مشارکت نیم میلیونی در طرح نوروزی تامین سلامت جاده ها

۲۶فروردین۱۳،

مشارکت نیم میلیونی در طرح نوروزی تامین سلامت جاده ها

رییس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: ۵۰۰ هزار نفر با مشارکت در طرح نوروزی ۹۲ با هدف هم افزایی و ارتقای ترافیک ، سلامت جاده ها را تامین کردند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایرنا، سردار اسکندر مومنی روز دوشنبه با اعلام این مطلب افزود: ۲۰ هزار تیم راهور متشکل از ۴۰ هزار نیرو با استقرار در جاده های کشور در قالب طرح نوروزی، خدمات لازم را به مسافران ارایه دادند.
وی اظهار داشت: ۹ هزار تیم راهداری با ۱۱ هزار راهدار به همراه چهار هزار تیم و پایگاه ثابت و سیار هلال احمر متشکل از هفت هزار نیرو در جاده ها مستقر شده بودند.
مومنی ادامه داد: ۱۰۰ هزار بازرس نامحسوس ۱۰ میلیون همیار و فرهنگ یار آماده باش و ۳۰ فروند بالگرد و گشت ویژه پلیس راه برای کنترل سلامت در جاده ها حضور داشتند.
رییس پلیس راهور کشور همچنین از کاهش هفت درصدی سوانح جاده ای در نوروز ۹۲ نسبت به نوروز سال قبل خبر داد و گفت: در نوروز امسال مسیرهای منتهی به شهرهای سیاحتی و زیارتی بیشترین حجم تردد را داشتند.
وی خاطرنشان کرد: در میان شهرهای کشور، بیشترین ترددهای جاده ای به سمت مشهد بوده است و پس از آن اتوبان های تهران- کرج و تهران- قم پرترددترین مسیرها بوده اند.
رییس پلیس راهور کشور با بیان اینکه بسیاری از هموطنان فکر می کنند واژگونی ها مربوط به شب است، تصریح کرد: طبق آمارها بیشترین میزان تصادفات در ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۶ اتفاق می افتد.
وی در خصوص سبب این امر گفت: بسیاری از رانندگان، تجربه سفرهای جاده ای را ندارند و بعد از صرف ناهار اقدام به رانندگی می کنند که این امر سبب افزایش میزان تصادفات و حوادث رانندگی در ساعات مذکور می گردد.
مومنی با بیان اینکه اصفهان رکورددارتصادفات نوروزی بود، اضافه کرد: واژگونی خودرو، بیشترین آمار تصادفات و سوانح را در نوروز امسال به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه در دوردوم سفرهای نوروزی،سرعت متوسط رانندگی حدود دو کیلومتر کاهش داشته است،عنوان کرد:کاهش سرعت متوسط رانندگی، کاهش سوانح و تصادفات را به دنبال خواهد داشت.
رییس پلیس راهورکشورهمچنین با تاکید براینکه خراسان رضوی رکورددار کاهش تصادفات جاده ای است، اظهار داشت: در نوروز ۹۲ آمار تصادفات در خراسان رضوی، کاهش ۲۶ درصدی داشته است که این رقم از میانگین هفت درصدی کشوری بیشتر است به همین جهت امسال یکهزار و ۲۰۰ نفر نسبت به سال قبل در این ایام کمتر کشته شدند.
مومنی اضافه کرد: در دوره یاد شده بی توجهی به ایست همیاران پلیس جریمه و نمره منفی داشت.
وی همچنین اظهارداشت: در دو هفته اول کاهش تلفات در حدود ۷ درصد بود و هفته سوم با افزایش تصادفات، تلفات رانندگی ۲ تا ۳ درصد کاهش داشته که در مجموع در ایام نوروز ۵ درصد کاهش تلفات حوادث رانندگی را در سر صحنه داشتیم.
مومنی در خصوص تصادفات ایام نوروز گفت: استان فارس، اصفهان و مرکزی پرتصادف ترین استان های کشور بودند و بیشترین حجم وافزایش تصادفات شهری مربوط به شهر تهران بوده است واستان های خراسان شمالی کهگیلویه وبویراحمد وایلام کم تصادف ترین استان های کشور بودند و بیشترین کاهش تصادفات نسبت به سال قبل دراستان های خوزستان، لرستان و مازندران بوده است.
