مشحون: کدامتان بازیکن ساخته اید؟!/ شاهین طبع: برای غیر ملی پوشان سقف قرارداد بگذارید

حرف ها و پیشنهاداتی که برای لیگ بسکتبال مطرح شد؛

سرمربیان سوپرلیگی بسکتبال پیشنهادات زیادی برای لیگ جدید داشتند اما در نهایت شکل سهمیه بندی به حالت ۲ سال قبل برگشت و پیشنهادات جدیدی تصویب نشد.

به گزارش خبرنگار ورزشیممتازنیوز، در آخرین جلسه سرمربیان سوپرلیگ بسکتبال پیشنهادات زیادی از سوی مربیان برای بهبود شرایط لیگ مطرح شد که درنهایت تعداد کمی از آنها مورد تصویب قرار گرفت که در زیر برخی از این پیشنهادات مطرح و بررسی می شود.

*سامان ویسی را سهمیه نکنید

محمدرضا مشحون اولین پیشنهادات را برای سهمیه بندی بازیکنان با بحث اضافه کردن بابک نظافت ، پویا تاجیک ،امیر امینی ،ایمان زندی و حامد سهراب نژاد به لیست الف داشت و در مورد سامان ویسی نیز از مربیان لیگی در خواست کرد بحث سهمیه شدن وی را به خاطر یک سال مصدومیت و دوری از بازی ها مطرح نکنند.

قاسمی سرمربی فصل قبل شیراز با توجه به شروع لیگ در آبان ماه و رسیدن بازیکنانی مثل ویسی به بازی ها خواستار ورود این بازیکنان به سهمیه الف شد که مشحون بار دیگر بر مصدومیت این بازیکن و حضور نداشتنش در ایران و اردوی تیم ملی تاکید کرد.

از طرفی مجید صالحی اعتقاد داشت با سهمیه اعلام نکردن بازکینانی مثل سامان ویسی ، امتیازی برای خود بازیکن در نظر گرفته نمی شود و این باشگاه ها هستند که از این شرایط سود می برند.

مصطفی هاشمی نیز با قسم خوردن مبنی بر اینکه هیچ نفع شخصی از این دیدگاه ندارد خواستار آزاد گذاشتن سامان ویسی شد چرا که ویسی در تمرینات تیم ملی مصدوم شده و در لیگ سال قبل نیز درآمدی نداشت در این میا محمود مشحون به شوخی گفت: به شرط اینکه قرارداد ویسی در باشگاه مهرام آماده نباشد که این جریان باعث خنده جمع شد اما در نهایت مورد خاص سامان ویسی با رای حاضرین از سایر بازیکنان مصدوم مثل تاجی ، قاسم زاده و سهراب نژاد جدا و این بازیکن سهمیه آزاد اعلام شد.

* ایرانی – آمریکایی ها هم سهمیه شوند

محسن صادق زاده سرمربی فولاد ماهان که نظرات مخالفی با مهران شاهین طبع سرمربی تیم رقیب ماهشهری و گاهی نیز مصطفی هاشمی داشت در پیشنهادی خواستار سهمیه اعلام شدن بازیکنانی مثل بنیل کوچوئی و عرفان نساج پور با عنوان بازیکنان ایرانی – آمریکایی شد که با توجه به ۳ رای مشابه در نهایت ۲ بازیکن مذکور به علاوه یونس لاله زاده در سهمیه الف قرار گرفتند هر چند محمود مشحون اعتقاد داشت لاله زاده در کنار بازیکنی مثل قاسم زاده در حد سهمیه الف نیستند و باید از این لیست خارج شوند اما این بحث مورد موافقت مربیان قرار نگرفت.

*هاشمی : تغییر نام سهمیه ها کلاه شرعی است

مصطفی هاشمی شجاعانه حرفی را زد که باعث عصبانیت رئیس فدراسیون شد سرمربی مهرام با تاکید بر بحث جلسه قبل خود مبنی بر لزوم نداشتن سهمیه بندی گفت: اینکه نام ملی را از لیست سهمیه ها برداشت و اسم سهمیه ها را الف بگذاریم نوعی کلاه شرعی بر اصل جریان است قطعا هیچ کس به دنبال منافع شخصی نیست و همه برای داشتن بهترین روزهای بسکتبال تلاش می کنیم اما به جای اینکه دنبال لیست الف، ب و ج باشیم باید به دنبال یک لیگ پویا بگردیم.

