مشاهده ۱۵ مورد تب کنگو در مشهد

در بحث سالک مشهد یکی از مناطق مهم است که در چند سال اخیر سیر تحولی داشته به طوری که این میزان در سال ۸۸، ۵ هزار و ۶۰۰ مورد، در سال ۸۹، ۳ هزار و ۵۰۰ مورد در سال ۹۰ این میزان به ۳ هزار و ۲۰۰ مورد کاهش یافته است.

ایسنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: منطقه سرافرازان کانون سالک مشهد است.

دکتر رضا سعیدی روز ۱۳ تیر ماه در نشست خبری بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان که در دفتر معاون بهداشتی دانشگاه برگزار شد، افزود: مکان‌هایی مانند سرافرازان که کانون سالک در مشهد است به علت بافت و ساخت و ساز بی‌رویه دچار مشکل شده‌اند.

وی تصریح کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از دو نظر اقتصادی و بهداشتی اهمیت دارد، از نظر بهداشتی تحت تاثیر قرار دادن سلامت و از لحاظ اقتصادی، خسارات عمده‌ای است که این بیماری‌ها به صنایع غذایی و دامداران وارد می‌سازد و هزینه‎های درمانی افراد اطلاق می‌شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: در فرانسه هر مورد تب مالت حدود دو هزار دلار هزینه درمان و ۸۰۰ دلار هزینه از کار افتادگی دارد همچنین بیماری سل در گاو کاهش ۳۰ درصدی شیر، افت تولید مثل و کاهش ارزش دامی گاو می‌گردد که در آمریکا این بیماری حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یعنی سالیانه ۱۲۵ میلیارد دلار آمریکا ضرر اقتصادی می‌رساند.

وی اظهار کرد: در بحث سالک مشهد یکی از مناطق مهم است که در چند سال اخیر سیر تحولی داشته به طوری که این میزان در سال ۸۸، ۵ هزار و ۶۰۰ مورد، در سال ۸۹، ۳ هزار و ۵۰۰ مورد در سال ۹۰ این میزان به ۳ هزار و ۲۰۰ مورد کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در بحث حیوان گزیدگی ۱۰ درصد کل کشور را دارا هستیم، ادامه داد: بیش از ۱۲ هزار مورد حیوان گزیدگی اعلام شده است که ۸۲ درصد آن ناشی از گازگرفتگی سگ و ۱۳ درصد آن مربوط به گربه است که به دنبال گازگرفتگی هاری مطرح می‌شود که علی‌رغم ۱۲ هزار و ۲۷۵ مورد گازگرفتگی که در سال قبل گزارش شده هیچ مورد هاری گزارش نشده است.

وی گفت: هزینه درمان حیوان گزیدگی برای هر فرد ۱۰۰ هزار تومان است و هر فرد به وسیله بهترین واکسن‌های موجود که از فرانسه وارد می‌شوند، درمان می‌شوند.

سعیدی در خصوص تب کریمه کنگو خاطرنشان کرد: ۱۵ مورد مثبت از ۸۱ مورد مشکوک، مشخص شده که دو مورد فوتی داشتیم که به دلیل آن اطلاع رسانی خوب به مردم و رعایت نکات بهداشتی است.

وی گفت: بیشترین میزان تب کنگو در خراسان و سیستان و بلوچستان است که ذبح دام و داشتن مرز مشترک با افغانستان عامل اصلی افزایش آمار است.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.