مشارکت دو برابری مهندسان در انتخابات الکترونیکی

برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان به شکل الکترونیکی به مشارکت بیش از دو برابری مهندسان منجر شده و میزان تخلفات را به صفر رسانده است.

مشارکت دو برابری مهندسان در انتخابات الکترونیکی

به گزارش ممتاز نیوز، انتخابات نهمین دوره هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها از روز ۲ مهرماه آغاز و تا یک هفته ادامه خواهد داشت که تا کنون در ۱۱ استان برگزار شده است. نکته قابل توجه مشارکت بیش از دو برابری مهندسان در این دوره از انتخابات است که به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

انتخابات ۲ مهر در خراسان‌شمالی، ۴مهر در کرمانشاه، ۷ مهر در ٩ استان ایلام، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مازندران و مرکزی برگزار شد.

در این دوره هر فرد می تواند با آی‌پی و شماره تلفن ثبت شده خود در سازمان نظام مهندسی رای بدهد که امکان تخلف را به صفر رسانده است.

اخبار رسیده حاکی از آن است برخی افراد که به شکل سنتی در انتخابات گذشته حائز آرای بالایی بودند در دوره کنونی موفق به کسب آرای لازم برای ورود به هیات مدیره استانها نشده‌اند.

وجه تمایز دیگر انتخابات فعلی به حذف افرادی که دارای تعارض منافع هستند مربوط می‌شود. مهندسانی که دارای تعارض منافع هستند یا در استان ردصلاحیت می شوند یا وزارت راه و شهرسازی بند «ج» ماده ۲۳ قانون نظام مهندسی را در مورد آنها اعمال می‌کنند.

طبق قانون کارکنان هشت دستگاه اجرایی و نظارتی از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری‌ها، اعضای شورای شهر، کارکنان سازمان نظام مهندسی، بنیاد مسکن، مناطق آزاد و شهرکهای صنعتی برای حضور در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استانها می‌بایست پس از کسب آرای لازم از دستگاه متبوع خود استعفا دهند.

بر اساس بند ۵ ماده ۲ مکرر آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحی سال «اشخاص (حقیقی یا حقوقی) ‌در ارائه خدمات مهندسی ساختمان باید از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم آورد اجتناب نمایند».

آخرین آماری که توسط مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان از میزان مشارکت در نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها ارایه شده حاکی از آن است درصد مشارکت در ایلام برای سال ۹۷، معادل ۲۱ درصد و هم‌اکنون به بیش از ۷۰ درصد، در خراسان رضوی در سال ۹۷ معادل ۱۳ درصد و امسال حدود ۳۶ درصد، در خراسان‌شمالی بیش از ۲۸/۵ درصد در سال ۹۷ و هم اکنون به ۴۴/۵ درصد، در خراسان‌جنوبی در سال ۹۷ معادل ۲۶ درصد و هم‌اکنون به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

به گفته علی‌محمد عبدی‌قهرودی، میزان مشارکت در کردستان در سال ۹۷ معادل ۱۰/۳ درصد و هم‌اکنون حدود ۴۱ درصد، در کرمانشاه در سال ۹۷ معادل ۱۵/۵ درصد و هم اکنون ۳۱/۵ درصد، در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۳۲ درصد برای سال ۹۷ و هم اکنون به ۵۴/۵ درصد، در گلستان در سال ۹۷ معادل حدود ۲۵ درصد و هم اکنون ۴۷/۶۹ درصد، در مازندران در سال۹۷ معادل ۲۰ درصد و هم اکنون به ۴۰/۴۳ درصد، در مرکزی برای سال ۹۷ معادل ۱۷/۳۶ درصد و امسال به ۴۱/۸۷ درصد و برای استان البرز نیز رقم ۱۹/۷۵ درصد مشارکت ثبت شده هم‌اکنون به ۴۰/۶۳ درصد رسیده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.