وی ادامه داد: طبق اصلی که در اقتصاد دنیا وجود دارد برخی تیم های پول دار، برخی متوسط و تعدادی ضعیف هستند چرا باید ۱۲ تیم مانند هم باشند؟
زیبایی لیگ در این است که عده ای برای قهرمانی چند تیم برای رسیدن به بالایی ها و برخی نیز برای فرار از سقوط تلاش کنند.

هاشمی تاکید کرد: چون از ریشه با سهمیه بندی مخالفم نظری هم در مورد سهمیه ها نمی دهم.

محمود مشحون با پایان سخنان هاشمی با عصبانیت تاکید کرد که دنبال کلاه شرعی گذاشتن بر کاری نیست و اگر تصمیم با وی باشد بسیاری بحث ها و پیشنهادات مطرح نمی شود.

رئیس فدراسیون بسکتبال رو به هاشمی زمان بازی های قطر را مثال زد و گفت: مگر خود شما در آن زمان تماس نگرفتید که بعد از این هیچ گاه چنین اتفاقی (نتیجه گرفتن تیم) نمی افتد؟

هاشمی نیز در پاسخ تکرار کرد: اصلا این اتفاق نیفتاد.

مشحون در ادامه گفت: ما از شما خواستیم در جلسات لیگ شفاف صحبت کنید اما تا از جلسه بیرون می روید در مورد کم بودن تعداد بازی ها بازیکن خارجی و…. بحث می کنید چرا همین جا حرف نمی زنید؟ اسناد تمام صحبت های شما هم موجود است.

هاشمی و شاهین طبع پس از آخرین جلسه لیگ، نشستی اختصاصی داشتند که علاوه بر بررسی وضعیت مهرام برای جام باشگاه ها درمورد مسائل پیش آمده در نشست سرمربیان لیگ صحبت کردند.

*محمدرضا مشحون: نظافت از نظر فنی قوی است

رئیس سازمان تیم های ملی طبق روال جلسات لیگ برتر بحث بابک نظافت را پیش کشید و گفت: بابک نظافت از نظر فنی بازیکن بسیار قدرتمندی است و هر مربی خارجی پس از اونیکا خواستار حضور وی در تیم ملی شدند ما هم به قدرت فنی وی اعتقاد داریم اما این بازیکن از نظر اخلاقی مورد تأیید نیست که اجازه حضور در تیم ملی را پیدا نمی کند.
مشحون پس از این لزوم حضور بازیکنانی مثل نظافت و تاجیک در لیست اول را یادآور شد.

شاهین طبع سرمربی پتروشیمی بندر امام با راه افتادن این بحث گفت: نظافت عکس العمل هایی در زمین دارد که خارج از محدوده زمین به هیچ وجه دیده نمی شود کسانی در بسکتبال هستند را به مراتب بدترند با امثال نظافت هر چه صبورانه تر برخورد شود نتایج بهتری می گیریم نفراتی هستند که گذشت بیشتری در مقابل رفتارهای بدتر آنها صورت می گیرد.
در نهایت با رأی گیری از حاضرین بابک نظافت امیر امینی ، پویا تاجیک و ایمان زندی به عنوان بازیکنان خوب قدیمی به لیست سهمیه الف اضافه شدند.

