مشاهده مستقیم کهکشان‌های تاریک برای اولین بار

۵شنبه ۱۱م آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

مشاهده مستقیم کهکشان‌های تاریک برای اولین بار

مشاهده مستقیم کهکشان‌های تاریک برای نخستین بار

تیمی بین‌المللی از ستاره‌شناسان موفق iبه رصد مستقیم چندین کهکشان تاریک برای اولین بار از طریق ملاحظه درخشش فلورسنت گازهای هیدروژن آن‌ها شدند. این گاز توسط اشعه ماورابنفش نواختر مجاور این کهکشان‌ها روشن می‌شود.

به گزارش تفسیری راسخون iبه نقل از ایسنا، بسیاری از مردم کهکشان‌ها را جزایر عظیم مملو از ستارگان، گاز و غبار می‌دانند.

با این حال بر اساس پیش‌بینی تئوری‌های علمی، انواع دیگر کهکشان وجود دارند که خالی از ستاره می باشند و از گازهای متراکم تشکیل شده‌اند. این کهکشان‌های “تاریک” iبه سبب پس‌زمینه سیاه و سفید کیهان قابل رویت نمی باشدند.

به گفته مارتین هانلت از دانشگاه کمبریج، کهکشان‌های تاریک ترکیبی از ماده تاریک و گاز می باشند اما iبه دلایلی قادر iبه تشکیل ستارگان نبوده‌اند.

مطابق پیش‌بینی‌ تعدادی از مدل‌های تئوریک، وجود کهکشان‌های تاریک در اوایل جهان امری معمول بوده‌ زیرا در آن وقت تشکیل ستارگان توسط کهکشان‌ها بسیار دشوار بوده است.

بخشی از این موضوع iبه سبب ناکافی بودن تراکم گاز آن‌ها برای شکل‌گیری ستارگان عنوان شده است. در وقت‌های بعدی کهکشان‌ها توانستند ستارگان را تشکیل داده و iبه شکل کنونی درآیند.

هانلت عضوی از تیم علمی است که موفق iبه کشف این کهکشان‌ها شده است. iبه ادعای وی، جد کهکشان راه شیری یک کهکشان درخشان کوچک‌تر بوده که با کهکشان‌های تاریک مجاور در هم آمیخته و این امر سبب ظهور کهکشان ما شده است.

به گفته سباستیانو کانتالوپا از دانشگاه کالیفرنیا نیز، کهکشان‌های تاریک بلوک‌های سازنده کهکشان‌های مدرن می باشند. آن‌ها گازهای عظیمی را برای کهکشان‌های بزرگ iبه ارمغان می‌آورند و این امر روند تشکیل ستارگان در این کهکشان‌ها را تسریع می‌بخشد.

تکنیک‌های iبه کار رفته جهت رصد کهکشان‌های تاریک می‌توانند روش نوینی را برای مطالعه پدیده‌های دیگر در کیهان از قبیل “شبکه کیهانی” (cosmic web) ارائه دهند.

شبکه کیهانی تارهای نامرئی از گاز و ماده تاریک می باشند که گفته می‌شود جهان مملو از آن‌هاست و کهکشان‌ها و خوشه کهکشان‌ها را در جایی که این رشته‌ها متقاطع می‌شوند، خلق و تغذیه می‌کنند.

۰


اخبار راسخون / علم و فناوری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.