مشتریان بزرگ نفت ایران همچنان به شراکت خود پایبندند

پس از آنکه اروپا سعی کرد ایران را در فروش نفت محدود کند، ایران توانست ضمن حفظ روابط با مشتریان بزرگ آسیایی، بازارهای جدید را نیز در اختیار بگیرد اما مدتی نگذشت که رفته رفته مشتریان قبلی بر اساس نیازشان به خرید نفت ایران دست زدند.

بولتن نیوز نقل از سازمان بنادر و دریانوردی: این روزها از کره جنوبی و ترکیه خبر می رسد که خرید نفت از ایران ادامه خواهد یافت اما نکته مهم تر این است که برخی منابع از ادامه معاملات نفتی ایران با برخی شرکت های اروپایی خبر می دهند.

رویترز طی گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد شرکت اروپایی «ویتول» بزرگترین شرکت معاملاتی نفت جهان با بی‌اعتنایی به تحریم‌ها علیه ایران همچنان به خرید نفت کوره این کشور ادامه می دهد.

رویترز، طی گزارشی تصریح کرد «ویتول» بزرگ‌ترین شرکت معاملاتی نفت جهان با بی اعتنایی به تحریم‌ها نفت کوره ایران را خرید و فروش می‌کند.

بر اساس این گزارش، این شرکت ماه گذشته ۲ میلیون بشکه نفت کوره از ایران خریداری و آن را به تاجران چینی عرضه کرد. سخنگوی ویتول از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش شعبه سوئیس این شرکت به اجرای تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در ماه جولای توسط اتحادیه اروپا متعهد نیست چرا که این کشور تصمیم دارد تا با آمریکا و اتحادیه اروپا در تحریم‌های ایران همکاری نکند.

گفته شد این شرکت در اوایل سال جاری تجارت نفت خام ایران را در دفترهای اصلی اروپا متوقف کرده اما منابع تجاری گفتند که این شرکت به قراردادهای خود با ایران ادامه می‌دهد.

رویترز در گزارش خود نوشت داستان محموله نفت کوره ایران برای ویتول به این گونه است که سیستم‌های ردیابی نفتکش‌ها خاموش می‌شود، انتقال‌ها از یک کشتی به یک کشتی انجام می‌شود و این نفت با دیگر منابع برای تغییر دادن مشخصات فیزیکی آن مخلوط می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است، شرکت خصوصی ویتول توسط ایوان تیلر انگلیسی اداره می‌شود. وی از حامیان اصلی حزب محافظه‌کار انگلیس است و در حالی این شرکت به تحریم های علیه ایران اعتنایی نمی کند که انگلیس یکی از حامیان تحریم‌های ایران است.

ویتول در ماه جاری نفت کوره ایران را به وسیله انتقال کشتی به کشتی در سواحل مالزی از یک نفتکش شرکت ملی نفتکش ایران به نفتکش اجاره‌ای خود دریافت کرده است.

به گفته تاجران، این شرکت نفت کوره ایران را در انبار با نفت کوره وارداتی از اروپا مخلوط می‌کند و آن را «مخلوط ویژه» می‌نامد و سپس آن را به تاجران چینی می‌فروشد.

در همین حال  وزیر انرژی ترکیه نیز با اشاره به این که اجرای موافقت نامه های انرژی کشورش با ایران همچنان ادامه دارد گفت: امکان امضای توافقات جدید میان دو کشور وجود دارد.

 تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه با اشاره به نیاز کشورش به واردات گاز طبیعی گفت: ما تمایل داریم تا پروژه‌های خط لوله با روسیه، آذربایجان، ایران و کشورهایی که ترکیه روابط جدیدی با آنها ایجاد کرده است را توسعه دهیم.

وی با توضیح اینکه ترکیه به اجرای موافقت نامه های انرژی با ایران ادامه داده است، افزود: توافق‌های جدیدی نیز می‌تواند بین دو کشور انجام بگیرد.

این مقام ترک تاکید کرد: ترکیه بر تصمیم خود در مورد استفاده از نیروی هسته‌ای مصمم است و باید به سیاست‌های در رابطه با این موضوع به منظور ایجاد تنوع در منابع انرژی ادامه دهد و وابستگی این کشور به واردات را کاهش دهد.

ضمن اینکه از سوی دیگر یک مقام آگاه کره‌ جنوبی هم از بارگیری دومین محموله نفت خام ایران توسط یک پالایشگاه این کشور به میزان ۲ میلیون بشکه خبر داد و اعلام کرد نخستین محموله به همین رقم در راه کره است.

یک منبع آگاه در دولت کره جنوبی گفت: با ازسرگیری واردات نفت از ایران، «اس‌کی انرژی» بزرگ‌ترین پالایشگاه کره جنوبی دومین محموله نفت خام خود از ایران را در هفته گذشته بارگیری کرد.

بر اساس این گزارش، وی توضیح داد: این محموله به میزان ۲ میلیون بشکه است و تحت پوشش بیمه‌ای ایران قرار دارد. سخنگوی این پالایشگاه هفته گذشته تایید کرد که محموله دیگری از ایران با حجم مشابه هم‌اکنون به مقصد کره جنوبی در حرکت است.

این منبع آگاه در وزارت اقتصاد کره جنوبی با توضیح اینکه اس‌کی دومین محموله خود را هفته گذشته از ایران حرکت داده است، خاطرنشان کرد: نخستین محموله این پالایشگاه هنوز به کره نرسیده است.

این مقام کره‌ایی اضافه کرد: دیگر پالایشگاه این کشور، هیوندای اویل بانک نیز ۲ میلیون بشکه نفت از ایران تا پایان ماه بارگیری خواهد کرد.

پالایشگاه های کره جنوبی از ماه سپتامبر در نظر دارند تا واردات ماهانه خود برابر با بیش از ۶ میلیون بشکه از ایران را از سربگیرند.به عقیده کارشناسان هر چه زمان بیشتری می گذرد قدرت تحریم ها علیه ایران کمتر می شود. ایران با استفاده از نفتکش ها و خدمات بیمه شرکت های داخلی توانسته است تحریم بیمه ای اروپا را پشت سر بگذارد. فرا رسیدن فصل سرما نیز به ایران برای دور زدن تحریم ها کمک زیادی می کند


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.