مشاور وزیر نیرو : مدیران سد گتوند نباید عقب‌نشینی کنند

۳۰م دیماه ،

مشاور وزیر نیرو در امور آب با اشاره به اهمیت مساله آب و رودخانه‌ها در کشور و نیز وجود بعضی مشکلات در طرح‌های بزرگ آبی مانند سد گتوند گفت: مگر کدام طرح بزرگ ما بدون پیچیدگی است و با مشکل برخورد نمی‌کند؟ متخصصان جوان ما باید حمایت شوند و من به مدیران سد گتوند گفته‌ام که عقب‌نشینی نکنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان محمدرضا عطارزاده در نهمین سمینار بین‌المللی مهندسی رودخانه اظهار کرد: آب همواره یکی از مسائل مهم بشری بوده است که در احادیث، روایات و آیات مختلف از آن تحت عنوان انهار یاد شده است.

وی افزود: درخصوص توجه به مسائل مربوط به آسیب‌پذیری رودخانه‌ها نیاز به اقدامات بیشتری داریم و با شعار نمی‌توان کاری انجام داد بلکه باید در این زمینه کار و تلاش و اقدامات علمی صورت بگیرد.

عطارزاده تصریح‌کرد: اقداماتی که در کارون از ابتدای سرشاخه‌ها تا خلیج‌فارس صورت گرفته، در دنیا بی‌نظیر است و ما با احداث سدهای متعدد در این مسیر توانستیم مدیریت آب را عملی کنیم.

وی عنوان‌کرد: نباید در روند مدیریت آب، با لرزه‌های حاشیه‌ای که به وجود می‌آید، عقب‌نشینی کنیم و نباید تا کسی گفت احداث سد خوب نیست، کار را تعطیل کرد.

عطارزاده ادامه‌داد: در سمینار آینده باید به مسائلی همچون حقوق آب، حریم‌های قانونی و نزدیک شدن انسان‌ها به آب را مدنظر قرار دهیم.

وی گفت: ما باید مردم را پای رودخانه‌ها بیاوریم و نباید گفت که انسان‌ها از آب فاصله بگیرند بلکه باید با استفاده از روش‌های خاص، برنامه‌ریزی خوبی برای مجاورت و نزدیکی انسان‌ها در کنار رودخانه‌ها انجام دهیم.

عطارزاده بیان‌کرد: در جمع اتحادیه اروپا با موضوع آب‌های مرزی، اقدامات خود را درخصوص آب ارائه دادیم که از نظر آن‌ها این اقدامات بی‌نظیر بوده و خوب است که این اقدامات خود را به مجامع بین‌المللی ارائه دهیم.

وی افزود: باید یک هسته‌های ویژه‌ای برای مباحث آب در کشور ایجاد شود تا برای مبحثی هم‌چون سد گتوند و مسائل آن، هر کسی نتواند صحبت کند. این هسته می‌تواند مسائل مربوطه را بررسی کند و مرجعی برای پاسخگویی باشد.

عطارزاده ادامه‌ داد: رودخانه‌ها نیازمند انجام اقدامات علمی بسیاری می باشند، کمترین زمان و کار پژوهشی به رودخانه‌ها اختصاص داشته و نیاز است که این اقدامات وسیع‌تر شود.

وی گفت: کشور ما با تحریم‌های بسیاری رو به رو است و این تحریم‌ها تمام نمی‌شود. دشمن تلاش می‌کند که در همه زمینه‌ها ما را محدود کند ولی ما باید با همت و تلاش پیش برویم.

عطارزاده در پایان با طرح این پرسش که مگر کدام طرح بزرگ ما بدون پیچیدگی است و با مشکل برخورد نمی‌کند؟ دربارهٔ سد گتوند،‌ بیان‌کرد: متخصصان جوان باید حمایت شوند و من به مدیران سد گتوند گفته‌ام که چرا عقب‌نشینی می‌کنید؟ چه کسی گفته که ما نمک را ملاحظه نکرده‌ایم؟ ما دیده‌ایم اما با انجام کار علمی، در حال کنترل سازند نمکی هستیم. این سد پیچیدگی‌هایی داشت که شاید هیچ کس در دنیا آن را تجربه نکرده باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.