وی دربارهٔ تلخ ترین اتفاق رانندگی نوروز گفت: تلخ ترین اتفاق رانندگی در ایام نوروز امسال مربوط به یک فقره تصادف در شهرستان خواف در استان خراسان رضوی بوده که در آن شش نفر از اعضای یک خانواده فوت کردند و بیشترین کشته در یک اتفاق مربوط به همین تصادف بوده ، امسال نسبت به سال قبل آمار تلفات در یک اتفاق کم شده بود که در این اتفاق سبب اصلی خستگی و خواب آلودگی راننده بوده است.
فرمانده راهنمایی و رانندگی کشور خاطرنشان کرد: در مجموع رانندگان امسال نسبت به سال قبل بهتر رانندگی کردند و رانندگان هفته اول و دوم نسبت به هفته سوم نمره بهتری می گیرند.
همچنین سرهنگ محمدرضا مهماندار رییس پلیس راه نیروی انتظامی با اشاره به فعال بودن یکصد هزار نیروی پلیس راهور در جاده های کشور گفت: آماده باش نوروزی تا پایان روز ۱۷ فروردین ادامه داشته و این اقدام سببی بر کاهش تصادف های جاده ای بود.
وی با بیان اینکه واژگونی خودروها سهم بسیاری در تصادف ها داشت، تصریح کرد: در میان همه تصادف ها، ۵۵ درصد آنها مربوط به واژگونی خودروهای سواری و۲۸ درصد جراحت ها مربوط به استفاده نکردن از کمربند ایمنی، انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز و ۲۰ درصد نیز به سبب سرعت غیرمجاز رخ داده است.
وی با اعلام اینکه آمار تردد شمارهای جاده ای نشان می دهد که میزان سفرها نسبت به سال قبل در نوروز امسال حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است، تاکید کرد: با وجود افزایش حجم سفرها میزان تصادف ها کاهشی معادل هفت درصد را نشان می دهد.
مهماندار همچنین ادامه داد: با وجود این که این استان البرز مسیر ارتباطی بسیاری از استان های غرب، شمال و شمال غرب کشور است، آمارها نشان می دهد میزان تصادف ها در این استان ۱۴ درصد و تلفات سر صحنه ۲۳ درصد در نوروز امسال در این استان کاهش داشته است.
شهریار افندی زاده رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز گفت: جابجایی ۷۷ میلیون نفری مردم در نوروز ۹۲ ، با وسایل نقلیه شخصی، حاکی از سهم ۵۶ درصدی حمل و نقل شخصی در برابر حمل و نقل عمومی با ۴۴ درصد است.
وی خاطرنشان کرد: حمل و نقل جاده ای افزایش ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به حجم سفرهای جاده ای از ۲۴ اسفند تا ۱۶ فروردین، اظهار داشت: تعداد ۶۶ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۷۵۴ نفر توسط حمل و نقل جاده ای عمومی (اتوبوس، مینی بوس و سواری) انجام گرفته است.
وی با توجه به سهم اتوبوس در جابجایی ۵۳ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۷۴۱ نفر از مسافران نسبت به میزان کل حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: بر اساس آمار به دست آمده سهم مینی بوس برابر با ۱۹ میلیون و ۶۴ هزار و ۲۶۳ نفر و سواری های برون شهری ۱۱ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۳۹ اعلام شده است.
افندی زاده با توجه به سفرهای نوروزی هموطنان به خارج از کشور از طریق مرزهای زمینی گفت: تعداد ۸۶۸ هزار و ۹۲۰ نفر از طریق مرزهای زمینی به کشورهای دیگر سفر کردند که سهم ایرانی ها در سفر به خارج از کشور، ۵۸ درصد و سهم خارجی هایی که به ایران سفر کرده اند، ۴۲ درصد است.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: بیشترین سفرهای برون مرزی از ایران به مقصد کشورهای عراق، آذربایجان و ترکیه صورت گرفته است.

دوشنبه ۲۶ فروردین   ۱۶:۳۶

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.