مشاور وزیر راه: عوارض آزادراه‌ها در ایران تقریبا رایگان است

نوشته شده در تاریخ ۰۹/آذر/ – ۱۱:۳۵ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

خبرگزاری : مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در طرح جامع حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه هزینه‌ سرمایه‌گذاری‌های اولیه و هزینه‌های بهره‌برداری، عوامل اصلی تشکیل‌دهنده میزان عوارض آزادراه‌هاست، گفت: عوارض برخی آزادراه‌های کشور یک‌صدم سایر کشورهاست.

امیر جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه در وضع فعلی می‌توان گفت عوارض‌ آزادراه‌های ایران تقریبا رایگان است، افزود: عوارض آزادراه‌ها در سایر کشورها ۱۰ تا ۱۰۰ برابر ایران است و همین قیمت‌ها، رغبت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش می‌دهد، چون ریسک سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی تحمیل می‌کند.

مدیرکل سابق برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در سایر کشورها عموما به فاصله هر ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر در آزادراه‌ها محل اخذ عوارضی پیش‌بینی و در واقع به بهانه هر ورودی و خروجی، عوارضی تعبیه شده است.

به گفته او، این روش پرداخت عوارضی را برای کاربر غیرمحسوس می‌کند، چرا که مبلغ عمده‌ای را به صورت یکجا پرداخت نخواهد کرد. جعفرپور ادامه داد: باید برای حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ توسعه زیرساخت‌های کشور از جمله جاده‌ها و آزادراه‌ها فضاسازی شود.

مدیرکل حمل‌ونقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اضافه کرد: دولت نمی‌تواند یارانه در این زمینه پرداخت کند، بنابراین این عوارض باید با در نظرگرفتن اعداد و ارقام منطقی که ریسک‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را هم پوشش دهند، از مردم اخذ شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان عوارضی‌ها باید بر اساس خدمات طول مسیر  و وجود امکاناتی امدادخودرو، مجتمع‌های رفاهی، روشنایی، تونل‌ها، علایم و تجهیزات ایمنی، طول آزادراه، عرض یا تعداد خط‌های عبوری، نوع نگهداری، سرمایه‌گذاری رغبت‌آمیز برای حمل‌ونقل و مدیریت تقاضا تعیین شوند، تاکید کرد: هزینه سوخت و حمل‌ونقل در کشور ما بسیار ارزان و غیرقابل قبول است، در حالی که هوشمندسازی و ایمن‌سازی آزادراه‌ها مبالغ عمده‌ای را می‌طلبد که شاید افزایش عوارضی‌ها بتواند بخشی از این هزینه‌ها را تامین کند.

مشاور وزیر راه در طرح جامع حمل‌ونقل کشور عنوان کرد: موضوع افزایش عوارض آزادراه‌ها چند سالی است که مطرح شده اما اجرا نشده‌ است، در حالی که به واسطه افزایش میزان عوارض‌ می‌توان منتظر حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه جاده‌ای بود.

جعفرپور خاطرنشان کرد:  عوارض دریافتی در آزادراه‌های پردیس و خرم‌آباد تاحدودی منطقی است و شاید اگر افزایش عوارض آزادراه تهران- شمال نیز به  ۱۰ هزار تومان مورد موافقت قرار می‌گرفت، این آزادراه تاکنون تکمیل شده بود.

انتهای‌پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.