*شاهین طبع: به نظرات منطقی توجه کنید

مهران شاهین طبع که از مسئولان فدراسیون خواست به اظهار نظر افراد به عنوان بازیکن قدیمی یا مربی در جلسات یا رسانه ها توجه شود چون با توجه کردن به نظرات منطقی کمک زیادی به بسکتبال می شود.
وی از طرفی خواستار برداشتن کابوس سهمیه و فشار از روی بازیکنان شد و گفت: با اصل سهمیه موافقم اما باید بازیکن از قرار گرفتن در لیست سهمیه احساس غرور کند که برای این کار هم باید امتیازات ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شود راهکاری که به ذهن من می رسد گذاشتن سقف قرارداد برای بازیکنان غیر ملی پوش است تا هم قیمت ها کنترل شود و هم بازیکنان ملی امتیاز ویژه ای داشته باشند وی همچنین خواستار مطرح شدن بحث بازیکنان خارجی و آزاد شدن بازیکنان زیر ۲۱ سال به علاوه در نظر گرفتن تیم هایی که بازیکنان را رشد می دهند شد.
مشحون با رد این جریان گفت: چه طور می توان این امتیاز را در نظر گرفت و چه کسی آن را رعایت می کند که با شرایط موجود ما بهترین راهکارها را مطرح کرده ایم و هیچ تضمینی برای رعایت این سقف نیست.

پس آن مجید صالحی سرمربی تیم پویا تأکید کرد: در لیگ NBA هم محدودیت پرداخت وجود دارد و سیستم جدید را برای امتیاز دادن به بازیکنان ملی مطرح کرد که ابتدا بازیکنان ملی جذب شده و بعد به سراغ بازیکنان لیست ب برویم و بازیکنان مازاد لیست الف نیز در همین زمان و مرحله دوم آزاد اعلام شوند تا بیرون نمانند.

بحث بیرون مانده ها با پیشنهادی ادامه پیدا کرد که بازیکنان مازاد لیست الف در پایان مهلت نقل و انتقالات به تنشخیص فدراسیون به تیم های مستحق آن فرستاده شوند که ابتدا این موضوع تصویب و سپس با برشمردن مضرات آن رد شد.

*نامه بازیکنان ملی پوش رو شد

صمد نیکخواه بهرامی از در نظر نگرفتن نظر بازیکنان در جلسات لیگ گله مند بود مشحون رئیس فدراسیون با اشاره به این موضوع دلیل دعوت نکردن قهرمانان ملی به جلسات را پرسیدن نظرات آنها در روزهای قبل عنوان کرد و نامه ای را نشان داد که طی آن بازیکنان خواستار باقی ماندن قانون ۳ سهمیه ملی شده و آن را امضا کرده بودند پس از اینکه تعداد ۱۴ بازیکن در سهمیه الف تصویب شد بحث اتمام لیگ تا پایان سال ۹۱ مطرح شد و از طرفی بازیکنانی مثل حامد حدادی و ارسلان کاظمی به صورت مشروط سهمیه شدند به این شکل که اگر تیمی پیش از پایان مهلت اعلام اسامی این بازیکنان را جذب کرد سهمیه ملی محسوب شده در غیر این صورت جای سهمیه خارجی را می گیرند.

*بازیکن پله پله بالا بیاید

مهران شاهین طبع دلیل حضور نداشتن بازیکنی مثل صدیقی در لیست سهمیه ها را مطرح کرد و بار دیگر بر حذف بازیکنان زیر ۲۱ سال از سهمیه ها تأکید کرد و پرسید تکلیف بازیکنانی مثل جمشیدی که ما آنها را رشد داده ایم چه می شود؟
محمود مشحون با رد این پیشنهاد از تیم ها پرسید کدام بازیکن را شما ساخته اید که مدعی آن می شوید؟

محمدرضا مشحون نیز از مربیان لیگی خواست اجازه دهند بازیکنانی مثل صدیقی برای خراب نشدن بازی شان پله پله بالا بیایند و به این ترتیب پرونده سهمیه های سال ۹۱ بسته و تیم هایی مثل فولاد ماهان، پتروشیمی و مهران با بیشترین بازیکنان سهمیه بیش از سایرین متضرر شدند.

گفتنی است، نوربخش رئیس سازمان لیگ بسکتبال تأکید کرد طبق آیین نامه بازیکنانی که دو سال با تیمشان قرارداد داشته و یک سال از این قرارداد باقی مانده جزو سهمیه های تیم مذکور محسوب نمی شوند./مح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.