مشرق: خاتمی باید توبه کند و بر این توبه مراحل دیگری مترتب خواهد بود/او در نقش کامیکازی اصلاح​طلبان ظاهر شد

یاران روزهای انتخابات خاتمی تماماً اعتراف کردند که تقلب بهانه‌ای بیش نبوده است. و دو راس از سه ضلعیِ سران فتنه یعنی موسوی و کروبی نیز به مرور طرد شدند و دیگر کسی از آنها سراغی نگرفت.

اکنون خاتمی در مقابل ده‌ها سوال قرار دارد. سوالاتی که البته او از سال ۸۸ تاکنون در مطالبه پاسخ دادن به آنها قرار دارد اما به جای این پاسخگویی سکوت اختیار کرده است. جنبش فتنه‌گرانه سبز، اپوزیسیون سیاسی خارج از کشور، صحبت‌های بی‌پایه و اساسی مثل طرح درخواست از نظام برای معذرت خواهی از فتنه‌گران و سکوت اما ساده‌ترین کاری بود که خاتمی در مقابل این همه مصیبت سیاسی آن را برگزید.

از یک سو بدرود گفتن به تمام آنچه که اصلاح‌طلبان در سال ۸۸ برای آن تلاش کردند کاری بس مشکل است و از سوی دیگر بازگشت به درون نظام و توبه از فتنه نیز آنگونه که خاتمی خیال می‌کند و نشانه‌هایی نیز وجود دارد که قصد آن را داشته است به این سادگی‌ها ممکن نیست.

خاتمی با رایی که در انتخابات مجلس نهم به صندوق انداخت عملاً تلاش کرد تا در نقش یک “کامیکازی” (خلبانان ژاپنی که عملیات‌های انتحاری انجام می‌دادند!) برای اصلاح‌طلبان ظاهر شود. اما این اقدام نیز اگرچه با انتقاداتی از سوی اپوزیسیون سیاسی مواجه شد ولی هیچ​گاه در محافل سیاسی اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان به توبه خاتمی از فتنه و حوادث سال ۸۸ تعبیر نشد.

نکته دیگری که باید آن را در زمره سخت‌ترین مصائب خاتمی در روزهای حیات سیاسی او پس از فتنه تاکنون به شمار آورد تفاوت نظری است که به نظر می‌رسد در نحوه برایت جویی از فتنه وجود دارد. تلاش‌های ناکام خاتمی برای برگزاری چند دیدار، نامه‌نگاری و اقداماتی از این قبیل تماما از یک چالش اساسی برای خاتمی خبر می‌دهند.

او باید علناً از اشتباهات خطرناک خود توبه کند. توبه‌ای که البته احتمالاً مراحل دیگری نیز بر آن مترتّب خواهد بود. شاید خاتمی با علم به همین مراحل دیگر! است که تن به توبه علنی و برایت جویی صریح از فتنه‌گران و جنبش سبز نمی‌دهد.

او با این مشکل نیز مواجه است که در صورت توبه و اعلام برایت صریح از فتنه‌گران، تمام عقبه سیاسی اصلاحات در خارج از کشور و نیروهای دلبسته در داخل که دستی هم بر آتش جنبش سبز دارند را از دست خواهد داد.

این در حالی است که تجربه نشان داده که اصلاح‌طلبان همواره برای حمایت‌های خارجی و حمایت‌های متصلّبانه داخلی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و لذا انقطاع این حمایت‌ها به هیچ وجه برای لیدر جریان اصلاحات یعنی سیدمحمد خاتمی ساده نخواهد بود.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.