ابتدا به ایمیدرو مراجعه و پس از بررسی و تایید به این صندوق مراجعه می کردند.

وی این اقدام را در راستای بهینه سازی،‌ تسهیل و کوتاه شدن روند اداری در قالب تفویض اختیار رییس هیات عامل ایمیدرو دانست و اظهار داشت: ‌با مکاتباتی که به تازگی از سوی ایمیدرو با بانک های ملت و صنعت و معدن انجام شده، صندوق بیمه سرمایه گذاری معدنی عاملیت اعطای تسهیلات به معدنکاران را در اختیار گرفته تا بدین ترتیب با تمرکز فعالیت های اجرایی،‌ حداقل زمان و مراحل اداری برای این امر صرف شود.

شهاب الدین تصریح کرد:‌ طبق تفاهمنامه امضاء شده با بانک ملت ۵۰میلیارد تومان خط اعتباری تازه تا پایان سال جاری برای اعطای تسهیلات به فعالان معدنی اختصاص و علاوه بر این،حدود ۴۳ میلیارد تومان نیز از محل وجوه اداره شده معاونت معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت با عاملیت بانک صنعت و معدن برای سرمایه گذاران معدنی تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس تقاضاهای موجود،‌ پتانسیل پرداخت سریع تسهیلات تا ۱۰ برابر این ارقام وجود دارد ادامه داد: تمامی مقدمات کاراز جمله دریافت تضمین و … در این صندوق انجام می گردد به گونه ای که معدنکار می تواند تنها با مراجعه به بانک تسهیلات مورد نظر را دریافت کند.

شهاب الدین به اولویت های اعطای تسهیلات اشاره کرد و اظهار داشت: معادن مناطق کم برخوردار و معادنی که در مراحل اکتشاف،‌ استخراج و فرآوری حاوی ذخایر آهن،‌ طلا،‌ کروم،‌ بوکسیت و همچنین سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و نیترات،‌ باریت،‌ فسفات،‌ ید،‌ پتاس،‌ فلورین،‌ برات،‌ گرافیت،‌ دیاتومیت،‌ خاک سرخ،‌ زغال سنگ و شیل نفتی باشند مشمول دریافت تسهیلات می باشند.

وی با یادآوری اینکه نرخ تسهیلات یارانه ای برای بخش اکتشاف ۱۲درصد و سایر بخش ها بین ۳ تا ۱۲درصد است گفت: پیشنهاد تازهی در دست بررسی داریم تا نرخ بهره تسهیلات مربوطه کاهش یابد و بدین ترتیب انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاران دراین حوزه فراهم آید.

مدیر عامل و رییس هیات مدیره صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی افزود:‌ بررسی های ما نشان می دهد بخش معدن یکی از خوش حساب ترین بخش های اقتصادی کشور است و کمترین چالش را برای سیستم بانکی ایجاد کرده اند اما در زمانی که مشکلاتی در کسب و کار این حوزه پدید آمد تعدادی از تسهیلات گیرندگان نتوانستند به موقع اقساط خود را پرداخت کنند.

شهاب الدین محدودیت صادرات و وضع عوارض بالای گمرکی را یکی از چالش های کسب و کار در بخش معدن دانست و تصریح کرد:‌ زمانی که سیاست مبارزه با خام فروشی به صورت منطقی و برنامه ریزی شده اجرا نشود درآمد معدنکاران کاهش محسوسی پیدا می کند.

وی ادامه داد: در حالی که در سال ۹۱ ارزش ضمانتنامه های صادر شده برای دریافت تسهیلات بانکی به ۶۸میلیارد تومان رسید در نیمه اول سال جاری این رقم به ۱۳میلیارد تومان تنزل یافت در صورتی که حداقل باید ارزش ضمانتنامه های صادر شده به حدود ۳۴میلیارد تومان می رسید.

شهاب الدین دربارهٔ عملکرد صندوق بیمه سرمایه گذاری های معدنی گفت: از ابتدای تاسیس این صندوق در سال ۸۱ تاکنون هزار و ۴۴۹ فقره ضمانتنامه به ارزش ۲۷۷میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات بانکی صادر شده است.

مدیر عامل و رییس هیات مدیره صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی به گشایش مسائل بین المللی کشور نیز اشاره ای کرد و گفت:‌ یکی دیگر از برنامه های ما اینست که با بازشدن مسیر همکاری های بانکی با کشورهای دیگر ‌بتوانیم ضمانتنامه های مورد نیاز معدنکاران ایرانی برای خرید تجهیزات خارجی یا سایر موضوعاتی که مستلزم دریافت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی یا مراجع دیگر باشد صادر کنیم و یکی از گزینه های این صندوق همکاری با بانک توسعه اسلامی است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.